Używany Citroen Xsara - typowe awarie i problemy
Co to jest Xsara? Wszyscy, którzy choć trochę interesują się motoryzacją powinni kojarzyć tę nazwę z Citroenem, rajdami WRC i słynnym kierowcą rajdowym Sébastianem Loebem. Choć dla części malkontentów będzie to zapewne tylko zwykły francuski kompakt.
13.01.2012 | aktual.: 30.03.2023 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dane techniczne
Citroen Xsara swoją premierę miał w 1997 roku, kiedy to zadebiutowała wersja 3- i 5-drzwiowa. Rok później Francuzi do oferty wprowadzili jeszcze kombi o wdzięcznej nazwie Break.
W 2000 roku samochód przeszedł modernizację, co daje się zauważyć głównie patrząc na przód auta, gdzie całkowicie zmieniono kształt reflektorów. Wiosną tego samego roku pod maskę Xsary trafił 2-litrowy diesel HDI z wtryskiem typu Common Rail.
Przez kolejne lata w palecie silnikowej pojawiały się jeszcze kolejne jednostki z rodziny HDI w tym między innymi 1,4 HDI. Latem 2004 roku zadebiutował następca Xsary nazwany przez koncern PSA - C4 i w tym samym roku zakończono też produkcję wysłużonego modelu.
Silniki
- R4 1,4 (75 KM)
- R4 1,6 (88- 109 KM)
- R4 1,8 (90, 101- 110 KM)
- R4 2,0 (132, 136, 163 KM)
Diesle:
- R4 1,9 D (68- 70 KM)
- R4 1,9 TD (75- 90 KM)
- R4 1,4 HDI (68 KM)
- R4 2,0 HDI (90- 109 KM)
W tym miejscu zawsze pojawia się standardowe pytanie - który silnik wybrać?. Benzyniaki na ogół nie bywają kapryśne, ale podstawowe jednostki 1,4 l oraz 1,6 l mogą z czasem zużywać olej silnikowy, warianty 1,6 l i 1,8 l są raczej bezproblemowe. Zdarzają się również problemy z układem zapłonowym. Wybierając diesla musimy zdecydować czy bardziej zależy nam na dynamice czy na niskich kosztach eksploatacji.
Dane techniczne
W Xsarze biegi można zmieniać samemu za pomocą 5-stopniowej skrzyni manualnej albo będzie je zmieniał za nas klasyczny automat, który ma do dyspozycji 4-biegi. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym opartym na kolumnach resorujących, z tyłu znajdziemy typowe dla aut z koncernu PSA rozwiązanie – belka skrętną, która pozwala na niewielkie wychylenia karoserii poprawiając tym samym prowadzenie.
W testach zderzeniowych samochód otrzymał 3 gwiazdki.
Awaryjność
Przyczyną takiego zachowania się jednostki napędowej jest defekt czujnika odpowiedzialnego za pracę wentylatora chłodnicy, który często w wyniku takiej awarii zostaje unieruchomiony. Powszechnie spotykaną przypadłością tego modelu jest usterka elementów dmuchawy nawiewu przez co nie można ustawić intensywności jej działania.
Użytkownicy Xsary narzekają na bardzo szybko zużywające się podzespoły zawieszenia. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nim łączniki stabilizatorów i łożyska tylnych wahaczy. Oglądając egzemplarz, który mamy zamiar kupić warto jeszcze zwrócić uwagę na stan układu chłodniczego, który lubi przeciekać. Jak głoszą legendy i plotki we wszystkich francuskich autach najwięcej kłopotów sprawia elektronika. Czy tyczy się to naszej bohaterki?
Naszym zdaniem
Z Citroenem Xsara bywa różnie, jednych użytkowników zaskoczy swoją niezawodnością i dynamiką, a inni będą go przeklinać do końca życia. Jednak w ogólnym rozrachunku do tego modelu idealnie pasuje powiedzenie - nie taki diabeł straszny jak go malują.
Owszem może nie jest to jeżdżący wzór niezawodności, ale usunięcie większości problemów nie będzie wymagało od nas grubego portfela, a mocniejsze wersje zaskarbią sobie sympatię niemal każdego kierowcy lubiącego przycisnąć mocniej pedał gazu. Za najtańsze Xsary sprzedający żądają około 3000 zł, ale z takim zakupem wiąże się ogromne ryzyko nabycia bubla. Znacznie bezpieczniej będzie wybrać jedno z najdroższych aut wystawionych za 15 000 zł.