Zapomnij o "zimówkach". Prognoza pogody jasno pokazuje, jakie opony wybrać
Niektórzy mówią, że to, co jest do wszystkiego, musi być do niczego. A co, jeśli pogoda również nie może się zdecydować? W takich warunkach świetnym wyborem jest ogumienie całoroczne.
13.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na zimę poczekamy
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej opublikował eksperymentalną, długoterminową prognozę pogody. By odgadnąć, czego możemy spodziewać się do lutego, analizie poddano trendy w pogodzie od 1991 r. Choć taka prognoza ma szansę się nie sprawdzić, to jej wyniki są ważne dla kierowców, którzy właśnie zastanawiają się nad kwestią ogumienia.
Według IMGW w listopadzie temperatura w całym kraju ma utrzymywać się w normie właściwej dla listopada. Średnio będzie to od 1,3 do 3,2 st. Celsjusza w Zakopanem do 4,7-5,7 st. Celsjusza w Gdańsku. Na północ od Kielc, Opola i Wrocławia mają utrzymywać się podwyższone wartości opadów.
W grudniu niemal w całym kraju możemy spodziewać się pogody normalnej dla tego miesiąca. Średnia temperatura ma wahać się od -3,1 do -1,1 st. Celsjusza w Zakopanem i do 1,6-2,9 st. w Gdańsku. Styczeń ma przynieść zmiany w tym poukładanym obrazie.
Zdaniem meteorologów w pierwszym miesiącu 2022 r. na terenach pomiędzy Szczecinem a Gdańskiem mogą pojawić się wyższe niż średnie opady. Temperatura nie będzie odbiegała od styczniowej normy z wyjątkiem części kraju na południe od linii, którą można byłoby wyznaczyć pomiędzy Wrocławiem a Kielcami. Tam temperatura ma być niższa od średniej z ubiegłych lat. Co zobaczymy na termometrze? Średnio od -4,5 do -1,7 st. Celsjusza w Suwałkach, a w Szczecinie od -0,2 do 1,9 st. Celsjusza.
W lutym temperatura w całym kraju ma utrzymywać się w normie. Średnio zobaczymy więc 0,1-3,5 st. Celsjusza w Szczecinie oraz od -4,4 do -0,5 st. w Suwałkach. Co jednak ważne, według IMGW na północ od linii, którą moglibyśmy narysować pomiędzy Opolem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem, luty będzie stał pod znakiem podwyższonych opadów. Ze względu na temperaturę należy wówczas spodziewać się raczej opadów śniegu.
Co z oponami?
Oczywiście takie długoterminowe prognozy są obarczone dużym ryzykiem błędu. Z wartości średnich temperatur przewidywanych na listopad wynika jednak, że jeśli jeszcze nie zmieniliście opon, to trzeba to już zaplanować. W głowach wielu kierowców rodzi się jednak pytanie: lepiej zdecydować się na "zimówki" czy opony całoroczne? Według IMGW w listopadzie i grudniu średnie temperatury niemal w całym kraju mają oscylować wokół zera. Może to oznaczać nocne przymrozki i dnie z temperaturami na plusie. To idealne warunki dla opon całorocznych.
W 2019 r. Brytyjczycy przeprowadzili interesujący test. Sprawdzili opony letnie, zimowe i całoroczne w temperaturze tuż powyżej zera. Jak się okazało, w takich warunkach najlepiej radzą sobie opony całoroczne. Oto wyniki.
Temperatura: 2 st. Celsjusza
- Opona letnia: 33,66 m
- Opona zimowa: 27,93 m
- Opona całoroczna: 27,90 m
Temperatura: 6,5 st. Celsjusza
- Opona letnia: 30,20 m
- Opona zimowa: 28,28 m
- Opona całoroczna: 27,64 m
Temperatura: 9,8 st. Celsjusza
- Opona letnia: 28,27 m
- Opona zimowa: 28,88 m
- Opona całoroczna: 27,86 m
No dobrze, a co w typowo zimowych warunkach? Na to pytanie może odpowiedzieć nam test ADAC z 2020 r. Niemiecki automobilklub sprawdził parametry siedmiu opon całorocznych i zestawił je z osiągami ogumienia referencyjnego przeznaczonego na lato oraz zimę. Test przeprowadzono na śnieżnym torze przy temperaturze -3 st. Celsjusza, a próba polegała na zatrzymaniu się od prędkości początkowej wynoszącej 50 km/h. Oto wyniki:
- Opona letnia: 63,1 m
- Opona zimowa: 29,1 m
- Najlepsza w tej próbie opona całoroczna: 29,4 m
- Najgorsza w tej próbie opona całoroczna: 35,5 m
Wnioski nie są oczywiste. Jak wynika z testów, niektóre modele opon całorocznych lepiej będą odpowiadać tym, którzy rzadko stykają się ze śniegiem, inne lepiej zaspokoją potrzeby tych, którzy zimą często jeżdżą po białym puchu. By przekonać się o tym, jakie są profile poszczególnych opon całorocznych, trzeba zapoznawać się z wynikami niezależnych testów. Obowiązkowa w UE nalepka informacyjna powie nam tylko o przyczepności na mokrej nawierzchni, a to o wiele za mało.
Wybór nie dla każdego
Większość zmotoryzowanych używających dwóch kompletów ogumienia wymienia opony przed listopadem, a potem znowu w kwietniu. W ciągu tych pięciu miesięcy przeważająca część kierowców z naprawdę zimowymi warunkami mierzy się zaledwie przez kilka czy kilkanaście dni. Paradoksalnie więc, choć opony zimowe najlepiej radzą sobie w typowo zimowych warunkach, to całoroczne sprawdzają się przez dłuższy czas w sezonie zimowym.
Brak konieczności ustawiania się w kolejkach do zmiany ogumienia już sam w sobie jest sporym atutem opon całorocznych. Z czystym sumieniem na takie ogumienie mogą zdecydować się ci kierowcy, którzy zimą nie wyjeżdżają w góry.
Warto dodać, że w 2020 r. sprzedaż zimowych opon spadła o 25 proc. Jednocześnie sprzedaż opon całorocznych wzrosła o 45 proc. Nie był to przypadek.