Mity na temat oleju. Kierowcy powtarzają i panikują
Często zdarza się, że kierowcy podczas zakupu samochodu używanego oceniają jakość oleju na podstawie jego koloru, a niektórzy nawet sprawdzają jego konsystencję dotykiem. Ale czy takie działania mają uzasadnienie? Specjalista z TotalEnergies obala popularne mity na ten temat.
Wśród kierowców krąży wiele mitów na temat olejów silnikowych. Przez ich powtarzanie często niepotrzebnie sieją panikę wśród mniej świadomych właścicieli aut, a także tych, którzy dopiero chcą kupić samochód. Wyjaśniamy, czy czarny olej to faktycznie powód do zmartwienia, a przezroczysty – do radości.
Ciemny olej w silnikach Diesla zaraz po wymianie
Zaraz po wymianie olej w silniku Diesla staje się ciemny. Wśród laików może to budzić niepokój, że olej nie został wymieniony. Tymczasem jest to typowe dla silników, które już pewien czas pracowały.
Eksperci z TotalEnergies podkreślają, że jest to powód do zadowolenia. Oznacza bowiem, że olej skutecznie pochłania sadzę i uniemożliwia jej gromadzenie się wewnątrz silnika. Co ważne, obecność sadzy w oleju nie wpływa negatywnie na jego właściwości, o ile został on prawidłowo dobrany do typu silnika – to właśnie jest jego funkcja.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Olej tak czysty, że go nie widać na bagnecie
Nowe samochody, świeżo wyjeżdżające z salonu, mają tak czysty olej, że dostrzeżenie go na bagnecie wymaga odpowiedniego światła. A jak jest w przypadku starszych pojazdów? W nich również możemy mieć do czynienia z taką sytuacją.
Olej pozostający przez dłuższy czas czysty często można zaobserwować w silnikach zasilanych LPG. Gaz ten sprzyja czystszemu spalaniu, dzięki czemu olej długo zachowuje kolor bliski nowemu. Czy to dobry znak? Tak, ale barwa oleju nie powinna być wyznacznikiem terminu jego wymiany. W żadnym razie nie powinniśmy czekać, aż olej będzie bardziej zabrudzony.
W takim oleju mogą gromadzić się niewidzialne zanieczyszczenia chemiczne, szkodliwie wpływające na jego właściwości, zwłaszcza siarka obecna w LPG, która może zakwasić olej i pogorszyć jego właściwości smarujące. Dlatego TotalEnergies zaleca częstsze wymiany oleju w pojazdach na LPG w porównaniu do tych na benzynę.
Zobacz także
Różnice w lepkości oleju
Dla niektórych często lepkość oleju jest wyznacznikiem jego gęstości – oleje oznaczone jako 0W-20 uważane są za rzadkie, a te z oznaczeniem 10W-60 za gęste. Choć takie uproszczenie ma sens w potocznym rozumieniu, rzeczywistość może być inna.
Rzeczywista lepkość oleju zależy od warunków, w jakich pracuje i od jego właściwości. Na przykład, olej o niższej lepkości może gęstnieć w wysokich temperaturach, a olej o wyższej lepkości może być rzadszy podczas normalnej pracy silnika. Jest to związane ze wskaźnikiem lepkości oleju.
Zobacz także
Na przykład, olej 15W-40 w temperaturze pokojowej będzie gęstszy niż 0W-40, ale w 100 stopniach Celsjusza oba będą miały podobną lepkość. W bardzo wysokich temperaturach olej 0W-40 będzie gęstszy niż 15W-40.
Specjaliści TotalEnergies przypominają, że wybór oleju o zbyt wysokiej lub zbyt niskiej lepkości może negatywnie wpłynąć na działanie silnika i jego elementów hydraulicznych, prowadząc do zwiększenia hałasu, obniżenia wydajności lub nawet awarii, np. rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Priorytetem przy wyborze oleju powinny być normy producenta silnika.