Audi A5/S5 Sportback oraz wersja g‑tron (2017) - premiera

Audi zaprezentowało trzy nowe modele, oczywiście bazujące na znanym już A4 i A5 Coupé. Tym razem gamę odświeża pięciodrzwiowa odmiana Sportback, również w wersji S5 i g-tron. Opis wszystkich odmian znajdziecie na każdej z trzech stron artykułu.

Zmiany zarówno techniczne jak i stylistyczne obejmują ten sam obszar co w modelach A4 i A5 Coupé. Wizualnie model A5 Sportback nie różni się od nich.
Zmiany zarówno techniczne jak i stylistyczne obejmują ten sam obszar co w modelach A4 i A5 Coupé. Wizualnie model A5 Sportback nie różni się od nich.
Marcin Łobodziński

07.09.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Karoseria jest lżejsza od poprzednika o 15 kg, a cały samochód odchudzono maksymalnie o 85 kg. Rozstaw osi to 2824 mm przy długości całkowitej nadwozia 4733 mm. Koła z przodu rozstawiono na 1587 mm, a z tyłu na 1568 mm. Zawieszenie to układ wielowahaczowy, gdzie w tylnej osi cztery wahacze na koło uzupełniono o jeden dodatkowy.
Karoseria jest lżejsza od poprzednika o 15 kg, a cały samochód odchudzono maksymalnie o 85 kg. Rozstaw osi to 2824 mm przy długości całkowitej nadwozia 4733 mm. Koła z przodu rozstawiono na 1587 mm, a z tyłu na 1568 mm. Zawieszenie to układ wielowahaczowy, gdzie w tylnej osi cztery wahacze na koło uzupełniono o jeden dodatkowy.
W opcji znajdziemy m. in. adaptacyjne amortyzatory i układ kierowniczy, które dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Można je też samemu konfigurować.
W opcji znajdziemy m. in. adaptacyjne amortyzatory i układ kierowniczy, które dostosowują się do stylu jazdy kierowcy. Można je też samemu konfigurować.
Klienci będą wybierać pomiędzy trzema silnikami benzynowymi TFSI i trzema dieslami TDI. Generują one moc od 150 KM do 286 KM. W porównaniu do poprzedniego modelu, Audi zredukowało zużycie paliwa nawet o 22 proc., natomiast moc wzrosła średnio o 17 proc.
Klienci będą wybierać pomiędzy trzema silnikami benzynowymi TFSI i trzema dieslami TDI. Generują one moc od 150 KM do 286 KM. W porównaniu do poprzedniego modelu, Audi zredukowało zużycie paliwa nawet o 22 proc., natomiast moc wzrosła średnio o 17 proc.
Dostępne będą trzy rodzaje przekładni: manualna z sześcioma przełożeniami, automatyczna S tronic z siedmioma i ośmiostopniowy automat z konwerterem Tiptronic. Napęd na cztery koła quattro jest generalnie opcją, a seryjnie montowany tylko w wersji 3.0 TDI o mocy 286 KM.
Dostępne będą trzy rodzaje przekładni: manualna z sześcioma przełożeniami, automatyczna S tronic z siedmioma i ośmiostopniowy automat z konwerterem Tiptronic. Napęd na cztery koła quattro jest generalnie opcją, a seryjnie montowany tylko w wersji 3.0 TDI o mocy 286 KM.
Podobnie jak w A4 i A5 Coupé, również w Sportbacku zmieniono nieco koncepcję obsługi wnętrza. Alternatywą dla tradycyjnych wskaźników jest Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Opcjonalny wyświetlacz Head-Up pokazuje informacje w taki sposób, jakby były one umieszczone w odległości 2 metrów od przedniej szyby, co ma pozwolić na łatwiejsze skupienie się na prowadzeniu.
Podobnie jak w A4 i A5 Coupé, również w Sportbacku zmieniono nieco koncepcję obsługi wnętrza. Alternatywą dla tradycyjnych wskaźników jest Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Opcjonalny wyświetlacz Head-Up pokazuje informacje w taki sposób, jakby były one umieszczone w odległości 2 metrów od przedniej szyby, co ma pozwolić na łatwiejsze skupienie się na prowadzeniu.
Długość wnętrza wzrosła o 17 milimetrów, przestrzeń na wysokości ramion kierowcy i pasażerów o 11 mm, a długość przestrzeni na kolana siedzących z tyłu o 24 mm.
Długość wnętrza wzrosła o 17 milimetrów, przestrzeń na wysokości ramion kierowcy i pasażerów o 11 mm, a długość przestrzeni na kolana siedzących z tyłu o 24 mm.
Kolorystyka oświetlenia ambiente zawiera paletę 30 barw. Natomiast z praktycznych rozwiązań, mamy 480-litrowy bagażnik.
Kolorystyka oświetlenia ambiente zawiera paletę 30 barw. Natomiast z praktycznych rozwiązań, mamy 480-litrowy bagażnik.
Poza znanymi z innych modeli systemami aktywnego bezpieczeństwa, Audi wyposaża A5 Sportback w adaptacyjny tempomat  z asystentem jazdy w korkach. Odciąża on kierowcę w ruchu drogowym do prędkości 65 km/h, samodzielnie zwalnia i przyspiesza oraz na dobrze oznaczonych drogach, przejmuje czasowo kierowanie pojazdem. Sam tempomat wspomaga się danymi z systemu GPS na temat ukształtowania drogi i pozwala lepiej gospodarować paliwem niż standardowe urządzenie tego typu.
Poza znanymi z innych modeli systemami aktywnego bezpieczeństwa, Audi wyposaża A5 Sportback w adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korkach. Odciąża on kierowcę w ruchu drogowym do prędkości 65 km/h, samodzielnie zwalnia i przyspiesza oraz na dobrze oznaczonych drogach, przejmuje czasowo kierowanie pojazdem. Sam tempomat wspomaga się danymi z systemu GPS na temat ukształtowania drogi i pozwala lepiej gospodarować paliwem niż standardowe urządzenie tego typu.
Z innych, ciekawych systemów bezpieczeństwa mamy także asystenta unikania kolizji, który pomaga nawet ominąć przeszkodę jeżeli pozwala na to otoczenie. Jest także asystent skrętu, a także system ostrzegający przed poruszającymi się pojazdami w momencie gdy kierowca lub pasażerowie wysiadają z Audi A5 Sportback.
Z innych, ciekawych systemów bezpieczeństwa mamy także asystenta unikania kolizji, który pomaga nawet ominąć przeszkodę jeżeli pozwala na to otoczenie. Jest także asystent skrętu, a także system ostrzegający przed poruszającymi się pojazdami w momencie gdy kierowca lub pasażerowie wysiadają z Audi A5 Sportback.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Audi S5 Sportback to usportowiona odmiana A5 z silnikiem V6 TFSI o mocy 354 KM. Samochód stylistycznie przeszedł nieznaczne zmiany poprawiające bardziej wygląd niż wydajność.
Audi S5 Sportback to usportowiona odmiana A5 z silnikiem V6 TFSI o mocy 354 KM. Samochód stylistycznie przeszedł nieznaczne zmiany poprawiające bardziej wygląd niż wydajność.
Osiągi powinny zadowolić wybrednych. Przyspieszenie do 100 km/h ma trwać 4,7 sekundy, a dobry sprint umożliwia moment obrotowy o wartości 500 Nm, przenoszony na szosę przez stały napęd na cztery koła quattro. Samochód jest o 85 kg lżejszy od poprzednika, a dzięki licznym zmianom technicznym również oszczędniejszy. S5 ma zużywać średnio tylko 7,3 l benzyny na 100 km.
Osiągi powinny zadowolić wybrednych. Przyspieszenie do 100 km/h ma trwać 4,7 sekundy, a dobry sprint umożliwia moment obrotowy o wartości 500 Nm, przenoszony na szosę przez stały napęd na cztery koła quattro. Samochód jest o 85 kg lżejszy od poprzednika, a dzięki licznym zmianom technicznym również oszczędniejszy. S5 ma zużywać średnio tylko 7,3 l benzyny na 100 km.
W S5 Sportback zastosowano ośmiobiegowy automat Tiptronic, który w trybie sportowym jest tak samo szybki jak przekładnia dwusprzęgłowa S tronic, a zapewnia łagodniejszą zmianę przełożeń. W zakresie prędkości 55-160 km/h, w odpowiednim trybie jazdy przekładnia przechodzi w tryb żeglowania. W opcji, Audi do stałego napędu quattro oferuje jeszcze sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi.
W S5 Sportback zastosowano ośmiobiegowy automat Tiptronic, który w trybie sportowym jest tak samo szybki jak przekładnia dwusprzęgłowa S tronic, a zapewnia łagodniejszą zmianę przełożeń. W zakresie prędkości 55-160 km/h, w odpowiednim trybie jazdy przekładnia przechodzi w tryb żeglowania. W opcji, Audi do stałego napędu quattro oferuje jeszcze sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi.
W standardzie S5 znajdzie się adaptacyjne zawieszenie CDC, adaptacyjny układ kierowniczy, a także hamulce z tarczami o średnicy 350 mm z przodu.
W standardzie S5 znajdzie się adaptacyjne zawieszenie CDC, adaptacyjny układ kierowniczy, a także hamulce z tarczami o średnicy 350 mm z przodu.
Kabinę oczywiście wystrojono na miarę modelu sportowego. Kierownica, fotele, pedały oraz wstawki z kompozytów węglowych jasno wskazują z czym mamy do czynienia.
Kabinę oczywiście wystrojono na miarę modelu sportowego. Kierownica, fotele, pedały oraz wstawki z kompozytów węglowych jasno wskazują z czym mamy do czynienia.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Trzecią i bodaj najciekawszą z technicznego punktu widzenia odmianą jest A5 Sportback g-tron.
Trzecią i bodaj najciekawszą z technicznego punktu widzenia odmianą jest A5 Sportback g-tron.
Zasilany gazem ziemnym samochód został wyposażony w motor 2.0 TFSI o mocy 170 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Jednostkę zoptymalizowano pod kątem spalania gazu, m. in. podnosząc stopień sprężania i skracając suw sprężania poprzez przedłużone otwarcia zaworów.
Zasilany gazem ziemnym samochód został wyposażony w motor 2.0 TFSI o mocy 170 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Jednostkę zoptymalizowano pod kątem spalania gazu, m. in. podnosząc stopień sprężania i skracając suw sprężania poprzez przedłużone otwarcia zaworów.
Zbiornik na gaz ziemny może pomieścić do 19 kg tego paliwa, przechowywanego pod ciśnieniem 200 barów. Podczas jazdy jest on opróżniany z szybkością mniej niż 4 kg na 100 km, a producent obiecuje zasięg na poziomie 500 km. Oczywiście gdy gaz się skończy, pozostaje jeszcze 450 km zasięgu na tradycyjnej benzynie. Emisja CO2 na CNG ma wynosić około 100 g/km.
Zbiornik na gaz ziemny może pomieścić do 19 kg tego paliwa, przechowywanego pod ciśnieniem 200 barów. Podczas jazdy jest on opróżniany z szybkością mniej niż 4 kg na 100 km, a producent obiecuje zasięg na poziomie 500 km. Oczywiście gdy gaz się skończy, pozostaje jeszcze 450 km zasięgu na tradycyjnej benzynie. Emisja CO2 na CNG ma wynosić około 100 g/km.
Modele Audi serii g-tron mają stanowić alternatywę dla samochodów z silnikami Diesla, zatem muszą być nie tylko tanie w eksploatacji, ale też odpowiednio dynamiczne. W przypadku tego modelu, moc 170 KM wystarczy by rozpędzić auto w 8,5 sekundy do 100 km/h. Koszt użytkowania ma być również porównywalny z Dieslem.
Modele Audi serii g-tron mają stanowić alternatywę dla samochodów z silnikami Diesla, zatem muszą być nie tylko tanie w eksploatacji, ale też odpowiednio dynamiczne. W przypadku tego modelu, moc 170 KM wystarczy by rozpędzić auto w 8,5 sekundy do 100 km/h. Koszt użytkowania ma być również porównywalny z Dieslem.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)