Poradniki i mechanikaCo to jest silnik wolnossący?

Co to jest silnik wolnossący?

Silnik wolnossący to typ motoru spalinowego, niewyposażonego w doładowanie, zasilanego w powietrze wyłącznie dzięki różnicy ciśnienia między komorą spalania w suwie ssania a ciśnieniem atmosferycznym w otoczeniu.

5,2-litrowy wolnossący silnik V8 Forda montowany w Shelby GT350 i GT350R. Jest to najmocniejsza jednostka wolnossąca w historii tego producenta - rozwija 533 KM bez doładowania
5,2-litrowy wolnossący silnik V8 Forda montowany w Shelby GT350 i GT350R. Jest to najmocniejsza jednostka wolnossąca w historii tego producenta - rozwija 533 KM bez doładowania
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Ford
Mariusz Zmysłowski

23.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Silniki wolnossące określa się także potocznie mianem atmosferycznych. Można też spotkać się ze skrótowym określeniem N/A, które pochodzi od angielskiego naturally aspirated.

W silnikach spalinowych podczas napełniania komory spalania, zasysane jest z otoczenia powietrze, które z paliwem tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. W jednostkach doładowanych proces ten wspomagany jest przez sprężarkę, która wprowadza gaz pod ciśnieniem większym od tego, które panuje w otoczeniu.

Silniki wolnossące nie są wyposażone w tego typu rozwiązanie, przez co do komory spalania trafia dawka powietrza, która została pobrana przez motor w wyniku zmniejszenia ciśnienia wewnątrz jednostki.

Silniki wolnossące występują zarówno w wariancie wysokoprężnym, czyli w dieslach, jak i w odmianie o zapłonie iskrowym, czyli w jednostkach benzynowych. Współcześnie w samochodach produkowanych seryjnie nie stosuje się już jednak typu ZS bez doładowania. W sprzedaży silniki wolnossące oferowane są już jedynie w wersji benzynowej.

By zwiększyć moc silnika spalinowego, zaczęto stosować wspomniane już doładowanie, w formie turbosprężarek oraz sprężarek napędzanych mechanicznie przez jednostkę. Dzięki temu silnik spalinowy otrzymuje znacznie większą objętość powietrza w jednostce czasu, niż w sytuacji, w której pobiera ją ona w suwie ssania.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)