A na końcu będzie Impreza, czyli historii Subaru część 2 [geneza motorzacji]

Koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia to czas debiutu napędu 4WD, tak charakterystycznego dla marki Subaru.

Subaru Leone
Subaru Leone
Piotr Wielgus

24.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1969 roku pojawił się następca Subaru 360. Był nim R-2, który osiągnął dużą popularność. Dwa lata później przedstawiono model Leone, a rok po nim Leone Station Wagon. Był to pierwszy samochód osobowy, który trafił do produkcji masowej z napędem 4WD. Bardzo szybko auto stało się najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku. A Subaru dostrzegło potęgę napędu na obie osie.

Nazwa Leone, stosowana w Japonii i niektórych krajach eksportowych, została zamieniona (między innymi w USA i Wielkiej Brytanii) na krótkie oznaczenia rozróżniające wersje wyposażenia (DL, GL, GLF, GL-10, RX) i silnika (dodatkową część nazwy stanowiła pojemność silnika). Samochód doczekał się trzech generacji. W pierwszej montowano silniki o pojemności 1,4 litra i 1,6 litra, a w kolejnych dwóch jednostkę 1,4 zastąpiła jednostka 1,8.

Subaru Leone SW
Subaru Leone SW

W 1972 r. pojawił się Rex, który zastąpił na rynku R-2. Pozycja Subaru na rynku była już tak mocno ugruntowana, że zupełnie nowy model oczywiście odniósł sukces. Rex, znany także jako Ace lub SX700, początkowo produkowany był jako pojazd tylnonapędowy, napędzany przez montowany z tyłu nadwozia, dwucylindrowy silnik o pojemności 0,4 litra. Było to rozwinięcie konstrukcji dwusuwowej stosowanej w modelach 360 i R-2. Późniejsze modele posiadały już napęd na oś przednią. Następca Rexa pojawił się dopiero w 1992 r., a był nim malutki Vivio.

Subaru R2
Subaru R2

W 1977 roku postanowiono zdobyć popularność w USA. Samochodem, który miał w tym pomóc, był model Brat. Pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży w 1978 roku. Nadwozie było oryginalnie dwumiejscowe, jednak na rynku amerykańskim, z uwagi na przepisy celne auto było dostępne z dodatkowymi dwoma miejscami w przestrzeni bagażowej. Wszystkie wersje tego auta posiadały stały napęd na 4 koła i były wyposażone w 4-cylindrowe silniki typu bokser. Początkowo Brat był wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra i mocy 69 KM. W roku 1981 została ona zastąpiona motorem o pojemności 1,8 litra i mocy 74 KM. W 1983 do oferty włączono turbodoładowany silnik 1,8 litra dysponujący mocą 95 KM.

Subaru Brat
Subaru Brat

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Sprzedaż na całym świecie ruszyła w roku 1990. W Australii samochód sprzedawany jest pod nazwą Subaru Liberty.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)