TestyBMWBMW Serii 2 Gran Tourer 220d xDrive Luxury Line - test, opinia, spalanie, cena

BMW Serii 2 Gran Tourer 220d xDrive Luxury Line - test, opinia, spalanie, cena

Dla wielu miłośników marki, BMW wywróciło świat do góry nogami, kiedy ogłosiło, że zrobi przednionapędowe, typowo rodzinne auto. Mowa o Serii 2 Active Tourer. O tym, że był to udany eksperyment świadczy obecność w gamie większego minivana – 2 Gran Tourer.

BMW Serii 2 Gran Tourer 220d xDrive Luxury Line - test, opinia, spalanie, cena
Mariusz Zmysłowski

30.10.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

BMW, dlaczego zrobiliście minivana?

Dlaczego obecność GT świadczy o tym, że AT było udanym eksperymentem? Odłóżmy na chwilę wizję samochodu jako obiektu pożądania. Spójrzmy na auto z punktu widzenia producenta. To produkt. Od buta różni go jedynie cena. Samochód, tak samo jak obuwie, musi atrakcyjnie wyglądać, musi trafić w potrzeby klientów, do których jest kierowany, powinien spełniać szereg wymogów, a ostatecznie po podsumowaniu tego wszystkiego – ma przynosić zyski. Kiedy wprowadzamy nowy produkt przeprowadzamy badania, inwestujemy w odpowiedź na pytanie – „czy ktoś to kupi?”, zanim w ogóle zaczniemy pakować większe pieniądze w rozwój samego produktu. Od tego są całe sztaby ludzi, którzy analizują grupy potencjalnych odbiorców i określają strategie wprowadzania go na rynek.

Obraz

Dlatego kiedy BMW wprowadziło Serię 2 Active Tourer na rynek, kanapowi krytycy kłapali dziobami, a niemiecki koncern robił swoje. Minivan był jednak czymś zupełnie nowym. Na świeżym gruncie łatwo się poślizgnąć, nawet mając w ręce cały plik wyników badań i analiz. Właśnie ze względu na to BMW, które wiedziało co robi wjeżdżając do salonów z Active Tourerem wstrzymało się z większym Gran Tourerem. Active Tourer posłużył do wymacania rynku i sprawdzenia jak w praktyce odbiorcy zareagują na ten pojazd. Ponieważ mamy przed sobą 2 GT, oznacza to tyle, że AT przekonała do siebie potencjalnych klientów. Ludzie byli gotowi na minivana od BMW.

Czy Gran Tourer jest prawdziwym minivanem?

Skądś to znacie? Wygląda jak inne BMW w podobnych rozmiarach - solidnie i elegancko.
Skądś to znacie? Wygląda jak inne BMW w podobnych rozmiarach - solidnie i elegancko.

Jeśli coś w 2 Gran Tourerze jest charakterystyczne dla minivanów to jest to z pewnością sylwetka. Nie oszukujmy się, to nie jest typowa dla BMW zgrabna linia. 2 GT to biegun przeciwny do cudownego nadwozia Serii 6 Gran Coupé. Karoseria Dwójki Gran Tourer miała być przede wszystkim praktyczna. Od wyglądania są tu chyba tylko typowe dla BMW światła.

Inaczej jest w środku. Wnętrze na pierwszy rzut oka jest przestronne, a na dodatek wykonane z dbałością o spasowanie i atrakcyjną stylistykę, typową dla innych modeli BMW. Materiały są wysokiej jakości, pozycja za kierownicą jest świetna, nawet jak na takie wysokie auto. Do tego mięsistą kierownicę trzyma się w rękach z wielką przyjemnością. Ponieważ to minivan, miejsca nad głowami jest pod dostatkiem. Nie inaczej jest z tyłu. Ale – na pierwszy rzut oka.

Przestronnie i funkcjonalnie, pod warunkiem, że nie jedziesz w więcej niż 5 osób.
Przestronnie i funkcjonalnie, pod warunkiem, że nie jedziesz w więcej niż 5 osób.

BMW 2 GT sprawia wrażenie dużego auta, bo właśnie tego się po nim spodziewamy. Na dodatek ma wysokie nadwozie. W praktyce trudno zgadnąć na ile osób właściwie jest ten samochód, bo z pewnością nie na 7, chociaż liczba foteli może na to wskazywać. Jeśli przedni fotel przesuniemy do przodu na tak, żeby dorosła osoba miała miejsca na tyle dużo, by siedzieć w miarę komfortowo, a fotel środkowego rzędu odsuniemy naprzód tak, by ktokolwiek, kto nie potrzebuje fotelika dziecięcego mógł usiąść na tylnym miejscu, o wygodzie we wspomnianym środkowym rzędzie musimy zapomnieć. Niewygodnie się wsiada i przeciętnie siedzi.

Winny? Stolik. Ale nie byle jaki stolik. To nie jest podnoszony blat jak np. w Fordzie C-Maxie. Nie nie. To taki lepszy blat, który można przesuwać do góry, do dołu, podnosić pod różnymi kątami. Generalnie – najbardziej wygimnastykowany stolik, jaki można mieć w samochodzie. No, może poza tym, który Mercedes montuje w Maybachu. Problem z tym świetnym stolikiem polega na tym, że nawet po złożeniu zajmuje on dużo miejsca. I to tego cennego, bo w okolicach kolan. Zatem jeśli za sobą mają siedzieć dwie osoby o wzroście około 1,8 m, to rozkładanie foteli w trzecim rzędzie można sobie właściwie darować. Żeby być uczciwym wobec 2 GT muszę przyznać, że jeśli faktycznie ten samochód będzie służył jedynie do wożenia w 2. i 3. rzędzie dzieci, to powinny one się zmieścić bez kłótni o to, kto gdzie ma siedzieć.

Winny całego zamieszania - stolik funkcjonalny, ale po złożeniu zbyt obszerny
Winny całego zamieszania - stolik funkcjonalny, ale po złożeniu zbyt obszerny

Nie zapominajmy, że 2 Gran Tourer to standardowo samochód 5-osobowy. Za trzeci rząd trzeba dopłacić 3451 zł. Nawet z nim ta Dwójka ma bardzo duży bagażnik. Bez niego będzie jeszcze większy. I wtedy moim zdaniem ten samochód naprawdę ma sens jako wóz familijny. 5-osobowa rodzina może komfortowo podróżować tym autem z kompletem bagaży w tylnej części.

Wisienką na torcie jest wspomniane wcześniej wykonanie. Ten pojazd naprawdę rozpieszcza pod tym względem. To doskonała propozycja dla tych, którym odpowiada rodzinne auto pokroju Forda C-Maxa, ale chcieliby dostać jakość, wyciszenie i gadżety typowe dla BMW.

Rodzinny ekspres

Współcześnie producenci przyzwyczaili nas do tego, że w nudnych minivanach są nudne silniki. Diesel 1.6 o mocy stu-kilkunastu koni mechanicznych, zapotrzebowanie na paliwo małe jak emocje w trakcie jazdy tymi pojazdami. I tu mamy kolejną różnicę między typowymi minivanami a 2 GT: gama silników. Najmocniejszym motorem benzynowym jest montowany pod maską 220i 2-litrowy silnik o mocy 192 KM. Z kolei stawkę diesli zamyka wysokoprężny silnik o dysponujący 190 KM. To właśnie ten motor pracował pod maską mojej rodzinnej Dwójki.

Po złożeniu oparć bagażnik ma ponad 1,9 tys. litrów pojemności.
Po złożeniu oparć bagażnik ma ponad 1,9 tys. litrów pojemności.

Dzięki 2-litrowemu dieslowi 2 GT jest zaskakująco żwawa. Najbardziej docenimy to tam, gdzie miejsce silników wysokoprężnych, czyli w trasie. Diesel bardzo chętnie pcha minivana BMW naprzód, w czym pomaga napęd xDrive. To naprawdę szybkie, rodzinne auto. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje tylko 7,6 s.

Z 2-litrowym dieslem bardzo dobrze współpracuje automat Steptronic, który uprzyjemnia jazdę w zatłoczonym mieście. Dobrze spisuje się też przy jeździe w trasie – sprawnie redukuje, szybko reagując na polecenia kierowcy.

W cenniku bez niespodzianki

Ktokolwiek oczekiwał, że ten samochód będzie tani? Nie jest. Chociaż rozmiarami pasuje do wielu znacznie tańszych konkurentów, cenami odstaje od całej reszty familijnych minivanów. Cennik otwiera 216i Gran Tourer ze 102-konnym silnikiem benzynowym za 109 900 zł. Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach z całym wyposażeniem dodatkowym o wartości 70 026 zł kosztuje 231 526 zł.

Szczegół, ale istotny - nawet kluczyk wykonany jest bardzo dobrze - jest ciężki, aluminiowy, w ręce leży lepiej niż... kluczyk do BMW M4.
Szczegół, ale istotny - nawet kluczyk wykonany jest bardzo dobrze - jest ciężki, aluminiowy, w ręce leży lepiej niż... kluczyk do BMW M4.

Dużo? Owszem, ale w zamian dostajemy przestronne rodzinne auto wykonane znacznie lepiej niż większość familijnych minivanów, wyposażone w napęd na cztery koła, automatyczną skrzynię biegów, HUD, szklany dach panoramiczny, adaptacyjne reflektory diodowe i wiele innych dodatków, które znajdziecie na drugiej stronie na liście wyposażenia. BMW 2 Gran Tourer to wóz dla osób oczekujących poziomu wykonania Serii 3, ale chcących czegoś znacznie bardziej stonowanego i przestronnego.

PLUSY:

Wysoka jakość wykonania

Duża liczba oferowanych opcji

Dynamiczny silnik

Skrzynia biegów dobrze współpracująca z jednostką napędową

Duży bagażnik

MINUSY:

Bardzo mało miejsca w trzecim rzędzie

Mało miejsca również w drugim rzędzie, jeśli podróżujemy w 7 osób

Ogólna ocena samochodu:

[stars]7[/stars]

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/29]

BMW Serii 2 Gran Tourer 220d xDrive Luxury Line - spalanie, cena, dane techniczne

Testowany egzemplarz: BMW Serii 2 Gran Tourer 220d xDrive Luxury 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1995 cm3 
Stopień sprężania:16,5 
Moc maksymalna:190 KM przy 4000 rpm 
Moment maksymalny:400 Nm przy 1750 rpm 
Skrzynia biegów:8-biegowa, automatyczna 
Typ napędu:Na wszystkie koła (AWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane 
Zawieszenie przednie:Kolumna MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:b.d. 
Koła, ogumienie przednie:

225/45 R18

 
Koła, ogumienie tylne:

225/45 R18

 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Minivan 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1640 kg 
Ładowność:635 kg 
Długość:4556 mm 
Szerokość:1800 mm (z lusterkami) 
Wysokość:1641 mm 
Rozstaw osi:2780 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1557/1558 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:61 l 
Pojemność bagażnika:645-805 l w wersji 5-miejscowej, 560-720 w wersji 7-miejscowej, 1905 ze złożonymi wszystkmi oparciami 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,6 s 
Prędkość maksymalna:218 km/h 
Zużycie paliwa (miejskie):5,5 l/100 km6,7 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie):4,5 l/100 km4,9 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km 
Emisja CO2:128 g/km 
Test zderzeniowy EuroNCAP:Nie testowano 

Cena:

Model od:109 900 zł 
Wersja silnikowa od:147 300 zł 
Egzemplarz testowy:231 526 zł 

Wyposażenie:

Wybrane wyposażanie testowanej wersji: Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki stylistyczne nadwozia:Chromowane dodatki nadwozia, listwy ze szczotkowanego aluminiumPołyskujący brąz metalizowany (2884 zł), relingi dachowe aluminium satynowe (1310 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Skóra daktora, perforowana, ostrygowy z kontrastowym szarym stebnowaniem, kierownica sportowa, skórzana, dywaniki weluroweSzklany dach panoramiczny (5458 zł), sportowe fotele przednie (2141 zł)
Koła i opony:Opony z funkcją jazdy awaryjnej, czujnik ciśnienia w oponach18-calowe obręcze Y Spoke 484 (3493 zł)
Komfort:Pakiet dodatkowych schowków, dodatkowe gniazdo 12 V, follow me home, czujnik deszczu, klimatyzacja automatyczna, uruchamianie bezkluczykowe, ustawienia Personal Profile, trójdzielna kanapa, kierownica wielofunkcyjna, asystent parkowania, aktywny tempomatOgrzewanie kierownicy (831 zł), kamera cofania (1746 zł), siatka oddzielająca bagażnik (831 zł), przyciemniana szyba tylna i tylne szyby boczne (1528 zł), lusterka przyciemniane automatycznie, składane elektrycznie (2141 zł), ogrzewane fotele przednie (1140 zł), trzeci rząd foteli (3451 zł), składane stoliki dla drugiego rzędu (831 zł), adaptacyjne reflektory diodowe (4324 zł), czujniki parkowania z przodu i z tyłu (1528 zł), pakiet Convenience: automatycznie zamykana i otwierana klapa bagażnika, dostęp komfortowy (3275 zł)
Bezpieczeństwo:Performance Control, ISOFIX na przednim fotelu pasażera, światła przeciwmgielne, poduszki powietrzne czołowe z przodu, boczne z przodu, kurtynowe, czujniki kolizji, system ostrzegania przed kolizjąAlarm (2095 zł)
Multimedia:Ekran 6,5-calowy, radio, złącza USB, AUX-IN, Apple, USB, głośniki basowe pod przednimi fotelamiPakiet BMW ConnectedDrive Advanced Plus: wyświetlacz HUD, inteligentne połączenie alarmowe, TeleServices, usługi ConnectedDrive, Real Time Traffic Information, Concierge Services (3799 zł), system nawigacyjny Plus (10 873 zł)
Mechanika:Pakiet serwisowy BMW Service Inclusive
5 lat/100 000 km
Sportowa automatyczna skrzynia biegów (665 zł), zmienny, sportowy układ kierowniczy (1092 zł)
Komentarze (24)