10 000 000 milionów samochodów z fabryk Fiat Auto Poland i zła prognoza na przyszłość

W zakładach Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej i Tychach, mogłoby się wydawać, praca wre – z linii produkcyjnej 11 października zjechał jubileuszowy, 10 000 000. samochód. Był nim Fiat 500C w kolorze czerwonym. Niestety, rzeczywistość jest inna, niż sugerują to pozory – produkcja w obu fabrykach spada.

Fiat Auto Poland - 10 000 000 samochodów
Fiat Auto Poland - 10 000 000 samochodów
Mariusz Zmysłowski

13.10.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W zakładach Fiat Auto Poland w Bielsku-Białej i Tychach, mogłoby się wydawać, praca wre – z linii produkcyjnej 11 października zjechał jubileuszowy, 10 000 000. samochód. Był nim Fiat 500C w kolorze czerwonym. Niestety, rzeczywistość jest inna, niż sugerują to pozory – produkcja w obu fabrykach spada.

Zakłady Fiat Auto Poland mogą poszczycić się produkcją dwóch samochodów, które zdobyły tytuł Car of the Year. Są to Fiat Panda i Fiat 500. Jednak nie na Fiatach historia tych wytwórni się kończy. Wcześniej, od 1971 roku w Bielsku-Białej produkowane były Syrenki. Dwa lata później rozpoczęła się tam produkcja Fiata 126p. Potem stanęła tyska fabryka. Jej początek to rok 1975. Co ciekawe, to później powstała fabryka wyprodukowała w swojej historii więcej samochodów. Wyjechały z niej do tej pory 8 277 404 auta.

Przez cały czas istnienia zakładów wyprodukowano w nich łącznie 10 000 000 samochodów. Były to:

  • Fiat 126 - 3 318 674
  • Fiat Panda - 2 154 854
  • Fiat Seicento/600 - 1 328 973
  • Fiat Cinquecento - 1 164 525
  • Fiat 500/Abarth 500 - 914 006
  • Syrena - 344 099
  • Ford Ka - 337 904
  • Fiat Uno - 188 190
  • Lancia Ypsilon - 78 377
  • Fiat Punto - 57 026
  • Fiat Siena - 50 151
  • Fiat Palio Weekend - 34 138
  • Fiat Bravo/Brava - 22 964
  • Fiat Ducato - 2 893
  • Fiat Marea - 2 846
  • Fiat 127 - 380

Niestety kolejne lata mogą okazać się gorsze niż dotychczasowe. W tym roku według zakładanego planu fabryka w Tychach wyprodukuje około 350 tys. samochodów. To o blisko 117 tys. mniej niż w 2011. Złą wiadomością jest też to, że ten rok nie jest pierwszym, w którym spada produkcja. 2012 jest trzeci z rzędu.

Abarth 500 esseesse & Fiat 500 1,2 Sport
Abarth 500 esseesse & Fiat 500 1,2 Sport

Prognoza na przyszłość nie jest dobra, ponieważ flagowy model z fabryki w Tychach – Fiat Panda Classic przestanie być produkowany wraz z końcem tego roku. Nowa generacja tego malca jest produkowana już we Włoszech – w fabryce Fiata w Pomigliano d’Arco (miejscowość niedaleko Neapolu).

Oznacza to, że koszulkę lidera przejmie droższy Fiat 500. Zaraz za nim plasować się będzie Lancia Ypsilon, którą kilka miesięcy temu gościliśmy na naszym parkingu redakcyjnym.

Obecnie nie wiadomo kiedy w polskiej fabryce rozpocznie się produkcja jakiegoś modelu, który wypełni lukę po odchodzącej na emeryturę Pandzie. Dopiero wprowadzenie nowego modelu mogłoby przywrócić produkcję na poziomie tej z rekordowego 2009 roku, kiedy Fiat Auto Poland wyprodukował 605,8 tys. samochodów. Z drugiej strony nawet przy pojawieniu się modelu, na który będzie duży popyt, zadanie nie będzie proste. Okres szczytu polskie fabryki zawdzięczały dopłatom do zakupu nowych aut w Niemczech. To one były jednym z powodów, dla których dużym zainteresowaniem cieszyły się małe samochody.

Źródło: regiomoto

Źródło artykułu:WP Autokult
FiatLanciaFord
Komentarze (0)