Najważniejsze samochodowe premiery roku 2012

W 2012 roku dużo się działo w świecie motoryzacji. W dobie szalejącego downsizingu nie zabrakło interesujących premier. Niektóre z nich zaskoczyły fanów motoryzacji. Oto podsumowanie debiutów mijającego roku.

Podsumowanie
Podsumowanie
Piotr Wereszczyński

02.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 2012 roku dużo się działo w świecie motoryzacji. W dobie szalejącego downsizingu nie zabrakło interesujących premier. Niektóre z nich zaskoczyły fanów motoryzacji. Oto podsumowanie debiutów mijającego roku.

Styczeń tradycyjnie rozpoczął się targami w Detroit. Nie zabrakło tam kilku ważnych premier, z których za najbardziej kontrowersyjną można uznać nowego Forda Fusion. Jego podejrzane podobieństwo do Astona Martina sprowokowało wiele burzliwych dyskusji. Na targach w Detroit odbyła się także premiera Opla Mokki, którego od sierpnia można już kupić w Polsce. Styczeń zakończył się debiutem 4 modeli BMW z legendarnym symbolem M i dieslem pod maską.

Zbliżający się marcowy salon w Genewie sprawił, że w świecie motoryzacyjnych premier nastąpiła susza. Debiut zaliczyła jedynie platforma MQB Volkswagena, na której zgodnie z planem będzie się opierać większość modeli całego koncernu VW AG.

Obraz

Marzec upłynął pod znakiem salonu w Genewie, na którym tradycyjnie wszyscy producenci starali się pokazać z jak najlepszej strony. Do worka z nowościami klasy kompakt trafiły: zupełnie nowy Mercedes klasy A, Kia cee’d, Volvo V40 oraz Audi A3. Fani sportowych maszyn mogli nacieszyć oko BMW M6, nowym Mercedesem SL oraz długo wyczekiwanym Ferrari F12berlinetta. Istotna była też prezentacja małego Peugeota 208.

Kwietniowe premiery to głównie targi w Pekinie i Nowym Jorku. Z europejskiego punktu widzenia najważniejszą nowością jest Fiat Vaggio, europejski bliźniak Dodge'a Darta, który najprawdopodobniej zastąpi powoli znikający z salonów model Linea. Z myślą o Amerykanach Mercedes zaprezentował drugą generację swojego terenowego olbrzyma – GL.

Obraz

W pierwszym ciepłym miesiącu odbyła się premiera małego francuskiego sedana - Peugeota 301, do którego miesiąc później dołączył bliźniak ze stajni Citroëna. Również Renault nie próżnowało - zaprezentowało zjawiskowy koncept Alpine A110-50 nawiązujący do legendarnego A110 Berlinetta. BMW pochwaliło się modelem M135i, dając jednocześnie sygnał, że najmocniejsza odmiana – 1 M – rozwinie moc większą niż 320 KM.

Obraz

W czerwcu cały świat zachwycał się nowym Astonem Martinem. Model Vanquish był już wprawdzie pokazywany jako koncept AM310 m.in. na Concorso d'Eleganza Villa d'Este, jednak jego prawdziwą nazwę ujawniono później. Premierę zaliczyły również 2 koreańskie crossovery – Kia Sorento oraz Hyundai Santa Fe.

Obraz

Pierwszy wakacyjny miesiąc przyniósł jedną z bardziej oczekiwanych premier tego roku. Zadebiutowała Škoda Rapid - kompaktowy liftback, który ma konkurować m.in. z Peugeotem 301. Ze względu na tę premierę kilka miesięcy później czeskiego producenta czekała reorganizacja części gamy modelowej. Światło dzienne ujrzała też czwarta już generacja Renault Clio, które zostało okrzyknięte jednym z najładniejszych aut klasy B na rynku.

Sierpień stał pod znakiem japońskich premier. Amerykanie otrzymali nową Hondę Accord oraz zupełnie odmienionego Nissana Pathfindera, a Europa może od niedawna podziwiać nową stylistykę Toyot. Aby zerwać z wizerunkiem nudnego dziadkowozu, producent pozwolił zaszaleć swoim projektantom przy pracach nad drugą generacją modelu Auris.

Obraz

Salon samochodowy w Paryżu obfitował w premiery. Zdaniem wielu był ciekawszy od targów w Genewie. Jaguar zaprezentował model F-Type, który pewnie wkracza na rynek szybkich roadsterów. Klasę niżej plasowany jest nowy Opel Cascada, który choć formalnie jest wyrośniętym następcą Astry Cabrio, to o klientów ma powalczyć m.in. z Mercedesem klasy E. Paryż to również premiera nowego Range Rovera, Volkswagena Golfa oraz dwóch ciekawych konceptów: przednionapędowego BMW Active Tourer i Porsche Panamery Sport Turismo.

Październik zaspokoił apetyt fanów Porsche. Producent ze Stuttgartu udostępnił komplet danych technicznych modelu 918 – auta, które będzie walczyć z następcą Ferrari Enzo i McLarenem P1. Debiut zaliczyło również włoskie Pagani. Producent obiecał, że 764 Passione będzie już ostatnią wyprodukowaną serią modelu Zonda.

Obraz

Listopad był miesiącem sportowych debiutów. Mercedes SLS jest od tego roku dostępny również w odmianie Black Series, a Maserati Quattroporte w zupełnie nowej odsłonie będzie znów sprzedawane z turbodoładowaną V-szóstką. Premierę miały również Porsche Cayman oraz Toyota RAV4, która wpisuje się w zapoczątkowany przez Aurisa design aut japońskiego producenta.

Rok 2012 zakończył się mocnym akcentem. Najpierw zadebiutowała trzecia generacja Škody Octavii. Auto znacznie urosło względem poprzednika i zaczyna być mocnym konkurentem większych samochodów segmentu D. Nieco później Audi pokazało światu piekielnie mocne, 560-konne RS6 Avant, a Mercedes przeprowadził facelifting klasy E - legendarna limuzyna straciła charakterystyczne okulary.

Przypominamy o dyskusji na forum, gdzie rozmawiamy o najlepszych premierach tego roku:

Źródło artykułu:WP Autokult
Aston MartinBMWMercedes-Benz
Komentarze (0)