Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish to gran turismo z Wielkiej Brytanii zaprojektowane przez Iana Calluma. Został on zaprezentowany światu w 2001 roku podczas targów samochodowych w Genewie. Do produkcji wszedł w czerwcu tego samego roku. Jego konstrukcja opiera się na elementach wykonanych z aluminium oraz kompozytów z włókna węglowego.

  • Aston Martin Vanquish to gran turismo z Wielkiej Brytanii zaprojektowane przez Iana Calluma
  • Aston Martin Vanquish został zaprezentowany światu w 2001 roku podczas targów samochodowych w Genewie
  • Konstrukcja Astona Martina Vanquish'a opiera się na elementach wykonanych z aluminium oraz kompozytów z włókna węglowego
  • Wnętrze Vanquisha, jak na Astona Martina przystało, zostało zaprojektowane ze smakiem, a wykonane z użyciem najlepszej jakości materiałów
[1/4] Aston Martin Vanquish to gran turismo z Wielkiej Brytanii zaprojektowane przez Iana CallumaŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Wheeler

Wygląd okrętu flagowego Astona Martina mocno nawiązywał do produkowanego równolegle modelu DB7. Z przodu Vanquisha widniał szeroki grill, o kształcie typowym dla wszystkich Astonów. Pod nim umieszczony był wąski, ale równie szeroki dodatkowy wlot powietrza. Po bokach przedniego pasa znajdowały się okrągłe reflektory. Nad nimi z kolei większe lampy o zaokrąglonych, owalnych kształtach. Za kloszami kryły się podwójne, okrągłe lampy. Tylne światła były nieco krótsze niż w DB7, lecz wciąż ich wygląd pozostawał charakterystyczny dla Astona. Całe nadwozie zaprojektowano bardziej muskularnie niż w stonowanym, niżej plasowanym modelu. Szczególnie widać to na tylnych nadkolach, które zdecydowanie odznaczają się z sylwetki.

Wnętrze Vanquisha, jak na Astona Martina przystało, zostało zaprojektowane ze smakiem. Użyto w nim najlepszej jakości materiałów. Jedynym mankamentem jest środkowa część centralnej konsoli, w której po prostu umieszczono bez większego polotu mnóstwo przycisków, sterujących różnymi funkcjami, w tym nawigacją satelitarną wyświetlaną na niedużym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu. Do pozostałych części wykończenia trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

Sercem modelu Vanquish jest umieszczony centralnie z przodu motor V12. Z pojemności wynoszącej w ogólnym ujęciu producenta 6 l (w rzeczywistości 5,9 l) Aston Martin wydobył 466 KM i 543 Nm momentu obrotowego. Parametry te pozwoliły uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 4,4 s. Prędkość maksymalna tego ważącego 1835 kg gran turismo wynosi 315 km/h. Napęd jest przekazywany na tylną oś przez półautomatyczną skrzynię biegów wyposażoną w 6 przełożeń. Za felgami podstawowej odmiany Vanquisha kryły się wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 355 mm. 4-tłoczkowe zaciski sterowane były przez system elektronicznej dystrybucji siły hamowania. Na pokładzie Vanquisha znalazł się również system ABS.

W 2004 roku podczas targów samochodowych w Paryżu Aston Martin zaprezentował odmianę Vanquish S. Zastosowany w nim silnik V12 miał faktyczną pojemność 6 l. Między innymi dzięki zwiększeniu wymiarów jednostki napędowej uzyskano wzrost mocy do 514 KM. Zmieniono również stylistykę. Przód został subtelnie przemodelowany, dodano również przedni spoiler. Dla poprawienia aerodynamiki tylna, zintegrowana z nadwoziem lotka została nieco bardziej uniesiona. Znalazło się na niej teraz miejsce dla trzeciego, środkowego światła stopu.

Rok 2004 był również momentem wprowadzenia Sports Dynamic Pack – pakietu poprawiającego prowadzenie Vanquisha. Obejmował on modyfikację zawieszenia, układu kierowniczego oraz hamulcowego.

Pod koniec produkcji pierwszej generacji modelu Vanquish Aston Martin ogłosił, że ostatnie 40 maszyn oznaczy jako Vanquisch S Ultimate Edition. Miały się one charakteryzować specjalnym kolorem nadwozia – Ultimate Black, oraz nieco zmodyfikowanym wnętrzem. Odbiorców ucieszyło jednak najbardziej wprowadzenie ręcznej skrzyni biegów, ponieważ półautomat ze standardowego Vanquisha nie spisywał się najlepiej.