Alfa Romeo, Tesla i Lexus – oto wygrani początku 2023 roku w Europie
Powoli zbliżamy się do końca pierwszej połowy 2023 roku. Już teraz jednak możemy przeanalizować, jak w pierwszych miesiącach na europejskim rynku radziły sobie poszczególne marki, a także całe koncerny.
23.06.2023 | aktual.: 24.06.2023 08:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, zajmuje się nie tylko ochroną interesów poszczególnych koncernów motoryzacyjnych. Jego sporymi zasługami niewątpliwie są również obszerne dane rynkowe, które następnie są przez nie udostępniane. Bardzo wiele wniosków można wyciągnąć z najnowszego raportu, który obejmuje okres od stycznia do maja 2023 roku.
Tym razem skupimy się na danych dotyczących koncernów oraz producentów, które pozwolą nam na podsumowanie pierwszych pięciu miesięcy poszczególnych marek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wojny koncernów – na czele VAG, konkurencja nie nadąża
Największym koncernem motoryzacyjnym w Europie w okresie od stycznia do maja 2023 był Volkswagen Auto Group, który przez pierwszych pięć miesięcy bieżącego roku sprzedał w Unii Europejskiej 1 145 511 samochodów. Motorem napędowym jest oczywiście sam Volkswagen, lecz sporymi wzrostami sprzedaży mogą pochwalić się również Skoda, Cupra czy Audi.
VAG ma udział w europejskim rynku na poziomie 26,1 proc., zaś liczba sprzedanych przez niego aut wzrosła o 23,6 proc. Na drugiej lokacie znajduje się Stellantis, który bardzo mocno korzysta na liczbie marek wchodzących w jego skład. Na ich koncie znajduje się 832 401 sprzedanych aut, lecz ich udział w rynku stopniał z 20,6 proc. do 18,9 proc. na przestrzeni roku.
Spory wzrost w tym kontekście zanotowała Grupa Renault, która obecnie może pochwalić się udziałem na poziomie 11 proc. (rok temu 9,8 proc.). Na kolejnych pozycjach meldują się koncerny Hyundaia, Toyoty i BMW.
Które marki rosną w siłę?
Czas powiedzieć o markach, które względem poprzedniego roku zyskały najwięcej. Nie sposób nie zacząć od Tesli. Od stycznia do maja 2023 roku Amerykanie sprzedali w Europie 102 251 samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku jest wzrostem o aż 164,4 proc. Ba, skok sprzedaży pomiędzy majem 2023 a majem 2022 wynosi absurdalne 2 191,2 proc.!
Tesla może pochwalić się świetnym okresem, lecz nie jest jedyną marką, która z roku na rok podwoiła swoją sprzedaż. W tym gronie znajduje się jeszcze Alfa Romeo. Włosi sprzedali o 133,8 proc. więcej aut niż rok temu w przedziale czasowym styczeń-maj (20 575 vs 8 800). Imponującymi skokami sprzedaży mogą również pochwalić się Lexus (47,9 proc.), Dacia (43,2 proc.) oraz Land Rover (32,4 proc.).
Najwięksi rynkowi przegrani 2023 roku – statystyki nie kłamią
Marki JLR znajdują się na przeciwnych biegunach. Land Rover sporo zyskał, zaś Jaguar stracił aż 21 proc. swojej sprzedaży. To jednak i tak nie najgorszy wynik na tle dwóch rynkowych maruderów. Nikt na przestrzeni pierwszych pięciu miesięcy 2023 roku nie stracił tyle, co Mitsubishi (-37,8 proc.) oraz Honda (-42 proc.), która od stycznia do maja br. sprzedała w Europie zaledwie 11 007 samochodów.