Używana Alfa Romeo GTV/Spider - typowe awarie i problemy
Włoska marka Alfa Romeo zapewne ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Często nawet ci, którzy głośno krzyczą, że nigdy nie kupiliby modelu tej marki, później po cichu przyznają, że po mimo wysokiej awaryjności te auta bardzo im się podobają.
02.04.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W historii Alfa Romeo były kontrowersyjne projekty, takie jak GTV/Spider, który ze względu na odważną futurystyczną sylwetkę, przypominającą nieco statek kosmiczny z filmu SF, nie wszystkim przypadł do gustu - to chyba jeden z najbardziej ekscentrycznych modeli spod znaku Alfa Romeo.
Historia modelu
Niestety, produkcja Spidera nie mogła trwać wiecznie, a kolejne modernizacje tylko go oszpecały. W związku z zaawansowanym wiekiem konstrukcji Włosi zdecydowali się na wprowadzenie nowego modelu w dwóch wersjach nadwozia: coupé (GTV) i kabriolet (Spider). Co ciekawe, prototyp został zaprojektowany przez Waltera de'Silvę, a model produkcyjny przez studio Pininfarina. Jeśli porównać design obydwu aut, wyraźnie widać, że mają wiele wspólnych cech.
Nowe auto miało być zupełnie inne niż poprzednik. Projektanci mogli więc popuścić wodze fantazji i nakreślić wóz naprawdę wyjątkowy. Zaczęło się od prototypu, który zaprezentowano w 1991 roku i który został nazwany Proteo. Koncept zachwycał nie tylko futurystycznym designem, ale również mocną V6 i napędem na 4 koła.
Ostatecznie ze względu na wysokie koszty produkcji z takiego napędu zrezygnowano, a finalna wersja została odsłonięta w 1994 roku. Cztery lata później poddano auto drobnej modernizacji, a w 2003 roku podjęto decyzję o przeprowadzeniu kolejnego liftingu. Wtedy też pod maskę GTV/Spidera trafiła długo wyczekiwana 240-konna V6. Produkcja zakończyła się w 2005 roku. Miejsce GTV/Spidera zajęły modele Brera/Spider.
Silniki
- R4 1,8 TS (144 KM)
- R4 2,0 TS (150 - 155 KM)
- R4 2,0 JTS (165 KM)
- V6 2,0 TB (202 KM)
- V6 3,0 (190 - 220 KM)
- V6 3,2 (240 KM)
Wybór silnika do auta sportowego, ale nie tylko, zawsze zależy od grubości portfela. Podobnie jest w tym przypadku, trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie wymienione jednostki są warte uwagi. Szerokim łukiem należy omijać przede wszystkim silnik JTS z bezpośrednim wtryskiem, w którym na zaworach osadza się nagar. Z kolei w jednostkach TS często dochodzi do awarii wariatorów zmiennych faz rozrządu – problem pojawia się znacznie rzadziej w nowszych egzemplarzach.
Właśnie dlatego polecam przede wszystkim wersje V6. 3,2-litrowa - najmocniejsza, zapewnia przyśpieszenie od zera do 100 km/h w 6,3 s, a prędkość maksymalna GTV/Spidera z tym motorem wynosi 255 km/h. Warto przed zakupem odmiany 3,0 l skontrolować stan pompy paliwa, która z czasem może się uszkodzić.
W zawieszeniu przednim zdecydowano się na tradycyjny układ z kolumnami resorującymi, a z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy.
Awaryjność
Zbyt delikatne jest zawieszenie, głównie z tyłu, gdzie uszkodzeniu ulegają głównie wahacze. Koszty kompleksowego remontu to nawet kilka tysięcy złotych. Trzeba też sprawdzać stan simmeringu na wale korbowym, który przy intensywnej eksploatacji szybko się niszczy. Właściciele Alfy GTV/Spider skarżą się na podatne na defekt synchronizatory biegów oraz niskiej jakości materiały użyte do wykończenia auta.
Podsumowanie
Za co kierowcy cenią ten samochód? Za oryginalność, rewelacyjne osiągi i bogate wyposażenie - te wszystkie cechy sprawiają, że GTV/Spider ma w sobie to coś, co fani motoryzacji nazywają duszą. Ile kosztuje taka przyjemność? Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 7000 do 20 000 zł.