To rozwiązanie Porsche ma zwiększyć bezpieczeństwo kabrioletów

Porsche dostrzega potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa w samochodach z otwartym dachem, dlatego opatentowało rozwiązanie, które zastępuje częściowo kurtynowe poduszki powietrzne.

To rozwiązanie Porsche ma zwiększyć bezpieczeństwo kabrioletów
Marcin Łobodziński

07.05.2017 | aktual.: 03.10.2022 17:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nieduża poduszka umieszczona w słupku A, czyli jedynym, jaki ma zwykle samochód typu kabriolet lub roadster, ma pełnić niektóre funkcje tradycyjnej kurtyny powietrznej. Co prawda nie będzie tak skutecznie chroniła głów pasażerów przy uderzeniu bocznym, ale gdy auto uderza w przeszkodę przodem i jedną stroną jak w crasch testach, wówczas ciało kierowcy przesuwa się zwykle w kierunku słupka A.

W tradycyjnym samochodzie z zamkniętym nadwoziem przed obrażeniami głowy chroni rozciągająca się na dużą szerokość poduszka kurtynowa. W kabrioletach nie ma takiego zabezpieczenia. Jedynie bardziej rozbudowane poduszki boczne umieszczone w fotelach zabezpieczają głowę przy uderzeniu bocznym. Mają jednak pewne ograniczenie, czyli powierzchnię. Jest to jeden z powodów nie przyznania nigdy najwyżej oceny w testach bezpieczeństwa Euro NCAP autu typu kabriolet lub roadster.

Może się to zmienić w momencie, gdy wyposażenie Porsche Boxstera lub 911 Cabriolet obejmie wspomniany patent. W tym momencie trudno wymyślić lepsze rozwiązanie, ponieważ konstrukcja kabrioletu ma duże ograniczenia techniczne i nie da się ich wyeliminować. Porsche może w ten sposób zyskać pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, choć sam udział w takich próbach może mieć jedynie charakter kampanii reklamowej. Do tej pory w historii organizacji tylko jedno Porsche pojawiło się na badaniu i był to SUV Macan.

Komentarze (2)