Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć?
Tajemniczo brzmiąca dla przeciętnego kierowcy nazwa ubezpieczenia coraz częściej pojawia się w pakiecie przy zakupie samochodu finansowanego w leasingu. Ma na celu ochronę przed utratą finansową, gdy auto ulegnie wypadkowi lub zostanie skradzione.
03.08.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
GAP (z ang. Guaranteed Asset Protection) to ubezpieczenie od straty finansowej w przypadku utraty samochodu, czyli szkody całkowitej po wypadku lub kradzieży. Warto już w tym miejscu zaznaczyć, że nie wszystkie polisy GAP obejmują kradzież. Trzeba więc dokładnie czytać warunki. W jaki sposób ubezpieczenie nas chroni?
Podpisujecie umowę leasingową na auto o określonej wartości (cena na fakturze). Po pewnym czasie ulega ono wypadkowi, a wy spłaciliście połowę zobowiązania. Ubezpieczyciel płaci za wrak niewielką kwotę i wypłaca odszkodowanie z tytułu autocasco, ale pomniejszone o spadek wartości pojazdu.
W tym czasie leasingodawca oblicza, ile zostało wam do spłaty. Okazuje się, że kwota wypłacona przez ubezpieczyciela jest niższa niż ta obliczona przez leasingodawcę. Mając GAP nie musicie się tym martwić, natomiast bez tej polisy musielibyście zwrócić brakującą sumę leasingodawcy.
Rozróżnia się trzy rodzaje ubezpieczenia GAP:
- Fakturowy - pokrywający różnicę pomiędzy wartością rzeczywistą rozbitego lub skradzionego auta, a kwotą jaka widnieje na fakturze jego zakupu. Jest to najdroższa forma takiej polisy, ale też najbezpieczniejsza.
- Finansowy - pokrywający różnicę między kwotą leasingu pozostałą do spłaty na dzień wypłaty odszkodowania AC a kwotą odszkodowania z tytułu AC. Jest to najtańsza forma GAP.
- Indeksowy – zapewnia wypłatę dodatkowego odszkodowania w wysokości ustalonego procentu od wartości auta. Najczęściej 20 do 30 proc. Jest to forma tańsza od GAP fakturowego, ale droższa od finansowego.
Ubezpieczenie GAP zawiera się na cały okres umowy leasingowej. Działa ono zarówno w przypadku szkód spowodowanych przez kierującego pojazdem jak i przy szkodach wyrządzonych przez inny pojazd.
Czasami GAP powoduje, że leasingodawca daje korzystniejsze warunki. Nierzadko banki czy firmy leasingowe w ten sposób wymuszają na klientach wykupienie GAP. Koszt takiego ubezpieczenia to od 0,5 proc. ceny samochodu na fakturze do 1,2 proc. rocznie.
Jest to więc stosunkowo tania polisa, ale bardzo korzystna dla klienta. Niewielka kwota w przypadku kradzieży pojazdu lub szkody całkowitej powoduje, że nie trzeba będzie dopłacać kilku czy kilkunastu, a w przypadku drogich samochodów nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ubezpieczenie GAP może zostać zawarte dla samochodu fabrycznie nowego jak i używanego, niezależnie od jego ceny.