Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTo to najmniejszy model w ofercie marki. Został zaprezentowany w marcu 2008 roku na salonie genewskim. Charakteryzuje się sympatyczną sylwetką z wesołymi krągłościami. W domyśle konstruktorów miał być to pojazd zaprojektowany głównie z myślą o kobietach, jednak lifestylowy charakter auta sprawia, że za jego kierownicą często można spotkać także mężczyzn.
Przed oficjalną prezentacją samochód nosił nazwę Mi.To. Produkcyjny pojazd otrzymał bardziej formalną formę, bez kropki. „MiTo” to zlepek słów „Milano” (Mediolan - tam zaprojektowano auto) oraz „Torino” (Turyn - tam mieści się fabryka Alfy Romeo). Poza tym "mito" w języku włoskim oznacza ‘baśń’. Producent nie pozostawił więc złudzeń i wyraźnie podkreślił, do kogo kieruje nowy model - to ludzie młodzi, o sportowych aspiracjach, a także nowoczesne kobiety. Karoseria mierzy 4060 mm długości, 1720 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości, co czyni małą Alfę konkurencyjną dla aut takich jak MINI Cooper, Audi A1 czy Citroën DS3. Stylizacja nawiązuje do najbardziej sportowego auta w ofercie włoskiej marki - modelu 8C Competizione. Okrągła sylwetka zwiastuje pojemne wnętrze. Jak na kompakt klasy B przestrzeń jest wystarczająca na miejskie eskapady oraz dalsze podróże we dwójkę. Napompowana sylwetka pozostawia przyzwoitą ilość miejsca na głowy pasażerów tylnych foteli, jednak odległość między siedziskiem kanapy a oparciami przednich siedzeń nie pozwala na dłuższe wojaże bardziej rosłym pasażerom. Wystrój wnętrza nawiązuje do zewnętrznego designu. Jest wiele krągłości oraz prostych linii, co w połączeniu ze świetnym spasowaniem materiałów oraz ergonomicznym rozmieszczeniem przyrządów plasuje model MiTo w czołówce najbardziej przyjaznych miejskich aut dla kierowcy.
Pod maską najmniejszej Alfy Romeo znalazło się miejsce dla jednej z ośmiu jednostek napędowych. Wysokoprężne motory reprezentują turbodoładowane silniki 1,3 l oraz 1,6 JTDm-2, odpowiednio o mocach 95 KM oraz 120 KM. Agregaty zasilane benzyną mają pojemność 1,4 l. Wśród nich znajdują się jednostki wolnossące (78 KM i 105 KM) oraz doładowane (od 120 KM do 170 KM w wersji QV). Silnik 1,4 MultiAir TB o mocy 135 KM oraz 170 KM otrzymał prestiżową nagrodę za Najlepszy Nowy Silnik 2010. W mocniejszej odmianie pozwala on rozpędzić niewielkie auto do 100 km/h w 7,5 s oraz pędzić nawet 219 km/h. Moc przenoszona jest na jezdnię za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni lub automatycznej dwusprzęgłowej przekładni DDCT. W MiTo zastosowano także urządzenie zmieniające dynamikę prowadzenia pojazdu, nazwane D.N.A. Trzy ustawienia (Dynamic, Normal, All weather) pozwalają dobrać najbardziej odpowiednie ustawienia układu kierowniczego czy optymalną reakcję na pedał gazu. Oprócz wielu innowacyjnych systemów inżynierowie na pokładzie Alfy Romeo MiTo zamontowali wiele systemów bezpieczeństwa, takich jak rozbudowany system ABS, kontrola trakcji czy 7 poduszek powietrznych. Pozostałe wyposażenie również należy do bogatych i może zawierać m.in. skórzaną tapicerkę, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, szklany dach czy nawigację satelitarną. Klient ma do wyboru odmiany Progression, Distinctive oraz wspomnianą Quadrifoglio Verde wyposażoną w kubełkowe fotele Sabelt o konstrukcji z włókna węglowego, skórzaną kierownicę i drążek zmiany biegów wykończone biało-zielonym szwem.
Plusy:
- nowoczesna, oryginalna stylistyka
- bogate wyposażenie
- zadowalające jednostki napędowe
Minusy:
- wysoki koszt zakupu
- niewielka ilość miejsca wewnątrz