2 tys. zł mandatu dla 77‑latka. Wjechał lexusem w zapory kolejowe
Mogło skończyć się śmiercią, a stanęło na 2 tys. zł mandatu i 15 punktach karnych. Kierowcy nie znają przepisów obowiązujących na przejazdach kolejowo-drogowych lub je ignorują. W obydwu przypadkach trend jest mocno niepokojący.
11.11.2023 | aktual.: 11.11.2023 13:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Można kłócić się, czy na surową karę zasługuje ktoś, kto rusza, gdy tylko otwierające się zapory pozwalają na przejazd. Trudno jednak bronić zachowania kierowcy, który ignoruje to, że zapory właśnie się zamykają. Tak właśnie postąpił 77-latek w Rudzie Talubskiej. Mężczyzna miał sporo czasu na reakcję, ale mimo to zignorował najpierw czerwony sygnał świetlny, a potem opadające zapory.
Kierowca wyłamał jedną rogatkę i zatrzymał się dopiero przy tej po drugiej stronie torów. Mężczyzna znalazł się w niebezpieczeństwie, więc widzący to dróżnik podniósł zaporę. Kierowca skorzystał z możliwości przejazdu, lecz nie zatrzymał się, by do końca załatwić sprawę. Zamiast tego po prostu odjechał, pozostawiając leżącą na jezdni, wyłamaną rogatkę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli 77-latek myślał, że uniknie wzięcia odpowiedzialności za swoje postępowanie, to był nadmiernym optymistą. Zarejestrowany przez infrastrukturę przejazdu kolejowego materiał wideo trafił na policję, a mundurowi nie mieli problemu z wytypowaniem sprawcy. Policja nałożyła na 77-latka 2 tys. zł mandatu oraz dopisali do jego konta 15 punktów karnych.
Policja przypomina, że kierujący pojazdem jest obowiązany:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.