Alfa Romeo B.A.T. to trzy koncepty z lat 50., które właśnie trafiły na sprzedaż
Trzy wyjątkowe koncepty zbudowane w latach 50. przez Bertone imponują po dziś dzień. Po raz pierwszy w historii zostały wystawione na sprzedaż jako całość, w postaci jednolitej kolekcji. Ten, kto zdecyduje się na zakup, stanie się właścicielem naprawdę wspaniałych maszyn.
26.10.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Berlina Aerodinamica Tecnica - w skrócie B.A.T. - za tą nazwą kryją się rozwojowe pojazdy koncepcyjne Alfy Romeo, które dzięki niskiej masie i dopracowanej aerodynamice nie potrzebowały dużej mocy, by jeździć naprawdę szybko. Wszystkie 3 egzemplarze trafiły właśnie na aukcję RM Sotheby's.
Za projekt każdego z egzemplarzy odpowiada włoski projektant Franco Scaglione. Z kolei produkcją, a właściwie ręcznym wytwórstwem zajęło się studio Bertone. Wspólne wysiłki zaowocowały stworzeniem doskonałego aerodynamicznie pojazdu, który w 1953 roku zadebiutował podczas salonu samochodowego w Turynie.
To B.A.T. 5 - pierwsze z 3 dzieł Scaglione charakteryzujące się wyjątkowymi, tylnymi skrzydłami i zakrytymi kołami. Rozwiązania te miały na celu minimalizację oporów powietrza, a przy tym wyglądały naprawdę nieziemsko. Ciemnoszara sztuka prezentująca się w tamtych czasach jak nic innego kilka miesięcy po premierze trafiła do klienta z Ameryki.
Tymczasem Bertone pracował już nad "następcą". Okazał się nim B.A.T. 7 zaprezentowany w 1954 roku - jeszcze bardziej futurystyczny i dopracowany pod kątem aerodynamiki. Scaglione zdołał obniżyć współczynnik oporu powietrza do wartości 0,19. Ten egzemplarz, podobnie jak B.A.T. 5, trafił do USA, gdzie był prezentowany m.in. na salonie samochodowym w Nowym Jorku.
Ostatnim z opisywanych jest projekt B.A.T. 9d, który wzorem poprzedników również zadebiutował w Turynie, w 1955 roku. To sztuka, która z całej trójki najbardziej przypomina zwyczajny samochód - twórcom zależało, by pojazd był praktyczny i wygodny w codziennym użytkowaniu. Jego standardowy charakter podkreślono montując "Scudetto" Alfy Romeo na przedzie.
Choć wszystkie egzemplarze wyszły spod ręki tych samych mistrzów i debiutowały po sobie, każdy ostatecznie trafił w ręce różnych klientów. Trzy sztuki zaparkowane obok siebie po raz pierwszy można było podziwiać dopiero w 1989 roku, podczas wizyty Nuccio Bertone w Kalifornii.
Teraz, 31 lat później auta trafiły na sprzedaż jako jedna kolekcja. Zostaną wystawione na aukcji RM Sotheby's. Przewidywane ceny są nie mniej szokujące niż wygląd opisywanych aut. Sprzedawca szacuje, że włoskie koncepty zmienią właściciela za 14-20 mln dolarów.