1962 Ford Mustang I [zapomniane koncepty]

Z dzisiejszego odcinka cyklu Zapomniane koncepty dowiecie się, jak narodziła się legenda - Ford Mustang. Pierwszy prototyp tego pojazdu nie miał zbyt wiele wspólnego z właściwym Mustangiem...

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I
Arkadiusz Gabrysiak

31.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Z dzisiejszego odcinka cyklu Zapomniane koncepty dowiecie się, jak narodziła się legenda - Ford Mustang. Pierwszy prototyp tego pojazdu nie miał zbyt wiele wspólnego z właściwym Mustangiem...

W prezentowanym modelu koncepcyjnym można natomiast dopatrzyć się pierwszych zarysów innej ikony motoryzacji - Forda GT40. Mustang, jakiego znamy i kochamy, zadebiutował rok później (w 1963 roku) pod postacią prototypu numer II.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Prezentowany samochód oprócz nazwy miał jednak wiele wspólnego z ideą Mustanga. Lee Iacocca - ówczesny dyrektor Forda - chciał stworzyć samochód dla młodych buntowników. W swojej mechanicznej formie miał on łączyć trzy cechy: sportową stylistykę, dobre osiągi i przystępną cenę, czyli to wszystko, co zadecydowało o ogromnym sukcesie produkcyjnej odsłony Mustanga.

Słowa dyrektora Forda szybko przerodziły się w czyny. Szef designu marki - Gene Bordinat - zorganizował pewnego rodzaju konkurs dla swoich projektantów, dzięki czemu po dwóch tygodniach prac przed szefostwem Forda stało 7 glinianych modeli Mustanga numer 1. Wybór padł na projekt Joe Orosa, na którego podstawie skonstruowano działający prototyp.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Pod względem stylistycznym prezentowany samochód przypomina raczej torową rakietę niż pojazd drogowy. Wydawać by się mogło, że pod długą maską z wysuwanymi reflektorami zainstalowano ogromny silnik. Jednak inżynierowie Forda zdecydowali się na niewielki motor w układzie V4, który umieszczono centralnie. Była to 2,0-litrowa jednostka generująca około 110 KM. Masa Mustanga I oscylowała w granicach 700 kg.

Dwuosobową kabinę pasażerską przed wiatrem chroniła jedynie niewielka owiewka, a kierowca miał do dyspozycji najpotrzebniejsze instrumenty i 4-biegową przekładnie manualną, która przekazywała napęd na tylną oś.

1962 Ford Mustang I
1962 Ford Mustang I

Wstępnie rozważano różne nazwy dla tego samochodu - m.in. Special Falcon, Torino czy Cougar - jednak na całe szczęście po kilku spotkaniach zdecydowano się na nazwę, która do dziś elektryzuje fanów motoryzacji - Mustang. W 1963 roku światło dzienne ujrzał prototyp Mustanga numer II, który już o wiele bardziej przypominał model produkcyjny. O tym koncepcie będzie mogli poczytać już niebawem.

1962 The Ford Mustang Concept Car

  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
  • 1962 Ford Mustang I
[1/22] 1962 Ford Mustang I

Źródło: Car StylingShnackSupercars

Komentarze (0)