Cywilna wersja Humvee w zestawie zrób to sam za 59 000 dol. [aktualizacja]
Firma AM General będzie sprzedawała cywilną wersję swojego wojskowego pojazdu HMMWV. Z powodu prawnych zawiłości klienci nie dostaną gotowego auta, tylko kit do samodzielnego montażu. W dodatku bez silnika i skrzyni biegów.
06.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, czyli HMMWV (zwany potocznie Humvee), to wielozadaniowy pojazd terenowy, który wszedł do użytku wojskowego w 1984 roku. Samochód zyskał dużą popularność na początku lat 90. m.in. za sprawą Arnolda Schwarzeneggera. Aktor kupił kilka egzemplarzy, przystosował je do codziennego użytku i zaczął traktować jak limuzyny. Humvee często pojawiały się też na ekranach telewizorów w relacjach CNN z I wojny w Zatoce Perskiej.
Firma AM General, która do dzisiaj wytwarza HMMWV, szybko zwietrzyła dobry interes i w 1992 wprowadziła do sprzedaży model Hummer H1. Pod koniec 1999 roku produkcję cywilnego pojazdu przejął koncern General Motors, który do oferty dodał mniejsze H2 i H3. H1 przestał być wytwarzany w 2006 roku z powodu spadającego zainteresowania i coraz ostrzejszych przepisów dotyczących emisji spalin, którym samochód nie był w stanie sprostać. Samą markę Hummer zlikwidowano w 2010 roku.
AM General powraca do sprzedaży Humvee dla zwykłych śmiertelników. Nie będzie to jednak auto w stylu Hummera (z klimatyzacją, lepszymi fotelami, wygłuszeniem itp.), ale spartański wojskowy wóz. Jest jeden szkopuł. HMMWV C-Series ("C" to oznaczenie wersji cywilnej) trzeba będzie poskładać samemu.
Oferowanie kitów to sposób na ominięcie zapisu umowy z GM, który mówi, że AM General może sprzedawać na normalnym rynku Humvee pod warunkiem, że pojazd będzie się "fundamentalnie różnił" od H1. Cóż, widocznie rozłożenie pojazdu na czynniki pierwsze można tak interpretować, prawnicy General Motors nie zgłosili bowiem obiekcji do planów AM General.
Humvee C-Series kosztuje 59 000 dol. W tej cenie klient dostanie auto z drzwiami i dachem z materiału, cztery siedzenia oraz dwa zbiorniki paliwa. I to wszystko. Ponadto HMMWV może zostać doposażony w system pompowania opon oraz felgi z tzw. beadlockami, które blokują obrzeża gum i zapobiegają ich rozszczelnieniu. W opcji AM General oferuje też m.in. ogrzewanie przedniej szyby, stopnie na progach i dodatkowe osłony zawieszenia.
Humvee C-Series nie jest seryjnie wyposażony w układ napędowy, co pozwala uniknąć producentowi sporu z amerykańskimi urzędami o emisję dwutlenku węgla. AM General sprzedaje jednak za 75 000 dol. jednostkę wysokoprężną 6.6 turbo Duramax LLY V8 oraz skrzynię biegów Allison. Te same podzespoły pracowały w ostatniej wersji Hummera H1 o nazwie Alpha.
[aktualizacja 13 listopada]
Firma AM General opublikowała cennik HUMVEE C-Series. Baza bez silnika jest o 995 dol. droższa, niż zapowiadano i kosztuje 59 995 dol. Pierwszych 50 egzemplarzy trafi do klientów wiosną 2013 r. Nabywcy muszą wpłacić 10-procentową zaliczkę.
Podstawowe wyposażenie, poza drzwiami i dachem z mocnej tkaniny, 2. bakami paliwa oraz czterema siedzeniami, obejmie deskę rozdzielczą z kilkoma instrumentami i klimatyzację.
Opony z beadlockami kosztują 6964 dol., centralny układ pompowania kół i felgi – 1611 dol., podgrzewanie przedniej szyby – 946 dol., wyciągarka – 2249 dol., a osłona układu napędowego – 985 dol. Za wentylator z motoreduktorem, koniecznym przy jednostkach o mocy ponad 220 KM, trzeba zapłacić 3588 dol. Montaż lepszych mechanizmów różnicowych (Eaton ELocker) to wydatek rzędu 2452 dol.
Źródło: Hummerguy • Autoblog.com