BMW 640i Coupé i 650i Gran Coupé xDrive - test, opinia, spalanie, cena
Mam słabość do BMW serii 6, a w generacji E63 spod ołówka Chrisa Bangla jestem zakochany po dziś dzień. Największe coupé z Bawarii to dusza komfortowej limuzyny zamknięta w dynamicznej, sportowej sylwetce, która urzeka od pierwszego spojrzenia. Wraz z najnowszą serią 6 F13 BMW po raz pierwszy uwolniło skrywaną naturę - na rynku pojawiła się odmiana Gran Coupé F06, która jeszcze bardziej podkreśla luksusowy charakter auta, ale czy rzeczywiście robienie limuzyny z coupé miało sens?
28.09.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
BMW 640i Coupé i 650i Gran Coupé xDrive - test, opinia
Długie, niskie i szerokie nadwozie zazwyczaj zwiastuje samochód kipiący mocą i pełen emocji, tym razem nie jest inaczej. Seria 6 we wszystkich wariantach nadwoziowych prezentuje się świetnie i zwraca uwagę otoczenia agresywnymi liniami nadwozia, choć trzeba przyznać, że nieco bardziej zwarty i ostrzej narysowany wariant coupé szybciej podnosi ciśnienie krwi niż wersja czterodrzwiowa. Nieco inne proporcje niż w przypadku Gran Coupé jeszcze bardziej podkreślają długość maski i całą sylwetkę nadwozia. F13 to chyba jedno z najładniej narysowanych współczesnych BMW, F06 bazuje na tych samych kształtach, ale przez dodatkowe centymetry nie wygląda już tak pociągająco. To trochę tak, jak z kobiecą figurą – kilka centymetrów w górę czy w dół, tu czy tam, jednak robi ogólną różnicę.
Coupé czy Gran Coupé?
Oczywiście dodatkowe centymetry długości, które zmieniają coupé w sportową limuzynę nieco zaburzają sportowy charakter, ale mają za to swoje przełożenie na funkcjonalność auta i rzecz jasna miejsce dla pasażerów. Bagażnik dwudrzwiowej serii 6 jest już sam w sobie dość duży i pozwala na nieskrępowaną turystykę we dwie dorosłe osoby. Ewentualnie można pokusić się o upchnięcie jeszcze kogoś na tylną kanapę, ale to raczej rozwiązanie awaryjne. Posadzeni z tyłu muszą pogodzić się nie tylko z ogólną ciasnotą, ale też mocno wyprofilowaną, sportowa kanapą, która będzie wygodna raczej tylko dla bardzo szczupłych pasażerów.
Czy dopisek Gran Coupé coś tu zmienia? Owszem i to całkiem sporo. Już dodatkowa para pełnowymiarowych drzwi jest nie lada udogodnieniem jeśli plany uwzględniają korzystanie z samochodu w cztery osoby. Dzięki dodatkowym 113 mm długości i dalej pociągniętej linii dachu również pod względem przestrzeni F06 wypada dużo lepiej niż typowo sportowe rodzeństwo. Ciężko natomiast nazwać Gran Coupé limuzyną z krwi i kości ponieważ w drugim rzędzie odnajdą się wyłącznie niżsi pasażerowie do około 175 cm wzrostu. Manewry przednim fotelem niewiele tu zmienią, nadal brakuje po prostu miejsca na głowę. Również ukształtowanie kanapy nie obiecuje wygodnej podróży, siedzisko jest bardzo niskie, przez co uda pasażerów praktycznie cały czas pozostają bez podparcia. Choć przez oparcia ciągną się trzy pasy bezpieczeństwa nie ma tutaj mowy o posadzeniu trójki osób chociażby ze względu na tunel środkowy, który jest wyższy niż same siedziska.
Dla kogo więc Gran Coupé może być lepszym rozwiązaniem niż Coupé? Z pewnością odnajdą się w nim osoby zakochane w usportowionym nadwoziu, które muszą uwzględniać w swoich planach podróżnych np. młodsze dzieci. Dzięki dodatkowej parze pełnowymiarowych drzwi i większej ilości miejsca zapięcie fotelika w mocowanie isofix nie nastręczy wielkich problemów, a rozciągnięta Szóstka ma też o 80 litrów większy bagażnik, co w przypadku przewozu akcesoriów dla malucha też może mieć niebagatelne znaczenie. Odnosząc jednak przestrzeń i komfort dla pasażerów tylnej kanapy oferowany przez serię 6 Gran Coupé do oczko wyższej serii 7 czy nawet niższej serii 5 raczej nie ma o czym mówić, to mimo gabarytów zewnętrznych półśrodek, a nie limuzyna.
Zostając jeszcze na chwilę przy wnętrzu warto wspomnieć o przedniej części kabiny, która w przypadku prezentowanych egzemplarzy jak na auta sportowe jest nad wyraz spokojna i elegancka zarazem. Nie jestem fanem drewnianych wstawek w stylu babcinego kredensu z epoki, ale z drugiej strony staram się rozumieć, że komuś może się to podobać. Wykończenie wysokogatunkową skórą Nappa niemal wszystkiego co jest w zasięgu ręki i wzroku stawia tutaj przysłowiową kropkę nad i. Klasyczna deska rozdzielcza przystrojona na górze peryferyjnym wyświetlaczem o przekątnej 10,2 cala płynnie przechodzi w masywny tunel środkowy wypełniający wolną przestrzeń. W połączeniu z wysoką linią szyb i nisko osadzonymi fotelami można poczuć się trochę jak w czołgu, choć mimo wszystko widoczność dookoła jest naprawdę niezła, a kierowcę wspomagają licznie rozmieszczone kamery parkingowe.
Przednie fotele w przeciwieństwie do tych z tyłu są natomiast wyśmienite. Mnogość kierunków ustawień oraz pompowane skrzydła boczne pozwalają idealnie dopasować siedzisko i oparcie do każdej sylwetki tak aby maksymalnie cieszyć się wrażeniami z jazdy, nieważne czy zza kółka Coupé czy Gran Coupé, ponieważ wnętrza przedniej części aut są tutaj praktycznie identyczne.
R6 czy V8?
Inne natomiast są jednostki napędowe. Pod maską wersji 650i drzemie silnik ośmiocylindrowy w układzie widlastym i pojemności 4,4 litra, a w przypadku 640i sześć cylindrów w rzędzie o litrażu 3,0. Obydwa silniki wspomagane są turbodoładowaniem.
V8 to klasyczne BiTurbo wspierane przez dwie turbosprężarki umieszczone centralnie i pracujące równolegle, R6 jest wyposażone w jedną turbosprężarką dwuturbinową typu Twin Scroll. Mimo zaawansowania technicznego i znaczącej różnicy w pojemności oraz mocy da się delikatnie odczuć płynność doładowania i reakcję silnika na zmianę obciążenia, która zdecydowanie przemawia za proporcjonalnie oddającym siłę napędową R6. W połączeniu ze świetną skrzynią biegów Steptronic jest ono gotowe do reakcji niemal w okamgnieniu, a maksymalny moment obrotowy 450 Nm może pójść w asfalt już od 1300 obr./min. Im wyższe obroty tym ciekawsze są również doznania akustyczne, ponieważ wydech 640i zaczyna zaciągać lekkim gardłowym pomrukiem. To coś jak sportowy ciuch, ale stylowy i skrojony na miarę.
Większe V8 jest bardziej bezwładne, kontrastowe i dzikie, jednak ten sam, jedynie inaczej wysterowany ośmiobiegowy Steptronic równie skutecznie maskuje wszelkie niedociągnięcia charakterystyki przyklejając do twarzy kierowcy jeszcze większy uśmiech. Bonusowe 130 KM i 200 Nm mimo dodatkowych 255 kg naprawdę robi robotę, auto wyraźnie szybciej nabiera prędkości, a dzięki napędowi na wszystkie koła jest też łatwiejsze do okiełznania na drodze.
Ośka czy xDrive?
Odległość między osiami, szeroki rozstaw kół i niski środek ciężkości sprawiają, że seria 6 i bez xDrive w trybie sportowym zachowuje się niemal jak pojazd szynowy, jednak czasem i one przez błąd człowieka wypadają z torów. Przy takiej mocy napęd na cztery koła naprawdę się przydaje, a BMW potrafi wysterować go tak, aby nie przeszkadzał w czerpaniu ujętej w popularnym sloganie reklamowym radości z jazdy. Czyste zbieranie łuków za kierownicą Szóstki to przyjemność, a i o niewielki uślizg prosić się zbyt długo nie trzeba. Ponadto ryk wydobywający się z jednostki V8 po przekroczeniu 4000 obr./min. sprawia, że zapominamy o charakterze luksusowej limuzyny, a do głosu dochodzi bardziej usportowiona strona czterodrzwiowej serii 6.
Szybkie zakręty i proste to tylko część charakteru BMW 6, nie gorzej czuje się ono w leniwej turystyce. Zawieszenie w trybie Comfort+ jest niebywale wygodne, auto miękko i leniwie sunie po szosie nie przejmując się nierównościami nawierzchni, które świetnie odseparowuje od kabiny. Mimo wielkich kół płynie po drodze niemal jak kanapa.Wersja Gran Coupé ma nieco inaczej skalibrowane adaptacyjne zawieszenie, różnice między trybem komfortowym (Comfort+) i sportowym (Sport) są bardziej wyczuwalne niż w Coupé, tak aby zapewnić wyższy komfort podróży w roli luksusowego krążownika dla czterech osób. Skrzynia Steptronic również umie się dostosować – żongluje przełożeniami komfortowo i niezauważalnie.
Co w końcu wybrać?
Najmłodsze oblicze BMW Serii 6 skryte pod nazwą Gran Coupé to kompromis między luksusowym, dwuosobowym turystykiem, a czymś o rozmiar większym. Spodziewałem się po nim kompletnego auta czteroosobowego, ale F06 i tak zostało samochodem 2+2, nie do końca tak funkcjonalnym jak można by się tego na pierwszy rzut oka spodziewać. W tym przypadku lepiej pozostać egoistą, jeśli brać BMW 6 to jednak klasyczne coupé, najlepiej 650i oraz dla własnego bezpieczeństwa - z xDrivem. Jeśli decydować się na limuzynę to lepiej spojrzeć w stronę nowej serii 7, bo różnica w cenie wbrew pozorom nie jest taka duża, a w komforcie oferowanym przez tylną kanapę - niebotyczna.
Plusy:
Świetna linia nadwozia Coupé
Jakość wykończenia wnętrza
Wysoki komfort jazdy
Dynamika wersji 640i oraz 650i
Rewelacyjna praca skrzyni Steptronic
Różnica w cenie między Coupé i Gran Coupé na poziomie zaledwie 10 000 zł
Minusy:
Nieco zbyt rozciągnięta linia Gran Coupé
Mało miejsca z tyłu Gran Coupé
Ogólna ocena BMW 6 Coupé/Gran Coupé:
[stars]8[/stars]
[powercontent]https://embed.powercontent.pl/embed/P/4/P4sdaSO3/index.html#snippet-layout=pc-brandpost--expanded[/powercontent]Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy zarządcy Pałacu PAN w Jabłonnie.
Zobacz także
BMW 640i Coupé - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | BMW 640i Coupé | ||
Silnik i napęd: | |||
Układ i doładowanie: | R6, turbodoładowanie | ||
Rodzaj paliwa: | Benzyna | ||
Ustawienie: | Wzdłużnie | ||
Rozrząd: | 24V | ||
Objętość skokowa: | 2979 cm3 | ||
Stopień sprężania: | 10,2 | ||
Moc maksymalna: | 320 KM przy 5800-6000 rpm | ||
Moment maksymalny: | 450 Nm przy 1300-4500 rpm | ||
Objętościowy wskaźnik mocy: | 106,6 KM/l | ||
Skrzynia biegów: | Steptronic, 8-biegowa, automatyczna | ||
Typ napędu: | RWD (koła tylne) | ||
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | ||
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | ||
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | ||
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | ||
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | ||
Średnica zawracania: | b.d. | ||
Koła, ogumienie przednie: | 245/35 R20 | ||
Koła, ogumienie tylne: | 275/30 R20 | ||
Masy i wymiary: | |||
Typ nadwozia: | Coupé | ||
Liczba drzwi: | 2 | ||
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | ||
Masa własna: | 1760 kg | ||
Ładowność: | 460 kg | ||
Stosunek masy do mocy: | 5,5 kg/KM | ||
Długość: | 4894 mm | ||
Szerokość: | 1894/2090 mm bez/z lusterkami | ||
Wysokość: | 1369 mm | ||
Rozstaw osi: | 2855 mm | ||
Rozstaw kół przód/tył: | 1600/1665 mm | ||
Pojemność zbiornika paliwa: | 70 l | ||
Pojemność bagażnika: | 380 l | ||
Osiągi: | |||
Katalogowo: | Pomiar własny: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,3 s | ||
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | ||
Zużycie paliwa (miejskie): | 10,7 l/100 km | 12,9 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 6,0 l/100 km | 8,3 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,7 l/100 km | 10,2 l/100 km | |
Emisja CO2: | 180 g/km | ||
Test zderzeniowy EuroNCAP: | Nie testowano | ||
Cena: | |||
Testowany egzemplarz: | 506 973 zł | ||
Model od: | 383 000 zł | ||
Wyposażenie: | |||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | - | Lakier niebieski Tanzanit (12 168 zł), pakiet M-Sport (31 437 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Sportowe fotele i kierownica, tapicerka skórzana Dakota | Skóra Nappa (7809 zł), listwy ozdobne Topola słojowana (1015 zł), pakiet M-Sport (cena wspólna), deska rozdzielcza obita skórą (7354 zł) | |
Koła i opony: | Obręcze 17 cali z ogumieniem RoF | Obręcze 373M 20 cali z ogumieniem (6591 zł) | |
Komfort: | Elektryczne szyby i lusterka, podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, czujnik deszczu i zmierzchu | Dostęp bezkluczykowy (3501 zł), domykanie drzwi (2129 zł), elektryczne fotele przednie (6388 zł), kamera cofania (2486 zł), wentylacja foteli (6032 zł), wyświetlacz HUD (7047 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, komplet poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, ABS, BAS, DSC, DTC, TMPS, system Active Protection, czujnik kolizji | Adaptacyjne reflektory diodowe z asystentem świateł drogowych (4056 zł) | |
Multimedia: | System nawigacyjny Professional, cyfrowe zegary (wyświetlacz 10,25 cala), zestaw głośnomówiący Bluetooth, nagłośnienie podstawowe | Nagłośnienie Harman/Kardon (6542 zł) | |
Mechanika: | Start&Stop | EDC (6591 zł) |
Zobacz także
BMW 650i Gran Coupé xDrive - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | BMW 650i Gran Coupé xDrive | ||
Silnik i napęd: | |||
Układ i doładowanie: | V8, turbodoładowanie | ||
Rodzaj paliwa: | Benzyna | ||
Ustawienie: | Wzdłużnie | ||
Rozrząd: | 32V | ||
Objętość skokowa: | 4395 cm3 | ||
Stopień sprężania: | 10,0 | ||
Moc maksymalna: | 450 KM przy 5500 rpm | ||
Moment maksymalny: | 650 Nm przy 2000-4500 rpm | ||
Objętościowy wskaźnik mocy: | 102 KM/l | ||
Skrzynia biegów: | Steptronic, 8-biegowa, automatyczna | ||
Typ napędu: | AWD (na wszystkie koła, xDrive) | ||
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | ||
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | ||
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | ||
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | ||
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | ||
Średnica zawracania: | b.d. | ||
Koła, ogumienie przednie: | 245/35 R20 | ||
Koła, ogumienie tylne: | 275/30 R20 | ||
Masy i wymiary: | |||
Typ nadwozia: | Sedan | ||
Liczba drzwi: | 4 | ||
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | ||
Masa własna: | 2015 kg | ||
Ładowność: | 570 kg | ||
Stosunek masy do mocy: | 4,5 kg/KM | ||
Długość: | 5007 mm | ||
Szerokość: | 1894/2090 mm bez/z lusterkami | ||
Wysokość: | 1392 mm | ||
Rozstaw osi: | 2968 mm | ||
Rozstaw kół przód/tył: | 1600/1665 mm | ||
Pojemność zbiornika paliwa: | 70 l | ||
Pojemność bagażnika: | 460 l | ||
Osiągi: | |||
Katalogowo: | Pomiar własny: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 4,4 s | ||
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | ||
Zużycie paliwa (miejskie): | 13,1 l/100 km | 15,1 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 7,2 l/100 km | 8,5 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 9,4 l/100 km | 12,1 l/100 km | |
Emisja CO2: | 219 g/km | ||
Test zderzeniowy EuroNCAP: | Nie testowano | ||
Cena: | |||
Testowany egzemplarz: | 573 550 zł | ||
Model od: | 393 200 zł | ||
Wyposażenie: | |||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Lakier Biel Alpejska | Pakiet M-Sport (31 119 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Sportowe fotele i kierownica, tapicerka skórzana Dakota | Skóra Nappa (7809 zł), listwy ozdobne Topola słojowana (1015 zł), pakiet M-Sport (cena wspólna), deska rozdzielcza obita skórą (7354 zł) | |
Koła i opony: | Obręcze 18 cali z ogumieniem RoF | Obręcze 373M 20 cali z ogumieniem (6591 zł) | |
Komfort: | Elektryczne szyby i lusterka, podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, czujnik deszczu i zmierzchu | Dostęp bezkluczykowy (3501 zł), domykanie drzwi (2129 zł), elektryczne fotele przednie (6388 zł), kamera cofania (2486 zł), wentylacja foteli (6032 zł), wyświetlacz HUD (7047 zł), klimatyzacja automatyczna 4-strefowa (4159 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, komplet poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, ABS, BAS, DSC, DTC, TMPS, system Active Protection, czujnik kolizji | Adaptacyjne reflektory diodowe z asystentem świateł drogowych (4056 zł) | |
Multimedia: | System nawigacyjny Professional, cyfrowe zegary (wyświetlacz 10,25 cala), zestaw głośnomówiący Bluetooth, nagłośnienie podstawowe | Nagłośnienie Harman/Kardon (6542 zł) | |
Mechanika: | Start&Stop | EDC (6591 zł) |
Zobacz także