Dacia Lodgy TCe 1,2 (115 KM) Prestige [test autokult.pl]
Podobno „dobrze” wyklucza „tanio”. Specjaliści pracujący nad samochodami z logo Dacia kolejny raz pokazują, że od tej reguły są wyjątki. Dacia od chwili wykupienia przez Renault przeżywa swoją drugą młodość. Na rynek trafiają coraz lepsze samochody dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach, słupki sprzedażowe ciągną do góry, a popularność marki rośnie. Choć jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby mi to do głowy, Dacia Lodgy była moim faworytem w ostatnim redakcyjnym plebiscycie na Rodzinny Samochód Roku. Dłuższy czas spędzony w jej towarzystwie pozwolił mi utwierdzić się w przekonaniu, że wybór był trafny.
24.07.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dacia Lodgy TCe 1,2 (115 KM) Prestige - test
Dacia Lodgy to samochód niezwykle prosty, który nie zamierza niczego udawać. Widać to już na pierwszy rzut oka po dwubryłowym nadwoziu z krótkimi zwisami. Wygląd zewnętrzny przypomina lekkie auto dostawcze, które na potrzeby przewiezienia dodatkowych pasażerów przedłużono o kilkadziesiąt centymetrów. Całość prezentuje się jednak nadzwyczaj dobrze, a duże szyby optycznie odchudzają skromną konstrukcję.
Nieudziwniona niczym sylwetka zapowiada ogrom przestrzeni we wnętrzu i duże pokłady funkcjonalności. Jest dokładnie tak, jak można by się tego spodziewać. Kabina wita pasażerów przestronnością niemal w każdym kierunku. Miejsca nie zabraknie ani niskim, ani wysokim, ani chudym, ani grubym. Po odpowiednim rozplanowaniu zmieści się duża rodzina, i to bez względu na konfigurację wyżej wymienionych cech. Drugi i trzeci rząd siedzeń zapewniają porównywalną ilość miejsca na nogi, jednak w tym ostatnim ze względu na lekko opadający dach lepiej posadzić niższe osoby. Dodatkowe siedziska bardzo szybko rozkładane znad podłogi gwarantują naprawdę przyzwoity komfort podróżowania.
Wersja siedmioosobowa to jednak niestety trochę problemów z przewozem większych bagaży. Ostatni rząd foteli po złożeniu zostaje w poziomie jako wystający garb lub wędruje do pionu i blokuje bagażnik na długość. O akceptowalnie płaskiej podłodze nie ma co marzyć, ale cieszy naprawdę niski próg załadunku. Mniejsze przedmioty można za to porozkładać w licznych schowkach i półkach np. przy lewarku zmiany biegów czy na górze kokpitu.
To, co zaraz obok przestronności kabiny łatwo zauważyć, to jakość jej wykończenia. Praktycznie wszystko w środku oprócz foteli jest bardzo twarde i gdzieniegdzie topornie wykonane. W porównaniu ze starszymi modelami z oferty w ogólnym rozrachunku widać jednak krok do przodu chociażby w spasowaniu i samym projekcie kompozycji.
Wnętrze rodzinnej Dacii nie straszy klimatem sprzed 20 lat, ale wygląda schludnie i nowocześnie. Dotykowy ekran nawigacji jest naprawdę spory i jako centralna jednostka znacznie uatrakcyjnia deskę rozdzielczą. Nie pamiętam, żebym w ostatnim czasie widział w nowym aucie prostszy i bardziej intuicyjny kokpit. W kwestii ergonomii projektanci również wysłuchali uwag klientów – pokrywa silnika unosi się na siłowniku pneumatycznym, roleta bagażnika jest ściągana, a nie składana, a przyciski od elektrycznego otwierania szyb znajdują się na swoim miejscu. Wszystko jest tak, jak w cywilizowanym samochodzie być powinno, a w przypadku najbogatszych wersji wyposażenie nie odbiega standardem od dużo droższej konkurencji.
Nietrudno zauważyć, że Dacia Lodgy to niemałe auto, dlatego wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia przeszklenia pomagają przy manewrach. Rumuńsko-francuskie MPV przy całych swoich gabarytach jest dość zwrotne, a w wybranych wersjach kierowcę wspomagają też czujniki parkowania.
Statycznie Dacia Lodgy zaskakuje bardzo pozytywnie, tym bardziej jeśli w międzyczasie rzuci się okiem na cennik. Podczas jazdy jest jeszcze lepiej. Znana z modeli Renault benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,2 l jak na tak duże auto jest naprawdę zaskakująco żwawa. Samochód stworzony został do spokojnej i rozważnej jazdy, ale nie ma mowy o tym, aby silnik męczył się z ciągnięciem siedmioosobowego nadwozia. Zaskakujące jest to, że nawet przy częściowym załadunku auto nie traci wigoru i nadal dość chętnie wyrywa do przodu po przekroczeniu granicy 3000 obr./min.
Lewarek ręcznej skrzyni biegów mimo swojej długości prowadzi się całkiem precyzyjnie, a dość krótkie przełożenia pozwalają szybko wchodzić na wyższe obroty, przy których drgania silnika przechodzą bezpośrednio na drążek. Bardziej przeszkadza jego umiejscowienie - mógłby się znajdować trochę bliżej kierownicy. Żwawy silnik i stosunkowo sztywne zawieszenie zachęcają, aby nie traktować Lodgy jak rodzinnego busa, jednak mocno wspomagany układ kierowniczy studzi ten zapał przed każdym ostrzejszym zakrętem.
Podczas szybszej jazdy już po przekroczeniu 100 km/h do kabiny dociera niestety głośny szum powietrza, a na nierównościach plastiki zaczynają poskrzypywać. Hamowanie z wyższych prędkości nie wzbudza zastrzeżeń, auto zachowuje się pewnie i stabilnie, ale przy gwałtownym heblu przez śliską tapicerkę siedziska można się trochę zsunąć z fotela.
Dacia kolejny raz pokazała, że „dobrze” i „tanio” można rozsądnie pogodzić. Lodgy to świetny samochód, który oferuje naprawdę dużo za rozsądne pieniądze. Nieważne, czy obiektem zainteresowania będzie najtańsza czy najdroższa wersja, osoba świadoma tego, że nadal porusza się w budżetowym segmencie, będzie na pewno bardzo zadowolona.
- Przestronność wnętrza i możliwości przewozowe
- Duży krok do przodu z jakością wykonania
- Prostota i ergonomia
- Dynamika jazdy i prowadzanie (jak na segment)
- Cena podstawowa
- Układ kierowniczy
- Trzeci rząd foteli nawet po złożeniu znacznie utrudnia przewóz bagażu
Dacia Lodgy TCe 1,2 (115 KM) Prestige - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Dacia Lodgy TCe 1,2 (115 KM) Prestige | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1198 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,0 | |
Moc maksymalna: | 115 KM przy 4500 rpm | |
Moment maksymalny: | 190 Nm przy 2000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 96 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-biegowa | |
Typ napędu: | FWD (przedni) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,1 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 195/55 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 195/55 R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1205 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 10,5 kg/KM | |
Długość: | 4498 mm | |
Szerokość: | 1751 mm | |
Wysokość: | 1680 mm | |
Rozstaw osi: | 2810 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1492/1478 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 827/2617 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 680 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,1 s | |
Prędkość maksymalna: | 179 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,7 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,1 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,2 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Emisja CO2: | 140 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 3 gwiazdki | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 57 400 zł | |
Model od: | 37 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 50 900 zł |