ABT TT RS‑R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder
Jeżeli przyjąć zasadę, że właściciele sportowych samochodów kupują je dlatego, że nie stać ich na supersportowe, to istnienie firm tuningowych takich jak Abt Sportsline ma pełne uzasadnienie. Ile kosztuje modyfikacja 400-konnego Audi TT RS na tak szybkie, że może się równać z Audi R8?
10.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Seryjne Audi TT RS Roadster ma 400-konny, pięciocylindrowy motor 2.5 turbo, rozwijający maksymalny moment obrotowy 480 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu dzięki napędowi na cztery koła tylko 3,9 s. Nie są to wartości, na które użytkownik mógłby narzekać… do czasu. Po kilku tygodniach, góra kilku miesiącach będzie za mało. To dlatego podobne samochody albo są szybko odsprzedawane, albo modyfikowane.
Ten konkretny model nie jest jeszcze oferowany, ale odmiana z zamkniętym nadwoziem kosztuje na rynku niemieckim 66 400 euro (w Polsce 318 400 zł) i wolałbym się posługiwać cenami niemieckimi. Załóżmy więc, że roadster będzie droższy o 2800 euro tak jak w odmianie TTS.
Przyjmijmy zatem, że cena TT RS Roadster to 69 200 euro. Dla porównania, Audi R8 Spyder to wydatek 179 000 euro. Oferuje 540-konny motor zdolny rozpędzić ten wóz do 100 km/h w czasie 3,6 s. Cena jest więc ponad dwukrotnie wyższa, za niedużo lepsze przyspieszenie. Co może zrobić użytkownik dużo tańszego TT RS by mieć tyle samo frajdy z jazdy?
Z myślą o takich osobach, których nie stać na R8 lub z jakiegoś powodu wybrali TT zamiast niego, powstał limitowany do 50 egzemplarzy ABT TT RS-R Roadster, który w wersji coupe był prezentowany w Genewie. Zmodyfikowany naprawdę ze smakiem samochód wygląda jak miniatura R8. Potężny dyfuzor z tyłu uzupełniony sporym skrzydłem na klapie bagażnika czy uzbrojony w elementy zwane canards przedni zderzak sugerują, że pojazd ten potrafi pojechać naprawdę szybko.
Tak jest w rzeczywistości, bo podkręcony do 500 KM silnik potrafi rozpędzić go do 100 km/h w czasie 3,4 s – jeszcze krótszym niż potężne V10 model R8 Spyder. Maksymalny moment obrotowy wynosi 570 Nm i jest osiągany już od 1700 obr./min. To wartość wyższa o R8 o 30 Nm. Pewnie zastanawiacie się, ile to kosztuje?
Koszt części do modyfikacji silnik, których listy niestety nie znamy, to 14 470 euro. W przeliczeniu na złotówki około 62 000 zł. Do tego trzeba doliczyć montaż za 900 euro. W Niemczech jeszcze dochodzi 90 euro za odpowiednią homologację. To tylko cena zwiększenia mocy jednostki napędowej, natomiast zestaw wizualny i aerodynamiczny to już inna bajka.
Przyznacie jednak, że takie osiągi jakie oferuje ABT jako alternatywę dla o wiele droższego R8 są dobrą alternatywą? W Niemczech samochód bez zestawu elementów zewnętrznych kosztowałby około 84 600 euro, co i tak jest niewiele ponad połową ceny wyżej pozycjonowanego modelu sportowego.