Trzy rubryki w dowodzie przesądzą sprawę. Kierowcy dziwią się po zakupie
Podczas zakupu samochodu, niezależnie czy jest to nowy model prosto z salonu, czy używany pojazd, rzadko zastanawiamy się nad tym, co będzie się z nim działo w przyszłości.
Często różnego rodzaju dodatki i akcesoria montujemy dopiero po pewnym czasie, kiedy wpadniemy na pomysł, że moglibyśmy z nich skorzystać. Niestety, są sytuacje, gdy możemy mocno się zdziwić. Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu widnieją kreski w trzech polach, to istnieje pewna rzecz, której nigdy nie będziemy mogli zrobić.
Temat montażu haka do samochodu był poruszany wielokrotnie na różnych grupach dyskusyjnych i forach internetowych. Często okazuje się, że osoby poszukujące informacji na ten temat, napotykają na problem braku możliwości montażu haka w swoim samochodzie. Jak się okazuje, jest to dość częste. Wystarczy wpisać odpowiednie hasło w wyszukiwarkę internetową, aby zobaczyć, ile osób boryka się z tym problemem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli zamówimy nowy samochód z hakiem lub kupimy używany pojazd, który już go ma, to problem ten nie istnieje. Wydawać by się mogło, że nie powinno być również problemu, jeśli zdecydujemy się na montaż haka w późniejszym czasie. Rynek oferuje wiele rozwiązań tego typu.
Nie zawsze da się zamontować hak. Kierowcy są zaskoczeni
Jednakże, jak się okazuje, wielu kierowców nie jest w stanie skorzystać z takiej opcji. Powodem jest to, że nie zwrócili uwagi na dokumenty samochodu. Chodzi tutaj o homologację pojazdu i jego przystosowanie do montażu haka. Ku zaskoczeniu wielu osób, niektóre warianty tego samego modelu samochodu mogą być przystosowane do montażu haka, a inne nie. Nie zawsze wynika to z konstrukcji podwozia. Przyczyny mogą być w ogóle niezwiązane z budową auta.
Analizując wiele przypadków opisywanych w internecie, można odnieść wrażenie, że wiele zależy od decyzji producenta. Może on przewidywać, że klienci wybranego modelu samochodu nie będą korzystać z haka, ale jeśli zdecydują się na to, wybiorą inny model. Pamiętajmy, że dla producenta nie jest problemem to, co klient zdecyduje się zrobić z samochodem po jego zakupie. Ważne jest, że go kupi.
W jakim aucie można zamontować hak, a w jakim nie będzie to możliwe?
Czynniki, które decydują o tym, czy hak można zamontować w danym samochodzie, są różne. Wiele modeli samochodów nie ma takiej możliwości, ponieważ nikt nie przewiduje, że osoba jeżdżąca na przykład toyotą suprą będzie chciała ciągnąć przyczepę. Choć pewnie niektórym mogłoby to przyjść do głowy.
Może to również dotyczyć wariantu samochodu z napędem na przednią lub obie osie, wariantu z automatem lub manualem, a także wersji z dwoma lub trzema rzędami siedzeń. Co ciekawe, nawet samochody ze szklanym dachem mogą nie mieć możliwości montażu haka. Istnieją przypadki, kiedy to właśnie szklany dach uniemożliwia montaż haka, ponieważ naprężenia wynikające z ciągnięcia przyczepy mogą być zbyt duże i szkło dachu może pęknąć. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich aut ze szklanym dachem.
Interesującym przykładem jest Škoda Kodiaq, która w pewnym roczniku oferowała siedmioosobową wersję 2.0 TDI z manualną i automatyczną skrzynią biegów. Hak można było zamówić jedynie do wersji z automatem. Tylko do tej wersji można go również montować po zakupie, jeśli nie wybraliśmy tej opcji w salonie. Wersja z manualną skrzynią biegów nie miała homologacji na hak. A co jeśli klient chciał wersję z manualną skrzynią biegów i hakiem? Wtedy nie miał zbyt wielkiego wyboru. Musiał zdecydować się na silnik benzynowy.
Jeśli kupujesz nowy samochód i rozważasz montaż haka, najlepiej zamów tę opcję od razu w salonie. Tak będzie najprościej. Jeśli jednak planujesz montaż haka w późniejszym czasie, zapytaj sprzedawcę, najlepiej na piśmie, czy producent przewiduje montaż haka do twojego modelu (lub konkretnego egzemplarza) samochodu. Nie jesteś w stanie samodzielnie sprawdzić tej informacji, dopóki samochód nie jest gotowy do jazdy, dlatego musisz polegać na dokumentach homologacyjnych, które posiada sprzedawca samochodu.
Sytuacja wygląda inaczej i jest znacznie prostsza, jeśli chodzi o zakup używanego samochodu. Wystarczy tylko rzut oka na dowód rejestracyjny i sprawdzenie rubryk O.1 oraz O.2. Jeśli są tam podane wartości dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy hamowanej i niehamowanej, oznacza to, że producent przewidział możliwość montażu haka. Jeśli w tych polach są tylko poziome kreski, to nie ma możliwości montażu haka. Takie znaki pojawiają się również w polu F.3, które mówi o dmc zespołu pojazdów.
Czy można coś zrobić w takim przypadku? Niestety nie. Nie można w żaden sposób zmienić tej sytuacji, nawet poprzez dodatkowe badania. Samochód nie jest przystosowany do montażu haka, a jeśli taki hak jest zamontowany, mimo że fizycznie jest to możliwe, to jest to urządzenie nielegalne, nawet jeśli z niego nie korzystamy.
Do czego przydaje się hak w samochodzie?
Podstawową zaletą posiadania haka jest możliwość ciągnięcia przyczepy. Może to być zarówno przyczepa towarowa, jak i kempingowa. Oczywiście nie bez znaczenia jest masa pojazdu i uprawnienia kierowcy.
Hak nie służy tylko do ciągnięcia przyczep. Może się wydawać, że hak nigdy się nie przyda, bo nie planujesz ciągnąć przyczepy. To jest jednak błędne myślenie. Haka można używać do montażu platformy do przewozu rowerów, do montażu dodatkowego kufra, a na rynku amerykańskim można znaleźć nawet takie rozwiązania jak hamak zawieszany na hak.