Autonomiczny bus Mercedesa pokonał 20‑kilometrową trasę bez udziału kierowcy
Prace nad technologią autonomicznej jazdy przybierają coraz większe tempo. Dotyczy to zarówno zwykłych samochodów osobowych, jak również ciężarówek i autobusów. Efekty są imponujące, czego przykład stanowi autonomiczny bus Mercedesa.
18.07.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dwa lata temu Mercedes zaprezentował koncept o nazwie Future Truck 2025, zdolny poruszać się samodzielnie po autostradzie z prędkością nie większą niż 85 km/h. Teraz udoskonalona technologia konceptu zagościła w miejskim autobusie i została sprawdzona na 20-kilometrowej trasie biegnącej po ulicach Amsterdamu.
Autonomiczny bus Mercedesa został wyposażony w technologię CityPilot, która już teraz mogłaby zagościć w seryjnych autobusach niemieckiego producenta. CityPilot to nic innego jak funkcja jazdy autonomicznej. Po jej uaktywnieniu pojazd samodzielnie porusza się wyznaczoną drogą, uwzględniając poszczególne przystanki, czy sytuację na drodze.
Podczas prezentacji w Amsterdamie, autobus pokonał 20-kilometrową trasę liczącą kilkadziesiąt przystanków, zatrzymując się we właściwych miejscach i nie doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji. Oprócz samej jazdy, automatyzacji uległy oczywiście także poboczne systemy takie jak chociażby otwieranie i zamykanie drzwi.
Mercedes-Benz Future Bus - Trailer
Działanie systemu CityPilot opiera się na radarach oraz kamerach rozmieszczonych wokół całego autobusu. Współpracują one z bardzo dokładnym modułem GPS. Dodatkowo, dzięki stałemu połączeniu z Internetem autobus potrafi dostosować prędkość tak, aby korzystać z tzw. zielonej fali, czy omijać korki. Oczywiście pełnię możliwości systemu uzyskamy dopiero po skoordynowaniu go z zewnętrznymi elementami infrastruktury. Jak na razie np. do właściwego działania systemu autonomicznego potrzebne są buspasy.
Nie ulega jednak wątpliwości, że jesteśmy coraz bliżej czasów, w których pojazdy autonomiczne mogą stanowić codzienność. Szczególnie gdy mówimy o komunikacji miejskiej, czy samochodach użytkowych. Rozwiązania te nadal poddawane są wnikliwym testom i udoskonaleniom. Twórcy systemu CityLine twierdzą, że możliwe jest stworzenie rozwiązania, które zapewni większe bezpieczeństwo niż człowiek za kierownicą.
Mercedes-Benz Future Bus - Tunnel driving & bus stop recognition
Pytanie tylko, czy pozostali uczestnicy ruchu są gotowi na pojawienie się autonomicznych maszyn na drogach? Nadal niejasne pozostają też kwestie prawa i przepisów. Właśnie takie, poboczne czynniki mogą najbardziej przyczynić się do niezbyt rychłego wdrożenia pojazdów autonomicznych na drogi.