Taaaaka impreza – Supertest 0‑300-0 km/h (2011)
Po raz kolejny redakcja niemieckiego magazynu Sport Auto zabrała kilkanaście samochodów na tor w Papenburgu, by sprawdzić jak radzą sobie ze sprintem do 300 km/h, i jak dobrze z tej prędkości hamują.
20.12.2011 | aktual.: 18.04.2023 13:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na tor trafiło 15 samochodów z czego 6 było autami seryjnymi (nie wiem czemu Alpinę zaliczono do samochodów seryjnych). Szanse dla wszystkich samochodów były mniej więcej równe, bo warunki atmosferyczne podczas testu nie zmieniały się. Największą różnicę, poza samymi wozami, stanowiły opony.
Podczas testu dziennikarze mieli możliwość sprawdzić jak mają się dane katalogowe dotyczące przyspieszeń do przeprowadzonej próby, nazwę to, w normalnych warunkach drogowych. Intersujące było przede wszystkim to w aspekcie Bugatti Veyron 16.4 Super Sport.
Rozpiętość mocy była jeszcze większa niż w poprzednich porównaniach. Na jednym końcu skali znajdował się 446-konny Volkswagen Scirocco przygotowany przez firmę Mathilda, a na drugim dwa 1200-konne potwory.
Jakie osiągnęły rezultaty te samochody przekonacie się na kolejnych stronach. Wozy są przedstawione w kolejności od najsłabszego do najmocniejszego.
Mathilda Scirocco GT-R1
To jedno z najmocniejszych Scirocco na rynku. Gość, który je zbudował nazwał firmę imieniem swojej kilkuletniej córki. Pamiętacie 333-konną Mathildę? Ten samochód jest znacznie mocniejszy. Starsi stażem czytelnicy Autokultu pamiętają zapewne niepowodzenie tunera na Nardò w teście prowadzonym przez AutoBild Sportscars. Wtedy zabrakło pary pod kotłem, żeby osiągnąć 300 km/h.
Teraz było zupełnie inaczej. Jak się spisał najsłabszy samochód w stawce? Wyniki na końcu.
Dane techniczne
- Typ: R4, turbosprężarka
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 446 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 224,79 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 549 Nm przy 4900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
- Opony przednie: 235/35 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
- Opony tylne: 235/35 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
Masy:
- Masa własna: 1423 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,19 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 308 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 70 000 euro
MTM A1 Nardò Edition
O małym Audi już słyszeliście – choćby z Autokultu. Wyposażone w turbodoładowany 2,5-litrowy silnik A1 może być groźnym konkurentem dla większych wozów na autostradzie. A jak się sprawiło podczas pomiarów? Całkiem przyzwoicie, bo podczas próby rozpędzania osiągnęło identyczny czas, jak Porsche 911 GT3 RS 4.0.
Dane techniczne
- Typ: R4, turbosprężarka
- Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 500 KM przy 6900 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 201,61 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 4400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 376 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 230 mm
- Opony przednie: 235/30 R 19 Michelin Pilot Super Sport
- Opony tylne: 235/30 R 19 Michelin Pilot Super Sport
Masy:
- Masa własna: 1211 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,42 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 324 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 103 880 euro
Porsche 911 GT3 RS 4.0 (seryjne)
RS 4.0 to najmocniejsze 911 z wolnossącym silnikiem jakie kiedykolwiek powstało. Czy 500 KM to dużo? I tak, i nie. Auto nie aspiruje do tytułu autostradowej rakiety, a woli być określane jako zwinne na torze jak baletnica na scenie.
Testujący Porsche dziennikarze rozpędzili ten samochód do 100 km/h w 3,60 s, czyli o 0,30 s szybciej niż producent podaje w katalogach. Ale nie przyspieszenia są największą bronią ważącego niespełna 1400 kg wozu.
Największym plusem tego samochodu są niewiarygodne ceramiczne hamulce. Wóz z 300 km/h zatrzymał się po 269,4 m, co jest w tej zabawie absolutnym rekordem. Swoje trzy grosze dorzucają tutaj też opony Michelin.
Dane techniczne
- Typ: B6
- Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 500 KM przy 8250 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 125,13 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 460 Nm przy 5750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
- Opony przednie: 245/35 R 19 Michelin Sport Cup+
- Opony tylne: 325/30 R 19 Michelin Sport Cup+
Masy:
- Masa własna: 1376 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,75 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 310 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 178 596 euro
BMW Alpina B5 Bi-Turbo
Produkt Alpiny to pod względem osiągów samochód zawieszony gdzieś pomiędzy BMW 550i a BMW M5. Na razie redakcja Sport Auto nie miała okazji zabrać „M-piątki” do Papenburgu i musiała zadowolić się 507-konną Alpiną. W przeciwieństwie do brutalnych bolidów typu 9ff czy McLaren, Alpina sunie gładko po torze niczym Bentley.
Co prawda 8-biegowy automat zmienia idealnie biegi, ale nieco ponad 500 KM to zdecydowanie za mało, żeby postraszyć najlepszych. Na szczęście to wystarczająco dużo, żeby pozostawić w tyle Cadillaca CTS-V z nadwoziem sedan i Panamerę Turbo podkręconą przez SpeedART-a.
Dane techniczne
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 507 KM przy 5500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,36 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 3000-4750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 374 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Opony przednie: 255/35 R 20 Michelin Pilot Super Sport
- Opony tylne: 285/30 R 20 Michelin Pilot Super Sport
Masy:
- Masa własna: 2014 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,97 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 307 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 95 400 euro
Jaguar XKR-S (seryjne)
To najmocniejszy drogowy Jaguar w historii. Jego 550-konne serce jest nieznacznie mocniejsze od silnika supersportowego XJ 220 z lat 90. Startując w tej imprezie XKR-S konkurował przede wszystkim z Bentleyem.
Nieco słabszy, ale sporo lżejszy i mniej klocowaty wóz osiągnął wyniki lepsze od swojego brytyjskiego konkurenta, co widać szczególnie w czasie przyspieszania do 300 km/h. 17 sekund różnicy to przepaść.
Dane techniczne
- Typ: V8, kompresor
- Objętość skokowa: 5000 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 550 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 110,00 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 680 Nm przy 2500-5500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 326 mm
- Opony przednie: 255/35 R 20 Pirelli P Zero
- Opony tylne: 295/30 R 20 Pirelli P Zero
Masy:
- Masa własna: 1842 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,35 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 300 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 129 900 euro
Cadillac CTS-V Coupé (seryjne)
Jeden z internautów napisał o tym aucie, że jest tak obrzydliwe, że nie może na nie patrzeć i nie ma zamiaru o nim pisać. No cóż CTS-V wygląda jak wygląda i pewnie nie każdemu przypadnie do gustu jego design.
Inaczej jest z 560-konnym silnikiem V8, który bez problemu rozpędził ważące prawie 2 tony coupé do 300 km/h.
Ponieważ wersja coupé jest niemal identyczna jak sedan, odniosę wyniki z tegorocznego testu właśnie do sedana. Auto z czworgiem drzwi było tylko o 10 kg cięższe, a uzyskało znacznie gorszy wynik (parametry silnika były te same).
O ile coupé w kwestii przyspieszenia do 100 i 200 km/h uzyskało identyczne czasy jak limuzyna, o tyle w sprincie do 300 km/h pokonało starszego brata o 12 sekund. Wygląda na to, że auta różnią się zdecydowanie pod względem aerodynamiki.
Dane techniczne
- Typ: V8, kompresor
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 564 KM przy 6100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,53 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 747 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 373 mm
- Opony przednie: 255/40 R 19 Michelin Pilot Sport
- Opony tylne: 285/35 R 19 Michelin Pilot Sport
Masy:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,45 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 308 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 83 710 euro
Bentley Continental GT (seryjne)
Potężne brytyjskie coupé zachwyca poziomem luksusu i ogromną mocą 12-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem. Ponad 300 km/h dla tego wozu nie jest żadnym problemem. Problem zaczyna się w momencie, gdy auto musi się zatrzymać.
Ciężki, 2,4-tonowy Bentley na zahamowanie z 300 km/h potrzebuje aż o 108 m więcej niż zwycięzca tej imprezy.
Dane techniczne
- Typ: W12, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 575 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 95,87 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 405 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 335 mm
- Opony przednie: 275/40 R 20 Pirelli P Zero
- Opony tylne: 275/40 R 20 Pirelli P Zero
Masy:
- Masa własna: 2367 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,12 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 318 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 183 974 euro
SpeedART 911 Turbo Cabrio BTR-II 600
To jedyny kabriolet w stawce, ale z zamkniętym dachem wóz zachowuje się jak normalne coupé. 600-konny silnik białego Porsche zagwarantował mu przyspieszenie takie, jakie osiągnął ponad 760-konny Nissan GT-R. Potem zabrakło mocy. Wynik sprintu do setki oznacza, że GT-R niekoniecznie dysponuje najlepszym napędem pozwalającym na szybki start.
Mniejsza masa Porsche pozwoliła też na uzyskanie lepszego wyniku w hamowaniu z 300 km/h.
Dane techniczne
- Typ: B6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 600 KM przy 6600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 157,90 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3100 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Opony przednie: 235/35 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
- Opony tylne: 305/30 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
Masy:
- Masa własna: 1691 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,82 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 203 000 euro
McLaren MP4-12C (seryjne)
Najnowsze dzieło ekipy kierowanej przez Rona Denisa podczas testu wypadło imponująco. Porównywany najczęściej z Ferrari 458 Italia McLaren do setki przyspieszył w 3,30 s, czyli w takim czasie, jaki podają katalogi.
Na rozpędzenie się do 300 km/h potrzebował tylko 31 sekund i co prawda przegrał z kretesem z Veyronem pod tym względem, to trzeba pamiętać o tym, że francuski superbolid ma dwa razy większą moc. Kolejne wśród aut seryjnych Porsche do 300 km/h było wolniejsze aż o 10 sekund.
Mimo hamulców ceramicznych MP4-12C nie powala na kolana drogą hamowania. W sumie to jej długość ma znaczenie raczej drugorzędne – ważniejsze jest to, co dzieje się z hamulcami. A nie dzieje się dobrze. Dziennikarze z wielu redakcji (i kierowcy wyścigowi też) skarżyli się, że pod pedałem nie ma czucia. Gdy wciśnie się go za słabo, brytyjczyk nie hamuje, gdy przydusi mocniej, oczy wyłażą na wierzch. Nie ma stanów pośrednich.
Ciekawe co na wyniki McLarena powiedzieliby panowie z Maranello?
Dane techniczne
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 600 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 157,94 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 3000-7000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 394 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Opony przednie: 235/35 R 19 Pirelli P Zero Corsa
- Opony tylne: 305/30 R 20 Pirelli P Zero Corsa
Masy:
- Masa własna: 1473 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,46 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 200 000 euro
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo
650-konne Porsche 911 Turbo przygotowane przez SpeedART w sprincie do 100 km/h dało radę wszystkim poza Veyronem. Nawet mocniejszy o ponad 100 KM Nissan GT-R przegrał o 0,50 s w tym pomiarze. 100 km/h na liczniku SpeedART-a pojawia się tylko o 0,10 s póniej od najlepiej przyspieszającego Rufa. Gorzej jest niestety, gdy wóz zbliża się do 300 km/h – tutaj GT-R jest znacznie lepszy. Hamulce SpeedART-a też nie są rewelacyjne.
Dane techniczne
- Typ: B6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 650 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 171,05 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 910 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Opony przednie: 245/30 R 20 Michelin Pilot Sport
- Opony tylne: 325/25 R 20 Michelin Pilot Sport
Masy:
- Masa własna: 1652 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,54 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 335 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 224 000 euro
Tuningwerk X5 M
Firmę Tunignwerk niektórzy mogą kojarzyć z przygotowanego przez nią 720-konnego konkurenta Brabusów. Teraz przyszła pora na niezwykle popularne wśród tunerów BMW X5 M. Fakt, nie jest to najmocniejsze podkręcone X5 M, ale 660 KM i tak imponuje. Czy wóz potrafi osiągnąć 300 km/h? Tak. A jak jest z jego innymi osiągami? O tym na końcu. W każdym razie nie jest źle.
Dane techniczne
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 660 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,17 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm przy 1600-5760 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Opony przednie: 275/40 R 20 Hankook Ventus S1 Evo
- Opony tylne: 315/35 R 20 Hankook Ventus S1 Evo
Masy:
- Masa własna: 2338 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,54 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 308 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 137 000 euro
Väth CLS 63 AMG V63RS
Mercedes przygotowany przez Vätha jest jedną z największych niespodzianek tego testu. Dlaczego? Bo cięższy o pół tony i mocniejszy o zaledwie 60 KM CLS w przyspieszeniach do 100 i 200 km/h jest gorszy od brytyjskiego sportowca (to nie zaskakuje), ale do 300 km/h rozpędza się w czasie identycznym jak MP4-12C – mimo, że jego opory powietrza są znacznie większe niż w McLarenie!
Do tego, w porównaniu z MP4-12C, CLS 63 AMG oferuje nieporównywalnie większy komfort podróży. Tyle że przegra na torze…
Dane techniczne
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 660 KM przy 5625 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 120,86 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 960 Nm przy 3888 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Opony przednie: 265/30 R 20 Dunlop SP Sportmaxx GT
- Opony tylne: 305/35 R 20 Dunlop SP Sportmaxx GT
Masy:
- Masa własna: 1951 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,96 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 135 220 euro
Importracing GT-R GT760
Godzilla słynie z doskonałych osiągów już w wersji seryjnej. Podczas testu dziennikarze mieli jednak do czynienia nie z wozem seryjnym, a 765-konnym bolidem po tuningu. Napędzany na wszystkie koła Nissan pod względem przyspieszeń okazał się gorszy tylko od dwóch aut, a jego żeliwne hamulce przegrały tylko z SpeedART-em Cabrio i samochodami wyposażonymi w ceramiczne tarcze.
GT-R znowu dał do wiwatu wielu konkurentom.
Dane techniczne
- Typ: V6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 765 KM przy 6600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 201,37 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 953 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 385 mm
- Opony przednie: 285/35 R 20 Dunlop SP Sportmaxx GT 600 DSST
- Opony tylne: 285/35 R 20 Dunlop SP Sportmaxx GT 600 DSST
Masy:
- Masa własna: 1757 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,30 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 326 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 135 000 euro
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport (seryjne)
Jedni go kochają, inni nienawidzą. Jest rekordzistą prędkości wśród samochodów seryjnych, a jego produkcja jest ściśle limitowana. Oto król sportowych samochodów – Bugatti Veyron 16.4 Super Sport.
Ten zaprojektowany przez Niemców francuski bolid zapewnia nie tylko całkiem znośny komfort podróżowania, ale też gwarantuje nieziemskie doznania za kierownicą. A wszystko to jest dostępne dla każdego śmiertelnika bez specjalnych szkoleń na kierowcę wyścigowego pod warunkiem, że ma odpowiednio gruby portfel. Czyli jednak nie dla każdego.
Veyron SS ma 8-litrowy aż 1200-konny silnik, który rozpędził ten wóz do niesamowitych 431 km/h. Co prawda prędkości żurnaliści tutaj nie mierzyli, ale zajęli się czasami przyspieszeń.
I okazało się, że Veyron nie jest tak szybki, jakim przedstawia go producent. Co prawda na gorszy o 0,20 s czas przyspieszenia do 100 km/h można przymknąć oko, ale różnica prawie 3,50 s do 300 km/h już znaczenie ma. Ma na tyle duże, że Veyron przegrał sporo z 9ff.
Wynosząca 310 m droga hamowania z 300 km/h jako „sucha” liczba nie powala, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę, że Bugatti ma ceramiczne tarcze, ale gdy zerknąć na masę wozu (ponad 2 tony), wynik nabiera zupełnie innego wymiaru.
Zastanawiam mnie inna rzecz. Veyron SS miał być sporo lżejszy od zwykłego Bugatti, tymczasem waży znowu ponad 2 tony. To gdzie go właściwie odchudzono?
Dane techniczne
- Typ: W16, cztery turbosprężarki
- Objętość skokowa: 7993 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 1200 KM przy 6400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,13 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1500 Nm przy 3000-5000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Opony przednie: 265/680 R 500 Michelin Pilot Sport Pax
- Opony tylne: 365/710 R 540 Michelin Pilot Sport Pax
Masy:
- Masa własna: 2031 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,69 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 431 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 1 963 500 euro
9ff 911 GT3 GTurbo R
Firmy 9ff osobom interesującym się rekordami prędkości na Nardò i Papenburgu przedstawiać nie trzeba. Oto najnowszy wóz skonstruowany na bazie Porsche 911 GT3. To nowy rekordzista w tych zawodach. Poprzedni wynik poprawił o ponad 3 sekundy, i to mając napęd tylko na tylną oś! Stary rekord należał też do ekipy 9ff, ale uzyskano go bolidem z napędem na 4 koła.
W przeciwieństwie do Veyrona to auto nie przyspieszało rewelacyjnie do 100 km/h (o ponad sekundę gorzej od kabrioletu SpeedART-a), bo raz, że miało napęd na tylną oś, a dwa, że przy 1200 KM niska masa nie jest sprzymierzeńcem, bo łatwo zerwać przyczepność.
Z tego powodu GTurbo R do 100 km/h jest trochę zamulony, natomiast powyżej 100 km/h zaczyna się szaleństwo, bo od 100 km/h do 200 km/h Porsche przyspiesza lepiej niż do pierwszej setki. 300 km/h „pada” po zaledwie 14,20 s!
A hamulce? No cóż, mimo że są to tarcze ceramiczne, 9ff przegrywa z kretesem z nowiutkim Porsche 911 GT3 RS.
Dane techniczne
- Typ: B6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3894 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 1200 KM przy 8100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 308,17 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1150 Nm przy 5800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
- Opony przednie: 245/35 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
- Opony tylne: 315/30 R 19 Dunlop SP Sportmaxx GT
Masy:
- Masa własna: 1280 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,07 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 385 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: od 315 000 euro
Wyniki
W skrócie test można opisać w ten sposób: 9ff znowu pobiło rekord w pomiarze 0-300-0 km/h – swój własny rekord, Bugatti nowym modelem wyśrubowało jeszcze bardziej wynik w grupie aut produkcyjnych (ale tylko w porównaniu Sport Auto, bo przecież Agera R jest pod tym względem lepsza od Veyrona), Porsche 911 GT3 RS 4.0 ma rewelacyjne hamulce. I tyle.
Poniżej znajduje się tabela z wynikami z tego testu. Kolorem czerwonym zaznaczone są najlepsze rezultaty, a niebieskim najgorsze.
Supertest 0-300-0 km/h (2011 | |||||
Samochód | 0-100 km/h | 0-200 km/h | 0-300 km/h | 300-0 km/h | 0-300-0 km/h |
9ff 911 GT3 GTurbo R | 3,9 | 7,6 | 14,2 | 7,3 | 21,5 |
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | 2,7 | 7,3 | 17,9 | 7,4 | 25,3 |
Importracing GT-R GT760 | 3,3 | 9,1 | 22,9 | 7,5 | 30,4 |
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo | 2,8 | 9,2 | 28,1 | 7,7 | 35,8 |
McLaren MP4-12C | 3,3 | 9,7 | 31,0 | 7,1 | 38,1 |
Väth CLS 63 AMG V63RS | 4,0 | 12,1 | 31,0 | 8,3 | 39,3 |
SpeedART 911 Turbo Cabrio BTR-II 600 | 3,3 | 10,7 | 33,7 | 7,3 | 41,0 |
MTM A1 Nardò Edition | 4,9 | 14,4 | 39,3 | 8,2 | 47,5 |
Porsche 911 GT3 RS 4.0 | 3,6 | 11,5 | 41,0 | 6,5 | 47,5 |
Jaguar XKR-S | 4,3 | 13,3 | 43,4 | 7,8 | 51,2 |
Cadillac CTS-V Coupé | 4,7 | 14,3 | 57,3 | 8,1 | 65,4 |
BMW Alpina B5 Bi-Turbo | 5,0 | 15,2 | 58,3 | 8,6 | 66,9 |
Tuningwerk X5 M | 4,5 | 13,9 | 58,6 | 8,8 | 67,4 |
Bentley Continental GT | 4,7 | 15,7 | 60,0 | 9,1 | 69,1 |
Mathilda Scirocco GT-R1 | 5,7 | 14,8 | 69,4 | 8,6 | 78,0 |
Źródło: Sport Auto