Autogaz to zaawansowana elektronika, która doskonale współpracuje z twoim samochodem
Lubimy powtarzać, że kiedyś to były czasy… ale w technice autogazu to teraz są czasy. Instalacje LPG są szybkie, precyzyjne i doskonale współpracują z silnikiem. Pod jednym warunkiem – że pasują do niego.
02.10.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dawne czasy strzelającego gazu – czy to z wydechu czy w dolocie – już minęły. Nie chcemy ich pamiętać, a już na pewno nie chcą kierowcy, którzy mieli w swoich samochodach np. wtrysk mechaniczny. Autogaz potrafił zniszczyć aparaturę wtryskową i na lata zostawić po sobie złe wspomnienia. Dziś samochodowe instalacje LPG są tworzone już nie wyłącznie z myślą o oszczędnościach na samym paliwie, lecz także na serwisie. Mają zapewniać komfortową i spokojną eksploatację przez lata.
Obecnie głównym zadaniem systemu gazowego w samochodzie jest dostosowanie się do potrzeb silnika, które odzwierciedlają potrzeby kierowcy. Instalacja autogazu ma tak pracować, by silnik, a konkretnie czujniki i sterownik nie rozpoznały, że paliwem jest gaz, a nie benzyna.
Jest to realizowane dzięki precyzyjnym sterownikom gazowym oraz systemowi autoadaptacji, który reaguje w czasie rzeczywistym na wszelkie zmiany, jak np. stopień otwarcia przepustnicy, ale też zapotrzebowanie na paliwo w miarę wzrostu czy spadku obciążenia. Nawet symulując jazdę na hamowni, nie jesteśmy w stanie tak dostroić sterownika autogazu, by przygotować go na każdą możliwą sytuację drogową. Tak jest natomiast dostrojony fabryczny komputer sterujący silnikiem i to na jego danych bazuje sterownik autogazu.
Dzięki nowoczesnej elektronice oraz autoadaptacji, mamy nie tylko instalację LPG naśladującą system zasilania benzyną i tym samym nie odczujemy utraty mocy. Kolejną zaletą jest niskie zapotrzebowanie na gaz. Nie będzie się on przelewał przez silnik niepotrzebnie. Jest to ważne nie tylko ze względu na ekonomię, ale także na czystość spalin. Choć paliwo LPG i tak jest czystszym od benzyny, to silniki pracujące wg normy Euro 5 czy Euro 6, są niezwykle czułe na precyzyjne dawki paliwa. Takie zapewniają najnowsze sterowniki oraz wtryskiwacze gazu.
Turbodoładowanie, zmienne fazy rozrządu, zmieniające się czasy otwarcia zaworów, elektronicznie sterowane systemy EGR, wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, mała pojemność i duża moc – to nie są dziś przeszkody do zasilania gazowego. Nie ma problemu choćby z tym, że auto jest wyposażone w system start&stop, który wyłącza go, kiedy czekamy na zmianę świateł czy stoimy w korku. Ponowne uruchomienie odbędzie się na autogazie, nie na benzynie. A to przecież nie wszystko.
Hybryda też nie jest problemem, który uniemożliwiałby jazdę na gazie. Wręcz przeciwnie – samochody hybrydowe na LPG są wybitnie ekonomiczne i "czyste". Dla nowoczesnej instalacji LPG przygotowanej dla samochodu hybrydowego nie ma znaczenia, czy jedziemy na paliwie czy na prądzie, ile razy silnik wyłączy się podczas jazdy i jak często będzie się uruchamiał. Nawet fakt, że większość hybryd pracuje w tzw. cyklu Atkinsona nie stanowi żadnego problemu. Warto dodać, że dla instalacji nie ma to znaczenie, ale już dla portfela owszem. Ponieważ w mieście jedzie się bardzo długo na elektryku, lecz za miastem przeważnie na benzynie. I tu wchodzi LPG, stąd oszczędności.
Współczesny samochód z instalacją gazową pod względem samej jazdy nie różni się od samochodu zasilanego wyłącznie benzyną. Oferuje ten sam komfort jazdy, te same osiągi i podobne zużycie paliwa. Co ważne, paliwa znacznie tańszego od benzyny.