Toyota rozszerza produkcję podzespołów w Polsce
Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że rozpocznie produkcję nowych przekładni do napędów hybrydowych w Wałbrzychu oraz nowych silników benzynowych w Jelczu-Laskowicach.
20.10.2016 | aktual.: 01.10.2022 21:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przekładnie do napędów hybrydowych od 2018 roku będą wytwarzane przez fabrykę Toyoty w Wałbrzychu od 2018 roku, natomiast już w przyszłym, w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja silników benzynowych o pojemności 1,5 litra. W 2019 roku dołączy do nich silnik 2,0 litra. Łączne nakłady na te działania to około 650 mln złotych.
Przekładnia produkowana w Wałbrzychu będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Auris oraz C-HR. To odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na hybrydy. Do tej pory tego typu podzespoły były montowane w Japonii i stamtąd importowane. Jednak znaczny wzrost sprzedaży i ogromny potencjał hybryd skłonił kierownictwo firmy do przeniesienia produkcji na Stary Kontynent. Japończycy przewidują, że całkowita sprzedaż hybryd w roku 2020 będzie wynosiła 50 proc. gamy napędowej ich modeli.
Tymczasem fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż mniejszego o pojemności 1,5 l rozpocznie się już w lutym 2017 roku. To nowa jednostka, która znajdzie zastosowanie w Toyocie Yaris. W tym miejscu warto zauważyć, że rozpoczyna się to, o czym niedawno pisaliśmy, czyli upsizing. Do tej pory największy silnik benzynowy Yarisa miał 1,3 litra. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego, 2-litrowego silnika benzynowego. Prawdopodobnie z technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Swoją drogą pojemności 1,5 i 2,0 doskonale odpowiadają tym, które w swojej gamie ma już Mazda.
Toyota zapowiada również połączenie struktur obu fabryk w jedną organizację, co ma zostać sfinalizowane 31 marca 2017 roku. Dzieje się tak z powodu podobnych profili działalności i produkcji. W Wałbrzychu powstają silniki 1,0 l do modelu Aygo i Yaris oraz skrzyń biegów do modeli Auris, Avensis i Corolla. Natomiast w Jelczu-Laskowicach montuje się silniki Diesla 1,4 l do Yarisa, Aurisa i Corolli oraz 2,0 i 2,2 l do Aurisa, Avensisa i Verso. Nowa firma będzie nosić nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.