Autobus jeździ pod prąd. W Gdyni otwarto pierwszy kontrapas
Gdynia postanowiła w nowatorski sposób walczyć z ulicznymi korkami, w których nierzadko stoją także pasażerowie autobusów. By zminimalizować opóźnienia, na jednej z najbardziej zakorkowanych ulic miasta otwarto kontrapas, którym autobusy będą poruszać się pod prąd. To pierwsze, choć zapewne nie ostatnie rozwiązanie tego typu w Polsce.
16.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 16:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kontrapas powstał na 1100-metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej łączącej obwodnicę Trójmiasta z centrum Gdyni. To jeden z najbardziej newralgicznych punktów w mieście jeśli chodzi o drogowe zatory w godzinach porannych i popołudniowych. Z uwagi na brak buspasa, komunikacyjne kłopoty dotykały również pasażerów komunikacji miejskiej. Teraz ma się to zmienić.
Pasażerowie korzystający z autobusów linii 103, 121, 140, 147, 160 w godzinach porannego szczytu pojadą pod prąd. Wszystko dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu, które pozwala autobusom korzystać z przeciwległego pasa ruchu. Kontrapas wygospodarowano na jednym z pasów dwupasmowej drogi, więc pojawienie się na niej autobusu nie musi oznaczać paraliżu dla kierowców jadących w przeciwnym kierunku - w tym wypadku w kierunku obwodnicy Trójmiasta.
Władze Gdyni postanowiły wykorzystać fakt, że rankiem więcej ludzi wjeżdża do miasta, a nie odwrotnie, więc pomiędzy godziną 7.00 a 9.00 4-pasmowa ulica Chwarznieńska będzie biegła 3 pasami (w tym jednym dla autobusów) w stronę Gdyni i 1 dla wszystkich pojazdów w kierunku obwodnicy. Cały system opiera się na znakach oraz dodatkowej sygnalizacji świetlnej wyłączającej czasowo ruch dla pozostałych pojazdów na jednym pasie ruchu.
Projekt pochłonął łącznie ponad 4 mln złotych, lecz - jak udało się potwierdzić podczas pierwszego oficjalnego przejazdu - kontrapas pozwala zaoszczędzić pasażerom autobusów aż 10 minut jazdy. Jeśli rozwiązanie to sprawdzi się w dłuższym okresie czasu, być może zostanie zastosowane także w innych, kluczowych punktach Gdyni.