Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – nadmierny poślizg sprzęgła [sprzęgło]
W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.
19.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.
Nadmierny poślizg sprawia, że założony docisk elementów do siebie uniemożliwia lub przedłuża czas zrównania prędkości elementów pary ciernej (włączania sprzęgła), przez co okładziny cierne pracują w niekorzystnych warunkach.
Objawem niepoprawnej pracy sprzęgła jest wzrost prędkości obrotowej silnika niepoparty efektem przyspieszenia pojazdu oraz charakterystyczny zapach spalenizny wynikający z nadmiernej ilości ciepła wydzielanego podczas względnego poślizgu elementów pary ciernej. W przypadku nadmiernego poślizgu sprzęgła bezradne są nawet rozwiązania o samoczynnej regulacji docisku, ponieważ sygnałem sterującym jest tutaj zużycie okładziny ciernej. Badania dowodzą, że 50% wymienianych sprzęgieł nie zbliżyło się nawet do swojej granicy trwałości. Powodem wymiany jest bowiem ich niewłaściwa eksploatacja.
Zobacz także:
Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – wyłączanie[url=../2011/02/19/uszkodzenia-mechaniczne-sprzegiel-%E2%80%93-nadmierny-poslizg-sprzegla-sprzeglo]
[/url]Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło][url=../2011/02/19/uszkodzenia-mechaniczne-sprzegiel-%E2%80%93-nadmierny-poslizg-sprzegla-sprzeglo]
[/url]