Zakaz od 1 września? Wyjaśniamy, jaka jest prawda o nowym prawie
W ostatnich dniach w niektórych mediach można było przeczytać, że niebawem władze Unii Europejskiej zmienią przepisy i zakażą jazdy nocą młodym kierowcom. W jednej z publikacji pada nawet data 1 września 2024 r. Takie informacje nie mają jednak pokrycia w faktach.
30.07.2024 | aktual.: 30.07.2024 15:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od przełomu 2022 i 2023 r. władze Unii Europejskiej pracują nad nowelizacją dyrektywy o prawach jazdy. Jednym z głównych celów planowanej zmiany przepisów jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach. W toku prac legislacyjnych pojawiło się wiele pomysłów i niektóre z nich cieszyły się dużym zainteresowaniem mediów. Nic dziwnego, bo były – można powiedzieć – niepokojące. Jednym z nich było wprowadzenie ograniczeń w jeździe nocą.
Według tego pomysłu młodzi kierowcy, którzy mają uprawnienia krócej niż 24 miesiące, nie mogliby prowadzić od północy do 6 rano. Oczywiście wszystko ze względu na konieczność jazdy po zmroku i walki z ogarniającą w takiej sytuacji kierowcę sennością. Ostatnio w niektórych polskich mediach pojawiła się informacja o tym, że taki zakaz ma niebawem obowiązywać. Jedna z publikacji wskazuje nawet na rzekomą datę wejścia w życie nowej regulacji – 1 września 2024 r. To bzdura.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprawa nowelizacji unijnej dyrektywy o prawach jazdy pozostaje zamrożona od 28 lutego 2024 r. Wówczas członkowie Parlamentu Europejskiego wstępnie przegłosowali projekt nowelizacji dyrektywy o prawach jazdy. W jego treści nie znajdziemy jednak zapisu o zakazie jazdy nocą. Wręcz przeciwnie. Do zaproponowanego przez Komisję Europejską brzmienia projektu wprowadzono poprawkę, zmieniającą art. 15 ust. 3. Oto jej brzmienie:
"Państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe przepisy obowiązujące na ich terytorium początkujących kierowców w okresie próbnym, aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. Informują one o tym Komisję. Przepisy te nie ograniczają kierowania pojazdem w porze nocnej".
Projekt dyrektywy przewiduje możliwość wprowadzenia przez organy państwowe zakazu jazdy nocą, ale w przypadku kierowcy, który po wystąpieniu diplopii lub po utracie widzenia na jedno oko potrzebuje czasu na adaptację narządu wzroku. Zakaz miałby obowiązywać przez kilka miesięcy.
Unijna Komisja Transportu i Turystyki w nowym, ustalonym po wyborach składzie wróci do pracy 4 września 2024 r. Nie wiadomo jednak, czy już wtedy parlamentarzyści w Brukseli ponownie podejmą prace nad nowelizacją dyrektywy o prawach jazdy. Czas pokaże, kiedy to się stanie i w jakim kierunku ostatecznie pójdą zmiany. W straszenie zakazem jazdy nocą nie ma jednak co wierzyć. Warto też pamiętać, że dyrektywa nie ma mocy prawnej. Jej postanowienia muszą być dopiero przyjęte przez prawo krajowe.