Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania
W poprzednim artykule opisałem schematyczną budowę i zasadę działania cewki zapłonowej. Jednak już kilkadziesiąt lat temu zaczęto stosować w silnikach o większej liczbie cylindrów minimum dwie cewki na jeden cylinder, co niestety wiązało się z komplikacją układów zapłonowych. Gdy pojawiła się elektronika, bezrozdzielaczowe układy zapłonowe i cewki dwuiskrowe, częściowo problem ten rozwiązano.
12.01.2015 | aktual.: 30.03.2023 11:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu, wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. Są to iskra pierwotna i iskra wtórna. Pierwsza pojawia się podczas suwu sprężania gdy konieczny jest zapłon mieszanki. Druga podczas suwu wydechu i ma ona bardzo niski poziom energii.
W praktyce działa to tak, że dla silnika 4-cylindrowego mamy dwie cewki. Każda z nich daje w tym samym czasie iskrę pierwotną (duża energia) na cylinder, który potrzebuje zapłonu i iskrę wtórną na drugi cylinder, który jest w suwie wydechu. Po chwili do pracy wchodzi druga cewka, która identycznie rozdziela energię między swoje dwa cylindry. Następnie pierwsza cewka robi dokładnie to samo, tylko na odwrót – iskra pierwotna dla tego cylindra, który poprzednio otrzymał iskrę wtórną i analogicznie dla drugiego cylindra. Na koniec druga cewka robi dokładnie to samo i cały cykl zaczyna się od nowa. Idealnie obrazuje to poniższy schemat.
Cewki dwuiskrowe montowane są jako dwa oddzielne elementy układu zapłonowego i podają energię elektryczną na świece poprzez klasyczne przewody lub znajdują się tuż przy dwóch świecach, a na pozostałe dwie, w przypadku silnika 4-cylindrowego wysyłają ładunek również klasycznym przewodem. Mogą też występować jako jeden element z czterema wyjściami dla przewodów zapłonowych, ale dla odmiany składają się z dwóch uzwojeń wtórnych i jednego pierwotnego.
Zasadniczą wadą cewek dwuiskrowych jest to, że można je stosować tylko w silnikach o parzystej liczbie cylindrów, więc do małych jednostek 3-cylindrowych się nie nadają. Tak samo jak do silników 5-cylindrowych. Inną wadą jest mimo wszystko pojawianie się dwóch iskier. Choć iskra wtórna w niczym nie przeszkadza, to jednak nie jest potrzebna, a niewielka energia się marnuje. Cewki zapłonowe były chętnie wykorzystywane przez producentów motocykli.
Poniżej przykładowe ceny cewek zapłonowych z katalogu iParts.pl