Poradniki i mechanikaCo to jest uszczelka pod głowicą?

Co to jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą, zwana również uszczelką głowicową służy do uszczelniania cylindrów oraz kanałów olejowych i chłodzących na styku kadłuba z głowicą.

Zdjęcie uszczelki pod głowicą
Zdjęcie uszczelki pod głowicą
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock/VASYL LEIBIUK
Marcin Łobodziński

07.07.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Uszczelka głowicowa ma jeszcze jedno zadanie, jakim jest wyrównanie drobnych różnic powierzchni styku kadłuba i głowicy. Jest to możliwe dzięki jej plastyczności. Za uszczelnienie tego miejsca odpowiada nie tylko sama uszczelka, ale także śruby mocujące głowicę do kadłuba. Ze względu na ogromne wahania temperaturowe oraz działanie ogromnych obciążeń ciśnieniowych i cieplnych tylko odpowiednie przykręcenie głowicy gwarantuje pełną sprawność uszczelki.

Uszczelki głowicowe składają się z części miękkiej oraz stalowych elementów. Metalowe obrzeże otworów wyciętych na cylindry jest twardsze ze względu na wspomniane obciążenia oraz nieduże odległości pomiędzy cylindrami. Dla właściwego uszczelnienia tych miejsc powinna być zachowana odpowiednia odległość przewidziana na etapie konstrukcyjnym. Przyjmuje się, że jest to minimum 7 mm.

Uszczelka pod głowicą, jeżeli pracuje w swoich normalnych warunkach, powinna wytrzymać cały cykl życia silnika. Z reguły awarii ulega przy około 200-250 tys. km jeżeli nie została właściwie wykonana lub była wielokrotnie przegrzewana. Znanym problemem silników Rovera z serii K jest właśnie wadliwa uszczelka, która może nie wytrzymać nawet 100 tys. km.

Na szczęście, w znakomitej większości silników wytrzymuje ona ponad 300 tys. km. Ze względu na ochronę silnika, uszczelkę konstruktorzy traktują jako najsłabsze ogniwo, które pęka w momencie przegrzania jednostki napędowej i chroni przed tym głowicę lub kadłub.

Najczęściej występujące objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą:

  • biały dym wylatujący z rury wydechowej,
  • spadek ciśnienia sprężania,
  • płyn chłodzący zmieszany z olejem – zarówno płyn w oleju jak i olej w płynie,
  • przedmuchy spalin do układu chłodzenia.

Najczęstszą przyczyny wypalenia uszczelki pod głowicą jest przegrzanie silnika. Zdarza się także przy spalaniu detonacyjnym.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)