1:30,74 min… – Geiger Corvette ZR1 Stealth (2012)

… to czas jaki osiągnął wóz Geigera na torze Sachsenring. Tym samym 730-konna amerykańska maszyna podkręcona w Niemczech jest najszybszym samochodem testowanym na tym torze przez redakcję AutoBild Sportscars.

1:30,74 min… – Geiger Corvette ZR1 Stealth (2012)
Olgierd Lachowski

08.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To trochę dziwne, że na niemieckim torze o prymat najszybszego drogowego samochodu biją się auta nie-niemieckie. Co prawda przez dwa lata rekord czasu należał do 720-konnego TechArta 911 GT2 GT Street RS, ale od jakiegoś czasu szybszy jest McLaren MP4-12C podkręcony przez MTM oraz dwie Corvette.

To właśnie dwa Chevrolety po tuningu w tej chwili rozdają karty. Jedna maszyna to bolid niemieckiej firmy TiKT, a drugi to dzieło bardzo znanego tunera wozów zza oceanu – Geigera. Corvette ZR1 Geigera już kiedyś przystępował do bicia rekordu czasu, ale osiągnął wynik 1:35,01 min, co dawało mu miejsce poza pierwszą dziesiątką. Chevrolet miał wtedy 692 KM mocy. A jaki jest teraz?

Obraz

Teraz dokładnie ten sam wóz został wzmocniony do 730 KM. Choć w porównaniu z seryjną jednostką napędową przyrost mocy nie jest gigantyczny, bo 84-konny, to żeby osiągnąć te dodatkowe konie Geiger włożył dużo pracy i pieniędzy.

Pod długą maską Corvette siedzi wspomagany przez sprężarkę mechaniczną Eaton 8-cylindrowy motor o objętości skokowej 6,2 l. W porównaniu z seryjnym silnikiem przerobiona jednostka napędowa różni się zmodyfikowanymi głowicami z nowymi wałkami rozrządu i zaworami, tytanowymi wyścigowymi tłokami, nową przepustnicą, zupełnie innymi kolektorami dolotowymi i wydechowymi oraz przygotowanym od nowa programem sterującym całym tym wielkim agregatem. Rezultatem jest moc maksymalna wynosząca 730 KM (dostępna przy 6500 obr./min) oraz maksymalny moment obrotowy sięgający 950 Nm przy 4300 obr./min.

Obraz

Na tuningu silnika oczywiście się nie skończyło. Geiger wymienił sprzęgło na wzmocnione – trzytarczowe, oraz zainstalował lżejszy kompozytowy wał napędowy, a także postarał się o jeszcze bardziej sportowy układ wydechowy.

Ani hamulce, ani zawieszenie Chevroleta Corvette ZR1 nie należą do słabych. Co prawda tarcze o średnicy 394 mm z przodu i 380 mm z tyłu pozostały seryjne, ale już elementy zawieszenia zostały wymienione. Oryginalne części podwozia zostały zastąpione gwintowanym w pełni regulowanym zestawem produkcji KW.

Zamiast seryjnych opon Michelin mechanicy Geigera założyli inny produkt tej francuskiej firmy – model Pilot Sport Cup ZP (semislicki). Opony mają ten sam rozmiar, co instalowane w Corvette przez fabrykę – z przodu 285/30 R 19, a z tyłu 335/25 R 20.

Nadwozie bolidu jest oklejone matową grafitową folią, a we wnętrzu znalazło się kilka nowych elementów, wśród których jest kubełkowy fotel kierowcy firmy OMP oraz szczątkowa klatka bezpieczeństwa.

Obraz

Gotowa do jazdy Corvette ZR1 Stealth waży zaledwie 1513 kg. Niska masa, manualna skrzynia biegów oraz duża moc sprawiają, że wóz od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,30 s. 200 km/h na liczniku pojawia się po 10,50 s. To wyniki bardzo dobre, ale bez trudu można znaleźć samochody, które przy podobnej wadze i mocy wykażą się lepszymi czasami sprintu.

Bolid Geigera ma jednak atut w postaci rewelacyjnej tzw. elastyczności (nie mylić z elastycznością silnika). Od 60 do 100 km/h na czwórce auto przyspiesza w 2,70 s, a zaledwie dwie sekundy dłużej trwa rozpędzanie od 80 do 120 km/h na szóstym biegu. O takim wyniku testowany w tym samym czasie przez AB Sportscars 800-konny Brömmler GT-R może tylko pomarzyć. Do tego dochodzą jeszcze świetne zawieszenie oraz wspomniane dobre hamulce.

Podczas testu na Sachsenringu Chevrolet osiągnął czas 1:31,84 min. Wynik byłby lepszy, gdyby lepiej zestrojono zawieszenie oraz gdyby nie fakt, że już po kilku rozgrzewkowych okrążeniach zaczęła niebezpiecznie rosnąć temperatura oleju silnikowego.

Obraz

Po usunięciu tego niedomagania i przestrojeniu podwozia jesienią Geiger przystąpił do drugiej próby (pierwsza odbyła się latem). W międzyczasie poprzedni wynik tego niemieckiego tunera pobił Chevrolet TiKT-a. Drugie podejście ekipy Geigera zakończyło się sukcesem, tzn. uzyskaniem najlepszego czasu okrążenia na Sachsenringu, który wynosi 1:30,74 min.

Żeby móc cieszyć się posiadaniem takiego auta jak ZR1 Stealth trzeba mieć własną Corvette ZR1 i dopłacić 95 000 euro za tuning lub wyłożyć 235 000 euro na gotowy bolid.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS9
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor Eaton R2300
  • Moc maksymalna: 730 KM przy 6500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 118,47 KM/l (seryjny – 105,00 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm przy 4300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Tremec
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 394 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 19”
  • Koła tylne: 12,0 x 20”
  • Opony przednie: 285/30 R 19 Michelin Pilot Sport Cup ZP
  • Opony tylne: 335/25 R 20 Michelin Pilot Sport Cup ZP

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1513 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,07 kg/KM (seryjny – 2,33 kg/KM)
  • Długość: 4459 mm
  • Szerokość: 1928 mm
  • Wysokość: 1196 mm (- 50 mm)
  • Rozstaw osi: 2685 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 2,20 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,30 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 5,50 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,60 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,50 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 2,70 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 3,40 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 4,70 s
  • Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 11,56 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:30,74 min
  • Prędkość maksymalna: 355 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,1 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 32,7 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 117,4 m
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Źródło: Geiger

Komentarze (0)