Citroën C4 Cactus – alternatywny crossover [wideo]
Citroën zaprezentował produkcyjną wersję modelu C4 Cactus, który swoją światową premierę będzie miał na marcowym salonie samochodowym w Genewie.
06.02.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
We wrześniu ubiegłego roku francuski producent pokazał koncept Cactus. Jak widać, wersja produkcyjna jest praktycznie identyczna z modelem studyjnym. Francuscy projektanci po raz kolejny udowodnili, że potrafią tworzyć samochody jedyne w swoim rodzaju.
Citroën C4 Cactus jest oryginalnym crossoverem, który z całą pewnością będzie wyróżniał się na drodze. Nie da się pomylić tego modelu z żadnym innym. Citroën twierdzi, że C4 Cactus jest alternatywą dla kompaktowych hatchbacków. Samochód wyróżnia się futurystycznym pasem przednim z dzielonymi reflektorami – rozwiązanie to zaczerpnięto z nowego C4 Picasso. Reszta nadwozia ma już nieco bardziej tradycyjną bryłę, jednak uwagę zwracają relingi dachowe, szklany fragment dachu oraz masywny słupek C.
Citroën nie poszedł na łatwiznę i w modelu produkcyjnym również zdecydował się na ciekawe rozwiązanie z konceptu o nazwie „air bump”. Są to elastyczne wypustki umiejscowione na zderzakach i po bokach samochodu, których zadaniem jest ochrona lakieru i paneli karoserii w przypadku drobnych kolizji. Będą one dostępne w 4 różnych kolorach. Rozwiązanie to powinno sprawdzić się bardzo dobrze w zatłoczonych centrach dużych miast.
Wnętrze jest proste i nowoczesne. Na konsoli centralnej znajduje się tylko 7-calowy wyświetlacz dotykowy, pojedynczy rząd przycisków oraz 3 przełączniki do obsługi automatycznej skrzyni biegów. Zestaw zegarów również zastąpiono wyświetlaczem. W środku zmieści się 5 osób, a pojemność bagażnika oszacowano na 358 l.
Citroën C4 Cactus mierzy 4160 mm długości, 1480 mm wysokości i 1730 mm szerokości, a jego rozstaw osi to 2600 mm. Francuzi chwalą się, że waży on jedynie 965 kg. Niska masa jest wynikiem całego procesu projektowania samochodu, który od początku z założenia miał osiągnąć maksymalną prędkość 190 km/h. Dzięki temu możliwe było użycie nieco lżejszych materiałów konstrukcyjnych i komponentów.
Citroën nie zdradził jeszcze zbyt wielu szczegółów technicznych. W gamie silnikowej mają znaleźć się dwa warianty benzynowe (1,0-litrowy, turbodoładowany, 3-cylindrowy motor generujący 82 KM oraz silnik e-THP 109 KM) i dwa silniki wysokoprężne (eHDI 92 KM oraz BlueHDI 100 KM). Najbardziej oszczędny wariant BlueHDI ma zużywać średnio jedynie 3,1 l oleju napędowego na 100 km.