Co oznacza mała kratka na desce? Spokojnie, to nie podsłuch
Podczas przeglądania wnętrza samochodu, można natknąć się na wiele elementów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieco tajemnicze. Wśród nich znajduje się kratka, którą można zauważyć w różnych częściach deski rozdzielczej. Może się zdarzyć, że twoje ciekawe świata dziecko zada ci pytanie, co to jest za element. Warto być przygotowanym i znać odpowiedź na to pytanie.
11.09.2023 17:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przy bliższym przyjrzeniu się wnętrzu samochodu, można zauważyć wiele nietypowych elementów. Na przykład, plastik wystający na szczycie deski rozdzielczej, czy kratki umieszczone w różnych miejscach kokpitu. Niektóre z nich, takie jak te zamontowane na górze, obok lampki, najczęściej skrywają za sobą mikrofon. Inne, na przykład te umieszczone przy kolumnie kierowniczej lub na środku panelu centralnego, mają zupełnie inne zastosowanie.
W większości przypadków, za kratką znajduje się czujnik temperatury wewnętrznej. Ten mały, ale istotny element współpracuje z automatyczną klimatyzacją w samochodzie. Czujnik temperatury zbiera informacje o temperaturze w kabinie i przekazuje je do sterownika. Gdy kierowca wybiera tryb automatyczny, sterownik dostosowuje intensywność pracy układu klimatyzacji na podstawie tych informacji. Do tego procesu przyczynia się także czujnik natężenia promieni słonecznych, który można znaleźć na desce rozdzielczej.
Jak można sprawdzić, czy mamy do czynienia z kratką, za którą znajduje się czujnik temperatury? Za kratką powinien znajdować się niewielki wentylatorek. Jeżeli przyłożymy do kratki mały i lekki kawałek papieru, powinien on się utrzymać. Warto jednak pamiętać, aby na dłuższą metę nie zakrywać kratki ani nie przyklejać do niej niczego. W przeciwnym razie klimatyzacja może nie działać prawidłowo.
Czasami może się zdarzyć, że identyczną kratkę znajdziemy także w samochodzie, który nie jest wyposażony w automatyczną klimatyzację. Może to wynikać z faktu, że dla producenta samochodów jest po prostu tańsze, aby stworzyć jeden wzór danego elementu (w tym przypadku z kratką), niż tworzyć dwa różne.