Spyker
Spyker to pochodząca z Holandii firma, która w latach 1880-1925 była popularnym producentem samochodów osobowych. Dziś do tradycji Spykera (oficjalnie przejęła jej nazwę) nawiązuje powstałe w 2000 roku przedsiębiorstwo Spyker Cars wytwarzające luksusowe samochody sportowe.
Spyker – historia
Spyker swoją działalność rozpoczął w 1880 roku pod nazwą Spijker, a pierwszymi wyprodukowanymi modelami firmy były powozy, czyli pojazdy konne posiadające w swojej konstrukcji cztery koła. Nazwa marki pochodzi od nazwiska założycieli, braci Hendrika-Jana i Jacobusa Spijkerów, a pierwszy pełnoprawny samochód pod nazwą Spijker powstał w 1898 roku i charakteryzował się umiejscowieniem silnika w przedniej części konstrukcji, co zostało zainspirowane innym modelem samochodu stworzonym przez fabrykę Carla Benza oraz drewnianym nadwoziem. Dzięki temu, w tym samym roku konstruktorzy Spijkera zaprojektowali specjalny model auta dla Wilhelminy (następczyni holenderskiego tronu) z okazji jej koronacji. Okazało się to przełomem w historii firmy, która zdecydowała się na zmianę nazwy na docelowy Spyker, aby łatwiej funkcjonować na zagranicznych rynkach.
Ponadto w 1886 siedzibę firmy przeniesiono z Hilversum do Amsterdamu. Od tego momentu działalność Spykera skupiała się wyłącznie na produkcji samochodów, a nowym modelem marki okazał się Spyker 60/80 HP, który powstał we współpracy z pochodzącym z Belgii inżynierem Josephem Valentinem. Auto ostatecznie zadebiutowało w 1903 roku jako sportowy model przeznaczony do rajdów. W kolejnych latach trend produkowania samochodów wyścigowych został podtrzymany i w 1907 roku Spyker stworzył model 14/18 HP, który w rajdzie Pekin-Paryż wywalczył drugie miejsce.
Kolejne lata przyniosły recesję na rynkach wywołaną przez wybuch I wojny światowej, co zmusiło Spykera do przeniesienia działalności na produkcję silników lotniczych. Po zakończeniu wojny przedsiębiorstwo stworzyło ostatni model auta, uważany również za najpopularniejszy, czyli Spyker C4 który ustanowił rekord świata w ilości przejechanych kilometrów. Niestety rzeczywistość powojenna okazała się zbyt trudna i przez okres odbudowy nie pojawiło się zapotrzebowanie na drogie, sportowe samochody. W ten sposób w 1925 roku Spyker zakończył produkcję samochodów, co skończyło się bankructwem przedsiębiorstwa już rok później. Ciekawostką jest również fakt, że w 2000 roku w Holandii powstała firma Spyker Cars również zajmująca się produkcją luksusowych aut sportowych, która oficjalne przejęła nazwę Spyker i bezpośrednio odnosi się w swojej działalności do tradycji firmy.
Spyker 60/80 HP
Pierwszy sportowy samochód Spykera został zaprezentowany światu w grudniu 1903 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, a sam model charakteryzował się pierwszym na świecie czterokołowym napędem i silnikiem wyposażonym w 6 cylindrów. To właśnie silnik wzbudził największe zainteresowanie użytkowników, którzy szczególnie docenili pojemność 8686 cm2, co przekładało się na uzyskaną moc na poziomie 50 KM. Ponadto, napęd na cztery koła pracował w oparciu o skrzynię biegów z trzema przekładniami i jednym nadbiegiem. Dzięki temu kierujący pojazdem miał do wykorzystania aż 6 biegów podczas jazdy do przodu. W ten sposób Spyker zapowiadał, że model 60/80 HP posiada specyfikację samochodu rajdowego, o czym świadczyć może jego maksymalna prędkość wynosząca 75 km/h. Powstała również druga wersja Spykera 60/80 HP wyposażona w mniejszy silnik o mocy 40 KM.
Spyker C4
Spyker C4 uważa się za najpopularniejszy model marki. Jest to spowodowane przede wszystkim innowacyjnym silnikiem, który w całości został zaprojektowany przez Wilhelma Maybacha. Dzięki temu w 1921 roku Spyker C4 ustanowił światowy rekord ilości przejechanych kilometrów: 30 000 km C4 pokonał w 36 dni.