Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter jest następcą modelu LT (na niektórych rynkach pojazd ten występuje pod nazwą LT3). Na rynku zadebiutował w 2006 roku. Oferowany był od początku w kilkudziesięciu odmianach nadwoziowych, wśród których najpopularniejsze to furgon, kombi, nadwozie skrzyniowe z pojedynczą lub podwójną kabiną oraz układ otwarty z możliwością indywidualnej zabudowy. Auto jest owocem współpracy Volkswagena z koncernem Daimler i tak jak jego bliźniacza konstrukcja – Mercedes Sprinter – powstaje w zakładach Daimlera w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Crafter jest największym pojazdem użytkowym w palecie koncernu Volkswagen.

  • Volkswagen Crafter jest następcą modelu LT
  • Produkcja Volkswagena Craftera ruszyła w 2006 roku
  • Bliźniaczą do Volkswagena Craftera konstrukcją jest popularny Mercedes Sprinter
  • Crafter jest największym pojazdem użytkowym w palecie koncernu Volkswagen
  • Volkswagen Crafter oferowany jest od początku w kilkudziesięciu odmianach nadwoziowych
  • Volkswagen Crafter jest sprzedawany m.in. w układzie otwartym z możliwością indywidualnej zabudowy
  • Wnętrze Volkswagena Craftera zaprojektowano nowocześnie, ale też funkcjonalnie
[1/7] Volkswagen Crafter jest następcą modelu LT

Crafter wygląda tak, że nie ma wątpliwości co do jego przeznaczenia. Cechują go proste, funkcjonalne kształty. W przeciwieństwie do poprzednika wyposażono go nowoczesne detale, takie jak kierunkowskazy w lusterkach czy charakterystyczne reflektory z przodu.

Waga auta, podobnie jak jego wymiary, zależy od wersji nadwoziowej. Mnogość dostępnych opcji konfiguracji jest rozszerzona o możliwość zamontowania dachu w wersji standard, wysokiej lub superwysokiej, co skutkuje wysokością przestrzeni ładunkowej dochodzącej do 2140 mm. Rozstaw osi dostępny jest w tym modelu w trzech wersjach: 3250 mm, 3665 mm i 4325 mm (ta wersja dodatkowo pozwala na wydłużenie tylnego zwisu, co zwiększa możliwości ładunkowe).

Pod maską modelu Crafter może pracować tylko jedna, 5-cylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa. W silniku o pojemności 2,5 l producent przewiduje kilka wariantów mocy. Poczynając od najsłabszego, do dyspozycji kierowcy jest 88 KM, następnie wariant 107 KM, 134 KM i najmocniejszy, 163 KM, zalecany dla najdłuższych i poddawanych największym obciążeniom pojazdów. Wszystkie wersje mają bezpośredni wtrysk oleju napędowego oparty na technologii common rail i spełniają normę czystości spalin Euro IV.

Dobrze dobrane do przeznaczenia auta motory charakteryzują się umiarkowanym apetytem na paliwo, zapewniając przy tym akceptowalne osiągi. Awaryjność jednostek uzależniona jest w głównej mierze od sposobu ich użytkowania, należy jednak zaznaczyć, że ceny usług serwisowych w autoryzowanych stacjach obsługi nie należą do niskich.

Skrzynie biegów dostępne w modelu to 6-biegowy mechanizm manualny lub 6-stopniowy automat Shiftmatic. Obie przekładnie są mocną stroną auta – ich zestopniowanie dla samochodu o przeznaczeniu użytkowym jest skutecznie i właściwie zaprojektowane.

Zawieszenie modelu Crafter przystosowane jest do pracy pod sporym obciążeniem, poprawnie tłumi nierówności zarówno wzdłużne, jak i poprzeczne. Jeśli samochód porusza się bez kompletu pasażerów lub bez ładunku, wykazuje typową dla pojazdów dostawczych nerwowość, nadwozie podskakuje nawet na małych przeszkodach. Zużycie podzespołów zawieszenia nie wskazuje na występowanie elementów o wyraźnie niższej trwałości, jednak kluczowe czynniki, tak jak w przypadku silnika, to sposób i warunki użytkowania.

Wnętrze Craftera zaprojektowano nowocześnie, ale też funkcjonalnie. Obsługa instrumentów pokładowych jest prosta i intuicyjna. Pochwała należy się za jakość i spasowanie materiałów, które nie podążają wzorem większość aut o charakterze dostawczym i prezentują niezły poziom. Wyciszenie kabiny także można zaliczyć na plus. Auto da się bogato wyposażyć. Lista dostępnych elementów obejmuje m.in. czujnik deszczu, system wspomagający ruszanie pod górkę, czujniki parkowania czy gamę rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Słowo uznania należy się producentowi za zaprojektowanie wnętrza o dobrej widoczności i dobrych zdolnościach wentylacyjnych.

Crafter jest bardzo ciekawą propozycją na rynku samochodów dostawczych, a ze względu na gigantyczne wręcz możliwości dopasowania nadwozia do własnych wymagań i ponadprzeciętną jakość wykonania znajduje się w swoim segmencie w niewątpliwej czołówce. Niestety, Crafter kosztuje niemało.