1985 Subaru F‑9X [zapomniane koncepty]
Subaru raczej nigdy nie słynęło z wyrafinowanego i finezyjnego designu. W latach 80. Japończycy starali się budować praktyczne i niezawodne samochody, jednak na salonie samochodowym w Tokio w 1985 roku zaprezentowali ciekawy koncept nazwany F-9X.
30.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Subaru raczej nigdy nie słynęło z wyrafinowanego i finezyjnego designu. W latach 80. Japończycy starali się budować praktyczne i niezawodne samochody, jednak na salonie samochodowym w Tokio w 1985 roku zaprezentowali ciekawy koncept nazwany F-9X.
Patrząc na prezentowany prototyp, możemy zaobserwować obłe kształty, które sprzyjały aerodynamice pojazdu. W tym samym celu inżynierowie Subaru zainstalowali z tyłu sporych rozmiarów spojler, który miał utrzymywać pojazd na właściwym torze jazdy podczas podróży z dużymi prędkościami. Całe nadwozie wykonano natomiast z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych.
Jak łatwo się domyślić, to nie stylistyka była największym atutem tego pojazdu. Pod maską zainstalowano 2,0-litrowy silnik typu bokser. Był on wyposażony zarówno w kompresor, jak i turbosprężarkę, dzięki czemu z pojemności 2,0 litrów inżynierom Subaru udało się wycisnąć aż 355 KM i około 345 Nm momentu obrotowego. Kompresor dodawał mocy do 5000 obrotów na minutę, a powyżej tej granicy to turbosprężarka dawała o sobie znać. Moc ta przekazywana była na wszystkie 4 koła, a koncept F-9X mógł poruszać się z maksymalną prędkością 300 km/h. Całkiem nieźle jak na 1985 rok.
Niestety, koncept nie wszedł do produkcji, jednak niektóre elementy stylistyki i konstrukcji pojazdu znalazły swoje zastosowanie w przyszłych modelach Subaru - szczególnie w modelu SVX i Imprezie pierwszej generacji.
[block position="inside"]7719[/block]
Źródło: popular Science • Lances