Co to jest system start-stop?
System start-stop to układ elektroniczny wyłączający i włączający silnik automatycznie. Ideą jego stosowania jest ograniczenie poziomu emisji CO2.
16.02.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Idea stosowania systemu start-stop
System ten został opracowany z myślą o badaniach homologacyjnych emisji CO2 i zużycia paliwa nowych samochodów. W trakcie tego typu testów, warunkach laboratoryjnych auta poruszają się w pozorowanym cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym.
Podczas badania, przez pewien czas auto stoi w miejscu z włączonym silnikiem, co ma symulować np. postój na światłach. Producenci samochodów zauważyli, że gdyby w tym czasie wyłączać silnik, wówczas wyniki testów byłyby nieco lepsze. Nie jest jednak dozwolona ingerencja kierowcy, zatem opracowano elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik w pewnych sytuacjach.
W praktyce systemy start-stop minimalnie wpływają na niższy poziom CO2, a zatem również zużycia paliwa. Im dłuższy jest postój na światłach, na przejazdach kolejowych czy w innych sytuacjach, korzyści z obecności i działania start-stop są większe.
Układ ten sprawdza się głównie w jeździe miejskiej, zwłaszcza w dużych korkach. Korzystając z niego można zaoszczędzić nawet do litra paliwa na 100 km, ale w dużej mierze zależy to od sposobu eksploatacji.
Jak działa w praktyce system start-stop?
Gdy samochód zatrzyma się, drążek manualnej skrzyni biegów znajdzie się w pozycji neutralnej, a kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, system elektroniczny wyłącza silnik. W samochodzie wszystkie urządzenia pokładowe działają przy tym nadal poprawnie. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, czyli przed włączeniem pierwszego biegu, czujnik pedału sprzęgła wysyła sygnał o konieczności uruchomienia silnika i wtedy ten jest gotowy do jazdy.
Analogicznie sytuacja wygląda w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, ale tu czujnik odpowiedzialny za wysłanie sygnału do uruchomienia silnika znajduje się pod pedałem hamulca. Zatem zatrzymanie pojazdu skutkuje wyłączeniem motoru, a puszczenie pedału hamulca jego uruchomieniem.
Rozrusznik w systemie start-stop ma inną konstrukcję niż w aucie, które jest tego rozwiązania pozbawione, ponieważ musi pracować bardzo szybko, a do tego działa wielokrotnie częściej. To samo dotyczy innych podzespołów, m. in. akumulatora, a także alternatora.
Elektronika pokładowa stale nadzoruje naładowanie baterii, by nie dopuścić do jej rozładowania, dlatego są sytuacje, w których start-stop nie wyłącza silnika. Może go także włączyć podczas postoju, a przed naciśnięciem sprzęgła czy puszczeniem pedału hamulca. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy wystąpi większe zapotrzebowanie na prąd (system audio, podgrzewanie foteli) lub automatyczna klimatyzacja nie jest w stanie utrzymać zadanej temperatury.
System start-stop można dezaktywować przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej lub tunelu środkowym. Wówczas silnik będzie pracował do jego manualnego wyłączenia.
Obecnie pracuje się nad systemem start-stop, który będzie wyłączał silnik również podczas jazdy, jak ma to obecnie miejsce w samochodach z napędem hybrydowym.
W niektórych autach już jest to stosowane, ale tylko przy niewielkich prędkościach, bliskich zeru. Dąży się natomiast do tego, by silnik nie pracował na przykład podczas jazdy z puszczonym pedałem gazu.
Inne nazwy systemu start-stop?
Producenci stosują przeróżne nazwy dla systemu start-stop, m. in. Start&Stop, Auto Stop, Auto StartStop, iStop, Stop&Go, Blue Drive.