Używany Citroen C4 I - typowe awarie i problemy
Citroen C4 to propozycja dla tych, którzy cenią sobie ekstrawagancki francuski design i nie przejmują się natłokiem drobnych, ale uciążliwych usterek. Pierwsza generacja tego modelu zadebiutowała w 2004 roku zastępując wysłużoną już Xsarę, którą wycofano z produkcji dopiero rok później.
04.06.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 2006 roku do oferty wprowadzono specjalną limitowaną wersję stylizowaną na wzór auta rajdowego, którym jeździł Sebastian Loeb. Dwa lata później pod maskę C4 trafił 1,6-litrowy motor THP, a nadwozie przeszło drobny facelifting.
Samochód był produkowany do 2010 roku, kiedy to Francuzi zaprezentowali jego następcę. Kompaktowy Citroen oferowany był w trzech wersjach nadwozia: coupe, hatchback i niedostępny w Polsce sedan. Jako źródło napędu w C4 mogą służyć następujące jednostki napędowe:
- R4 1,4 (90 KM)
- R4 1,6 (109 KM)
- R4 1,6 (120- 122 KM)
- R4 1,6 THP (140- 150 KM)
- R4 2,0 (136,140- 177 KM)
- R4 1,6 HDI (90- 109 KM)
- R4 2,0 HDI (136- 140 KM)
Najmniej awaryjne są oczywiście silniki benzynowe, z pośród których liderem w dziedzinie niezawodności jest 1,6-litrowy 109-konny motor R4. Niestety słabym punktem tej jednostki napędowej jest podatny na uszkodzenie silniczek krokowy biegu jałowego, objawem takiej usterki jest przełączenie się silnika w tryb awaryjny. W jednostkach benzynowych najczęściej pojawiają się problemy z uszkodzonym zaworem EGR, na szczęście nie jest to poważny problem.
Rynek aut używanych jednak w większości nasycony jest Citroenami C4 z jednostkami wysokoprężnymi. Zarówno 1,6 jak i 2,0 HDI nie należą do bezproblemowych konstrukcji. W tym pierwszych dochodzi do zatarcia turbosprężarki, a także awarii łańcucha łączącego wałki rozrządu.
Słabym punktem 2,0-litrowego HDI są nietrwałe dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze oraz awaryjna elektronika. Ponadto w egzemplarzach wyposażonych w filtr cząstek stałych FAP często psuje się czujnik otwarcia wlewu paliwa. Jednym ze słabych punktów C4-ki jest układ kierowniczy, w którym pojawia się wyraźny luz.
W zawieszeniu najczęściej zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahacza głównie z powodu niskiej jakości polskich dróg. W tylnym zawieszeniu zastosowano dość proste rozwiązanie, a dokładniej belkę skrętną, która może czasem hałasować. Niekiedy w takiej sytuacji pomaga wymiana tulei. Ponadto w aucie często wariuje elektronika. Najczęściej spotykaną usterką w tej materii jest uszkodzenie centralnego zamka, który zamyka i otwiera drzwi w najmniej spodziewanych momentach.
Źródłem awarii elektroniki są różnego rodzaju zwarcia w instalacji elektrycznej. Automatyczna klimatyzacja również potrafi płatać figle np. dmuchając gorącym powietrzem po stronie pasażera bez względu na to jaką temperaturę ustawimy. Winę za taki stan rzeczy ponosi jednostka sterująca klimatyzacją.
Użytkownicy Citroena C4 narzekają też na bardzo szybko zużywające się tarcze hamulcowe, które ulegają zwichrowaniu. Objawem takiego stanu rzeczy są wyczuwalne wibracje na kole kierownicy podczas hamowania. Co więcej, w niektórych egzemplarzach od maski może odchodzić lakier i ujawniać się rdza.
Podsumowując, Citroen C4 I to ciekawy stylistycznie samochód wyposażony w wiele przydatnych gadżetów poprawiających komfort jazdy, a także bezpieczeństwo. Niestety mnogość różnego rodzaju systemów i udogodnień powoduje, że elektronika w tym aucie może doprowadzić właściciela C4 do "białej gorączki".
Najtańsze egzemplarze Citroena C4 znajdziemy na rynku aut wtórych za około 20 000 zł, jednak przy zakupie tego auta warto wybierać pojazdy z jak najmniejszą ilością elektronicznych gadżetów. Kierując się tą zasadą zmniejszymy ryzyko wystąpienia serii uciążliwych usterek.