Co to jest intercooler?
Intercooler to chłodnica powietrza, które ze sprężarki ma trafić do cylindra. Celem jego stosowania jest zwiększenie wydajności silnika.
05.08.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:32
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Intercoolery dziś są już stosowane powszechnie w silnikach doładowanych, niezależnie od tego czy mamy do czynienia z doładowaniem mechanicznym czy turbodoładowaniem. Ich rola to chłodzenie powietrza, które wydostaje się ze sprężarki, zanim trafi do cylindrów.
Realizowane jest to na identycznej zasadzie jak w przypadku płynu chłodniczego. U wylotu sprężarki zainstalowana jest gruba rura, którą powietrze trafia do chłodnicy. Ta z kolei jest chłodzona powietrzem z atmosfery, dlatego zawsze montuje się go w przednim zderzaku.
Warto zauważyć, że intercoolery w odróżnieniu od chłodnic cieczy, nie są wyposażone w wentylatory, dlatego w samochodach z doładowaniem są bardziej "wyeksponowane". Gdy powietrze ze sprężarki przeleci przez intercooler, trafia przewodami do cylindrów.
Po co chłodzić powietrze?
Im chłodniejsze powietrze, tym większa jego gęstość, a tym samym objętościowa masa. Chłodniejsze powietrze poprawia proces spalania w silniku, a tym samym wpływa na jego wydajność. Teoretycznie, chłodniejsze o 10 stopni Celsjusza powietrze, jest gęstsze o ok. 3–5 proc., co odpowiada podobnemu przyrostowi mocy. Średnio intercoolery schładzają powietrze o około 40 proc., dlatego dziś są stosowane powszechnie.
Natrysk wody na intercooler
W samochodach sportowych i wyczynowych, stosuje się niekiedy natrysk wody na intercooler. Jest to system podobny do spryskiwaczy szyb czy reflektorów. Niewielka dysza wypuszcza pod ciśnieniem mgiełkę cieczy, bezpośrednio na chłodnicę powietrza doładowującego, w celu poprawy chłodzenia. Poniżej prosty system natrysku wody wykonany amatorsko.
Toyota Chaser JZX100 - Intercooler water cooling
Co to jest intercooler wodny?
Obecnie coraz częściej stosuje się nieco odmienny typ intercoolera, zwany wodnym. Sama chłodnica jest mniejsza, co doskonale wpisuje się w dzisiejsze standardy projektowania samochodów, a jednocześnie bardziej wydajna. Cały system intercoolera wodnego jest jednak większy, cięższy i bardziej skomplikowany, choć jego poszczególne elementy można umieścić w różnych miejscach samochodu.
Wymiennikiem ciepła jest wydajniejsza ciecz, a nie opływające powietrze. Ogromną zaletą jest natomiast to, że wydajność intercoolera nie jest zależna bezpośrednio od prędkości jazdy, czyli prędkości powietrza wpadającego na chłodnicę.
W systemach z intercoolerem wodnym, potrzebny jest zbiornik na ciecz, a ten można umieścić w niemal dowolnym miejscu, co pomaga przy projektowaniu samochodu. Konieczna jest również pompa odpowiadająca za ruch cieczy w zamkniętym układzie. System ogólnie przypomina układ chodzenia silnika, bo nawet woda schładzająca intercooler ma dodatkowo obniżaną temperaturę w niewielkiej chłodnicy.