Co było pierwsze, czyli historia motoryzacji [cz. 2]

Historia motoryzacji to także pierwsza na świecie opona, pierwszy klakson i pierwsza autostrada. Cofnijmy się więc w czasie i sprawdźmy, kiedy powstały wynalazki, bez których dziś nie wyobrażamy sobie życia codziennego.

Co było pierwsze, czyli historia motoryzacji [cz. 2]
Paweł Żmuda

29.09.2010 | aktual.: 29.09.2010 22:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pierwszy kierunkowskaz

Wraz z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego spadało bezpieczeństwo na drogach. Zanim opracowano pierwsze w pełni sprawne kierunkowskazy, kierowcy musieli sygnalizować chęć skrętu poprzez wyciągnięcie ręki. W 1928 roku niemiecka firma Bosch wprowadziła genialne rozwiązanie - kierunkowskaz ramieniowy.

Migające lampki pojawiły się znacznie później. Kierunkowskazy, jakie znamy dziś, pojawiły się za sprawą firmy Hella w 1951 roku. Jednym z pierwszych samochodów, który zostały w nie wyposażony, był Ford Taunus. Zdobywające ostatnio szeroką popularność kierunkowskazy montowane w lusterkach bocznych po raz pierwszy trafiły do seryjnej produkcji w modelu Mercedesa R170.

Pierwsze samochody z silnikiem turbo

Obraz

Wielu z nas nie wyobraża sobie dziś samochodów bez turbosprężarek, jednak jeszcze kilkadziesiąt lat temu nikt nawet nie myślał o tym, by turbo montować w samochodach. Pomysł turbodoładowania został opatentowany już na początku ubiegłego wieku przez doktora Alfreda Buchi ze Szwajcarii. Seryjne turbo po raz pierwszy pojawiło się w samochodzie ciężarowym wyprodukowanym przez szwajcarską firmę Adolph Saurer AG w 1938 roku. Na to, by turbo trafiło do seryjnych samochodów osobowych, trzeba było poczekać aż 35 lat. W 1973 zdecydował się na to koncern General Motors w modelach Oldsmobile Cutlass i Chevrolet Corvair.

Pierwszy wyścig samochodowy

Obraz

Historia wyścigów jest prawie tak długa jak historia samej motoryzacji. Ludzie zapragnęli ścigać się zaraz po tym, jak udało się zbudować pierwsze samochody napędzane paliwem. Pierwszy wyścig, będący protoplastą wyścigów, jakie znamy dziś, odbył się 28 kwietnia 1887 roku. Jego organizatorem był ówczesny redaktor naczelny magazynu Le Vélocipede - Monsieur Fossier. Trasa wyścigu miała około dwóch kilometrów. Zwycięzcą okazał się inżynier Georges Bouton, jeden z twórców marki De Dion-Bouton.

Pierwszy samochód terenowy

Obraz

Za twórcę pierwszej terenówki uważany jest Adolphe Kegresse, francuski inżynier pracujący dla rosyjskiego cara Mikołaja II. Jego ciężarówka przeznaczona do pracy w trudnych warunkach została wyposażona w napęd gąsienicowy. Wybuch rewolucji październikowej sprawił, że Francuz musiał uciec z Rosji. Po powrocie do ojczystego kraju Kegresse rozpoczął pracę dla Citroeena, w którym w latach 1921-37 zajmował się budową militarnych pojazdów terenowych.

Pierwsza stacja benzynowa

Obraz

Za pierwszą stację benzynową uważana jest apteka zlokalizowana w niemieckim mieście Wiesloch. Właśnie tam Bertha Benz zatankowała samochód przed podróżą z Mannheim do Pforzheim w 1888 roku. Za pierwszą stację, która przypomina już te, które znamy obecnie, uważa się tę zlokalizowaną w St. Louis przy Theresa Avenue. Stacja firmy Automobile Gasoline Co. została wybudowana w 1905 roku. Jej właścicielami byli Harry Grenner i Clem Lessing.

Pierwszy samochodowy GPS

Obraz

Twórcą pierwszej komercyjnej nawigacji samochodowej jest Steven Lobbenzo. Prace nad urządzeniem rozpoczęto w 1984 roku. Całość została przedstawiona szerokiej publiczności na targach w Hanowerze. Sprzęt opierał się na zmodyfikowanym komputerze firmy IBM. Do przechowywania map wykorzystano spory jak na owe czasy dysk. Sprzęt nosił nazwę Homer. Za twórców pierwszej nawigacji uważa się także wspólne dzieło firm Alpine, Honda oraz Electro Gyrocator. Prace nad sprzętem rozpoczęto około 1983 roku. Całość montowano w modelu Acura Legend od 1990 roku.

Pierwsza autostrada świata

Obraz

Pierwszą drogą o standardzie autostrady była Autostrada dei Laghi budowana w latach 1922-24 we Włoszech według projektu Piero Puricelliego. Drogę otwarto 21 września 1924 roku. Trasa łączyła Mediolan z miejscowością Varese. Puricelli twierdził, że dzięki wprowadzeniu nowych dróg przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów silnikowych rozrusza się włoska gospodarka. Standard autostrady szybko rozprzestrzenił się na pozostałe kraje europejskie. Puricelli "zasłużył" się także w historii naszego kraju. Włoski inżynier miał być autorem eksterytorialnej autostrady, jaką chcieli zbudować w Polsce hitlerowcy.

Pierwszy klakson

Obraz

Historia dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych jest bardzo pasjonująca. To właśnie klaksony były pierwszymi elektrycznymi urządzeniami, które pojawiły się w prywatnych samochodach. Pierwsze trafiły do pojazdów montowanych w 1908 roku. Początkowo napędzane przez 6-woltowe ogniwa suche, w 1911 roku zasilane były już przez regenerowane baterie.

Pierwsza gumowa opona

Obraz

Zanim pojawiły się gumowe opony, komfort jazdy zdecydowanie nie skłaniał ku długim podróżom. Za pierwszy zrealizowany projekt opony dętkowej uważany jest projekt Johna Boyda Dunlopa, który zastosował powszechnie stosowane dziś opony pneumatyczne w rowerze swojego syna. Było to w 1887 roku. Wynalazcą dętkowej opony pneumatycznej jest jednak Robert William Thomson, który wpadł na ten pomysł już w 1845 roku.

Pierwsze kino samochodowe

Obraz

Kino samochodowe to dla nas przede wszystkim miły obrazek z telewizyjnej kreskówki Flinstonowie, jednak - jak nietrudno się domyślić - wynalazek ten wcale nie pochodzi z epoki kamienia łupanego. Pierwsze kino samochodowe powstało w 1932 roku przy 212 Thomas Avenue w Riverton. Jego właścicielem był Richard M. Hollingshead Jr.

Próby wybudowania kina rozpoczęły się już w 1928 roku. Hollingshead ustawił spory ekran w swoim ogrodzie, a następni zakupił projektor Kodaka. Początkowo projektor umieszczony był na... dachu samochodu. Kino udało się opatentować w maju 1933 roku, jednak 17 lat później sąd uznał, że patent przyznano bezprawnie. Pierwsze komercyjne kino ruszyło 6 czerwca 1933 roku przy Admiral Wilson Boulevard w Pennsauken. Z kina jednocześnie mogło korzystać aż 500 osób.

Komentarze (0)