Blisko 34 miliony samochodów do serwisów przez poduszki powietrzne! [aktualizacja]
Prawdopodobnie przed nami stoi jedna z największych akcji serwisowych w historii motoryzacji.
23.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
34 mln samochodów zagrożonych awarią poduszki powietrznej
Według NHTSA w 33,8 mln samochodów wyposażonych w moduły napełniające gazem poduszki powietrzne firmy Takata istnieje konieczność wymiany tego elementu. Najbardziej narażone są auta, w których istnieje duże prawdopodobieństwo zawilgocenia tego urządzenia. Problem dotyczy bocznych poduszek pasażera i kierowcy.
Sytuacja jest w przypadku akcji serwisowej Takaty niezwykle dynamiczna. Jeszcze kilka dni temu była mowa o około 6 mln pojazdów. Obecnie liczba urosła do blisko 34 mln samochodów. Obecnie producenci są na etapie przeglądania rozwiązań w swoich autach. W ciągu kilku dni powinniśmy poznać listę pojazdów, w których faktycznie zajdzie konieczność wymiany modułów napełniających poduszki gazem. Niewykluczone więc, że liczba spadnie. Obecnie wiadomo, że sytuacja dotyczy między innymi samochodów BMW, Fiata, Chryslera, Forda, General Motors, Hondy, Mitsubishi, Subaru i Toyoty.
Które modele zostaną skierowane do serwisów? To jest zależne od analiz producentów. Muszą oni określić, czy podzespoły Takaty były w ich autach narażone na zawilgocenie, w efekcie którego może dojść do awarii.
Sytuacja jest poważna, bo jak zaznacza amerykańska organizacja National Highway Traffic Safety Administration, wadliwy podzespół przyczynił się już do 6 zgonów i obrażeń u ponad setki osób. Do tych nieszczęśliwych zdarzeń doszło nie tylko w USA, ale w różnych krajach.
Dokładna przyczyna problemu na razie nie jest znana. Niezależne instytucje prowadzące badania dla NHTSA na razie określiły jedynie, że pośrednim problemem jest wspomniana już wyżej wilgoć, która z czasem negatywnie wpływa na ładunek pirotechniczny odpowiadający za odpalenie poduszki. Gdy dochodzi do wypadku urządzenie detonuje zbyt wcześnie.
Jak podaje oficjalna strona NHTSA producenci wkrótce podadzą pełne listy pojazdów, których dotyczy problem. Wtedy będzie możliwość sprawdzić swój samochód z pomocą numeru VIN. Będziemy Was informować na bieżąco o postępach w dochodzeniu.
[aktualizacja 21 maja]
Organizacja NHTSA opublikowała listę modeli, w których może dojść do awarii poduszki powietrznej Takaty. Teraz widać jeszcze lepiej jak duży jest problem. Na liście znajdują się samochody nawet sprzed ponad dekady. Przed nami stoi więc gigantyczna akcja serwisowa, prowadzona przez większość dużych producentów. Ze względu na rozmiary listy, publikujemy ją na kolejnej stronie. Zalecamy także, by skontaktować się ze swoim lokalnym autoryzowanym serwisem w celu ustalenia, czy nasze auto również nie należy do modeli objętych akcją. Lista została bowiem stworzona przez amerykańską organizację, więc może pomijać część pojazdów.
[aktualizacja 23 maja]
W ciągu ostatnich dni światło dzienne ujrzały nowe fakty na temat samochodów z poduszkami powietrznymi Takaty. Producenci cały czas analizują wszystkie swoje modele i wraz z biegiem tego procesu rośnie liczba aut objętych problemem. Nowe dane przedstawiło między innymi Subaru, które jak się okazuje, w samych Stanach Zjednoczonych będzie musiało wezwać do serwisu 78 tys. Imprez wyprodukowanych w latach 2004-2005. W Japonii jest jeszcze gorzej. Tam aż 91 tys. egzemplarzy tego modelu będzie musiało trafić na przegląd poduszek powietrznych.
Swoje dane opublikowała także Mazda. Ten producent w samej Japonii musi wezwać do serwisu 112 tys. aut. Mazda podaje, że wciąż jest na etapie badania sytuacji na rynku amerykańskim, zatem ta liczba jeszcze urośnie.
Największy wzrost liczby samochodów objętych akcją serwisową przyszedł przy ostatniej aktualizacji od Mitsubishi. Ten producent dodał kolejne 100 tys. aut do stawki tylko w Japonii oraz 412 tys. pojazdów w innych krajach. Na razie lista państw poza Japonią nie jest znana.
To jednak nie liczba jest przerażająca w całej sprawie, ale fakt, że firma Takata doskonale widziała, że ogromna liczba samochodów ma wadliwe poduszki powietrzne. Okazało się, że producent zorientował się w sytuacji już w 2008 roku. Wtedy Honda zauważyła problem i przeprowadziła akcję serwisową dla 4200 aut. Takata po cichu wprowadziła drobne poprawki w module wyzwalającym gaz. Niestety, na poważną akcję serwisową musieliśmy czekać jeszcze 7 lat. Dopiero teraz do serwisów trafią miliony samochodów wyprodukowanych przed 2008 rokiem.
Lista modeli samochodów z niesprawnymi poduszkami Takata
Acura:
2003 - 2006 Acura MDX
2002 - 2003 Acura TL
2003 Acura CL
BMW:
2004 - 2006 BMW 325Ci
2004 - 2006 BMW 325i
2004 - 2005 BMW 325Xi
2004 - 2006 BMW 330Ci
2004 - 2006 BMW 330i
2004 - 2005 BMW 330Xi
2004 - 2006 BMW M3
Chrysler:
2005 - 2007 Chrysler 300
2005 - 2007 Chrysler 300C
2007 Chrysler Aspen
2005 - 2007 Chrysler SRT8
Dodge:
2005 - 2007 Dodge Charger
2005 - 2007 Dodge Dakota
2004 - 2007 Dodge Durango
2005 - 2007 Dodge Magnum
2004 - 2007 Dodge Ram 1500
2005 - 2007 Dodge Ram 2500
2006 - 2007 Dodge Ram 3500
2005 Dodge Dakota
2005 Dodge Magnum
2003 - 2005 Ram Pickup
Ford:
2004 - 2008 Ford Mustang
2005 - 2006 Ford GT
2004 - 2005 Ford Ranger
Honda:
2001 - 2007 Honda Accord
2001 - 2006 Honda Civic
2003 Honda Civic Hybrid
2002 Honda CR-V
2003 - 2011 Honda Element
2002 - 2004 Honda Odyssey
2003 - 2008 Honda Pilot
2006 Honda Ridgeline
Infiniti:
2003 - 2005 Infiniti FX35,45
2006 Infiniti M35,45
2003 - 2004 Infiniti I35
Lexus:
2002 - 2005 Lexus SC
Mitsubishi:
2006 - 2007 Mitsubishi Raider
2004 - 2005 Mitsubishi Lancer
Mazda:
2004 - 2008 Mazda6
2006 - 2007 Mazdaspeed 6
2004 - 2008 Mazda RX-8
Nissan:
2003 - 2004 Nissan Pathfinder
2004 - 2006 Nissan Sentra
Pontiac:
2003 - 2005 Pontiac Vibe
Saab:
2005 Saab 92X
Subaru:
2003 - 2005 Subaru Baja
2003 - 2005 Subaru Impreza
2003 - 2005 Subaru Legacy
2003 - 2005 Subaru Outback
Toyota:
2003 - 2007 Toyota Corolla
2003 - 2007 Toyota Matrix
2003 - 2007 Pontiac Vibe
2002 - 2005 Toyota Sequoia
2003 - 2005 Toyota Tundra