Blisko 34 miliony samochodów do serwisów przez poduszki powietrzne! [aktualizacja]

Prawdopodobnie przed nami stoi jedna z największych akcji serwisowych w historii motoryzacji.

Blisko 34 miliony samochodów do serwisów przez poduszki powietrzne! [aktualizacja]
Mariusz Zmysłowski

23.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

34 mln samochodów zagrożonych awarią poduszki powietrznej

Według NHTSA w 33,8 mln samochodów wyposażonych w moduły napełniające gazem poduszki powietrzne firmy Takata istnieje konieczność wymiany tego elementu. Najbardziej narażone są auta, w których istnieje duże prawdopodobieństwo zawilgocenia tego urządzenia. Problem dotyczy bocznych poduszek pasażera i kierowcy.

Sytuacja jest w przypadku akcji serwisowej Takaty niezwykle dynamiczna. Jeszcze kilka dni temu była mowa o około 6 mln pojazdów. Obecnie liczba urosła do blisko 34 mln samochodów. Obecnie producenci są na etapie przeglądania rozwiązań w swoich autach. W ciągu kilku dni powinniśmy poznać listę pojazdów, w których faktycznie zajdzie konieczność wymiany modułów napełniających poduszki gazem. Niewykluczone więc, że liczba spadnie. Obecnie wiadomo, że sytuacja dotyczy między innymi samochodów BMW, Fiata, Chryslera, Forda, General Motors, Hondy, Mitsubishi, Subaru i Toyoty.

Które modele zostaną skierowane do serwisów? To jest zależne od analiz producentów. Muszą oni określić, czy podzespoły Takaty były w ich autach narażone na zawilgocenie, w efekcie którego może dojść do awarii.

Sytuacja jest poważna, bo jak zaznacza amerykańska organizacja National Highway Traffic Safety Administration, wadliwy podzespół przyczynił się już do 6 zgonów i obrażeń u ponad setki osób. Do tych nieszczęśliwych zdarzeń doszło nie tylko w USA, ale w różnych krajach.

Dokładna przyczyna problemu na razie nie jest znana. Niezależne instytucje prowadzące badania dla NHTSA na razie określiły jedynie, że pośrednim problemem jest wspomniana już wyżej wilgoć, która z czasem negatywnie wpływa na ładunek pirotechniczny odpowiadający za odpalenie poduszki. Gdy dochodzi do wypadku urządzenie detonuje zbyt wcześnie.

Jak podaje oficjalna strona NHTSA producenci wkrótce podadzą pełne listy pojazdów, których dotyczy problem. Wtedy będzie możliwość sprawdzić swój samochód z pomocą numeru VIN. Będziemy Was informować na bieżąco o postępach w dochodzeniu.

[aktualizacja 21 maja]

Organizacja NHTSA opublikowała listę modeli, w których może dojść do awarii poduszki powietrznej Takaty. Teraz widać jeszcze lepiej jak duży jest problem. Na liście znajdują się samochody nawet sprzed ponad dekady. Przed nami stoi więc gigantyczna akcja serwisowa, prowadzona przez większość dużych producentów. Ze względu na rozmiary listy, publikujemy ją na kolejnej stronie. Zalecamy także, by skontaktować się ze swoim lokalnym autoryzowanym serwisem w celu ustalenia, czy nasze auto również nie należy do modeli objętych akcją. Lista została bowiem stworzona przez amerykańską organizację, więc może pomijać część pojazdów.

[aktualizacja 23 maja]

W ciągu ostatnich dni światło dzienne ujrzały nowe fakty na temat samochodów z poduszkami powietrznymi Takaty. Producenci cały czas analizują wszystkie swoje modele i wraz z biegiem tego procesu rośnie liczba aut objętych problemem. Nowe dane przedstawiło między innymi Subaru, które jak się okazuje, w samych Stanach Zjednoczonych będzie musiało wezwać do serwisu 78 tys. Imprez wyprodukowanych w latach 2004-2005. W Japonii jest jeszcze gorzej. Tam aż 91 tys. egzemplarzy tego modelu będzie musiało trafić na przegląd poduszek powietrznych.

Swoje dane opublikowała także Mazda. Ten producent w samej Japonii musi wezwać do serwisu 112 tys. aut. Mazda podaje, że wciąż jest na etapie badania sytuacji na rynku amerykańskim, zatem ta liczba jeszcze urośnie.

Największy wzrost liczby samochodów objętych akcją serwisową przyszedł przy ostatniej aktualizacji od Mitsubishi. Ten producent dodał kolejne 100 tys. aut do stawki tylko w Japonii oraz 412 tys. pojazdów w innych krajach. Na razie lista państw poza Japonią nie jest znana.

To jednak nie liczba jest przerażająca w całej sprawie, ale fakt, że firma Takata doskonale widziała, że ogromna liczba samochodów ma wadliwe poduszki powietrzne. Okazało się, że producent zorientował się w sytuacji już w 2008 roku. Wtedy Honda zauważyła problem i przeprowadziła akcję serwisową dla 4200 aut. Takata po cichu wprowadziła drobne poprawki w module wyzwalającym gaz. Niestety, na poważną akcję serwisową musieliśmy czekać jeszcze 7 lat. Dopiero teraz do serwisów trafią miliony samochodów wyprodukowanych przed 2008 rokiem.

Lista modeli samochodów z niesprawnymi poduszkami Takata

Acura:

2003 - 2006 Acura MDX

2002 - 2003 Acura TL

2003 Acura CL

BMW:

2004 - 2006 BMW 325Ci

2004 - 2006 BMW 325i

2004 - 2005 BMW 325Xi

2004 - 2006 BMW 330Ci

2004 - 2006 BMW 330i

2004 - 2005 BMW 330Xi

2004 - 2006 BMW M3

Chrysler:

2005 - 2007 Chrysler 300

2005 - 2007 Chrysler 300C

2007 Chrysler Aspen

2005 - 2007 Chrysler SRT8

Dodge:

2005 - 2007 Dodge Charger

2005 - 2007 Dodge Dakota

2004 - 2007 Dodge Durango

2005 - 2007 Dodge Magnum

2004 - 2007 Dodge Ram 1500

2005 - 2007 Dodge Ram 2500

2006 - 2007 Dodge Ram 3500

2005 Dodge Dakota

2005 Dodge Magnum

2003 - 2005 Ram Pickup

Ford:

2004 - 2008 Ford Mustang

2005 - 2006 Ford GT

2004 - 2005 Ford Ranger

Honda:

2001 - 2007 Honda Accord

2001 - 2006 Honda Civic

2003 Honda Civic Hybrid

2002 Honda CR-V

2003 - 2011 Honda Element

2002 - 2004 Honda Odyssey

2003 - 2008 Honda Pilot

2006 Honda Ridgeline

Infiniti:

2003 - 2005 Infiniti FX35,45

2006 Infiniti M35,45

2003 - 2004 Infiniti I35

Lexus:

2002 - 2005 Lexus SC

Mitsubishi:

2006 - 2007 Mitsubishi Raider

2004 - 2005 Mitsubishi Lancer

Mazda:

2004 - 2008 Mazda6

2006 - 2007 Mazdaspeed 6

2004 - 2008 Mazda RX-8

Nissan:

2003 - 2004 Nissan Pathfinder

2004 - 2006 Nissan Sentra

Pontiac:

2003 - 2005 Pontiac Vibe

Saab:

2005 Saab 92X

Subaru:

2003 - 2005 Subaru Baja

2003 - 2005 Subaru Impreza

2003 - 2005 Subaru Legacy

2003 - 2005 Subaru Outback

Toyota:

2003 - 2007 Toyota Corolla

2003 - 2007 Toyota Matrix

2003 - 2007 Pontiac Vibe

2002 - 2005 Toyota Sequoia

2003 - 2005 Toyota Tundra

Komentarze (20)