Dlaczego powinno się tankować do pełna? [poradnik]
Wielu kierowców, korzystając ze stacji benzynowych, nie tankuje samochodu pod korek. Czy takie postępowanie szkodzi naszemu autu? Jakie awarie mogą być następstwem takiego tankowania?
15.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wielu kierowców, korzystając ze stacji benzynowych, nie tankuje samochodu pod korek. Czy takie postępowanie szkodzi naszemu autu? Jakie awarie mogą być następstwem takiego tankowania?
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zbiornik paliwa z niewielką ilością benzyny lub oleju napędowego to ogromne zagrożenie dla pompy paliwa, a także układu wtryskowego. Nalewając do zbiornika małe ilości paliwa, sprawimy, że ze znajdującego się tam powietrza zacznie skraplać się woda, która może doprowadzić do pojawienia się korozji.
W konsekwencji zanieczyszczone rdzą paliwo dostaje się do pompy paliwa, która jest nim smarowana, i po prostu ją zatrze. Jazda na oparach paliwa sprzyja też ściąganiu do układu paliwowego innych wszelkiego rodzaju drobnych zanieczyszczeń, które z pewnością mu nie służą.
Nie liczmy na to, że pompę uchroni przed zatarciem filtr paliwa, ponieważ znajduje się on za pompą. Zawodnione paliwo nawet bez drobinek rdzy też potrafi zatrzeć pompę, a ponadto doprowadza do uszkodzenia wtryskiwaczy, które również są smarowane paliwem. Koszty wymiany pompy to od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych w zależności od modelu samochodu.
Ceny wtryskiwaczy do jednostek benzynowych są nieco tańsze, zwykle kosztują kilkaset złotych. W przypadku diesli koszty często sięgają kilku tysięcy złotych. Skutki tankowania małej ilości paliwa ujawniają się zwykle zimą. Najbardziej narażone na tego typu awarie są auta z silnikami diesla oraz z instalacjami LPG.
Źródło: Motofakty