Kino samochodowe: 24 ciekawostki samochodowe o filmie Bullitt
Dzięki swojej słynnej scenie pościgu samochodowego Bullitt ze Stevem McQueenem stał się legendą motoryzacyjnej kinematofrafii. Wybraliśmy 24 ciekawostki o tym filmie, związane wyłącznie z autami.
21.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bullitt (1968) - twórcy i obsada
Reżyseria: Peter Yates
Scenariusz: Alan Trustman, Harry Kleiner
Zdjęcia: William A. Fraker
Muzyka: Lalo Schifrin
Montaż: Frank P. Keller
Obsada: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset
Nagrody: Oscar za najlepszy montaż dla Franka P. Kellera
Bullitt - ciekawostki (tekst może zawierać spoilery)
- Około 2 min 35-40 s od początku filmu w scenie odbywającej się w garażu podziemnym przez chwilę widoczny jest Jaguar D-Type Steve'a McQueena.
- Według wczesnych założeń w filmie miało nie być pościgu samochodowego.
- Do sceny pościgu użyto dwóch Fordów Mustangów i dwóch Dodge'ów Chargerów.
- Fordy Mustangi używane w trakcie kręcenia filmu należały do Ford Motor Company i zostały użyczone w celach promocyjnych marki.
- W filmie wykorzystano wersje GT 390 Mustangów. Zostały one pozbawione logo galopującego konia oraz napisów z nazwami modelu. Pod ich maskami pracowały V8 o pojemności 390 cu in, czyli 6,4 l. Moc przekazywana była na koła przez 4-biegowe skrzynie ręczne.
Bullitt - The Chase (part 1)
- Wstępnie w pościgu miał brać udział nie Dodge Charger, ale użyczony przez Forda model Galaxie. Duże sedany były jednak zbyt ciężkie do odegrania niektórych scen.
- Podobnie jak w przypadku Mustanga, Charger występował w dwóch egzemplarzach. Były to auta zasilane 375-konnym 440 Magnum V8.
- Samochody biorące udział w scenie pościgu zostały zmodyfikowane. W Mustangach zmianom poddano silnik, hamulce i zawieszenie. Silnik Dodge'a uznano za wystarczająco mocny. Modyfikacje objęły więc przede wszystkim hamulce i zawieszenie.
- W trakcie słynnego pościgu McQueena za kierownicą w części scen zastępował kaskader Bud Ekins. McQueen nie chciał zastępstwa. Kaskader pojawił się w filmie przez naciski ze strony partnerki aktora na reżysera Petera Yatesa.
- W trakcie ujęć z wnętrza Mustanga łatwo odróżnić kiedy do kręcenia sceny wykorzystano kaskadera, a kiedy za kierownicą zasiadał McQueen. W pierwszym przypadku nie widać odbicia kierowcy w lusterku wstecznym.
- Według wstępnych założeń w trakcie pościgu samochody miały osiągać prędkości do 80 mph, czyli blisko 130 km/h. W praktyce rozwijano do 180 km/h.
- W trakcie pościgu nie pojawia się muzyka. Zasugerował to kompozytor ścieżki dźwiękowej Lalo Schifrin. Uznał, że dźwięk silników jest wystarczającym podkładem.
- Pościg miał przebiegać także przez most Golden Gate, ale ekipa filmowa nie dostała zezwolenia na nagrywanie.
- Scena pościgu nie ma spójnego przebiegu przez miasto. Następujące po sobie ujęcia znajdują się w różnych, rozrzuconych lokalizacjach.
- chronologii kręcenia. Przez to zniszczenia widoczne na Mustangu pojawiają się w filmie wcześniej niż scena, w której zostały dokonane.
- W trakcie sceny pościgu wielokrotnie pojawia się ten sam, zielony Volkswagen Garbus.
- W finalnej scenie pościgu Dodge Charger nie wbija się w stację benzynową. Przejeżdża za nią, co jest widoczne tuż po wybuchu.
- Nagranie wszystkich ujęć do prawie 10-minutowej sceny pościgu zajęło 3 tygodnie. Przez tak rozciągnięty czas nagrań w trakcie trwania akcji zmienia się zachmurzenie nieba, a cienie z rzucanych niemal pionowo około południa, przechodzą do długich, popołudniowych i z powrotem.
- Obydwa Dodge Chargery zostały zezłomowane po zakończeniu zdjęć.
- Z dwójki Mustangów przetrwał tylko jeden. Został on kupiony przez członka ekipy filmowej. Ocalałego Mustanga chciał odkupić później Steve McQueen, ale właściciel się nie zgodził. Obecny status auta jest nieznany.
- W filmie Bullitt pojawiają się też inne warte uwagi samochody. To między innymi Aston Martin DBS V8, Bentley S3 Continental Flying Spur, Bizzarrini GT 5300 Targa, Chevrolet Camaro, Citroën DS, Jaguar E-Type, Mercedes-Benz 190 SL, Pontiac GTO, Rolls-Royce Phantom V, Porsche 956 C.
- W filmie Grindhouse: Death Proof samochód Mike'a ma tablice rejestracyjne JJZ 109. Dokładnie te numery miał Mustang Bullitta.