Škoda Citigo
Citigo to jeden z trzech miejskich bliźniaków zaprojektowanych przez koncern Volkswagen. Samochód jest wytwarzany pod marką Volkswagen, Seat i Škoda. Wszystkie auta wyglądają podobnie, a główną różnicę stanowią przednie i tylne części karoserii oraz logotypy producentów. Pojazd wytwarzany w zakładach Škody w Czechach nosi nazwę Citigo.
Produkt Škody, podobnie jak Volkswagen i Seat, dostępny jest w wersji 3- i 5-drzwiowej. Nadwozie ma proste, dość surowe linie. W zakresie stylistyki Citigo nie wnosi nic nowego do świata małych aut, jednak jego prosta stylistyka może się podobać, a co najważniejsze - może być ponadczasowa.
Jeśli przyjrzeć się dokładnie Škodzie, można zauważyć, że Citigo od up! oraz Mii odróżnia się przednimi i tylnymi światłami oraz atrapą silnika. Grill Citigo odróżnia się od tych elementów w innych Škodach i jest zwiastunem nowej stylistyki pojazdów, którą zastosuje czeski wytwórca.
Tak naprawdę rozwiązania stylistyczne były podporządkowane funkcjonalności samochodu. Pudełkowate nadwozie Škody nie jest przypadkowe. Dzięki 1,5-bryłowej formie w kabinie pasażerskiej jest bardzo dużo miejsca. W wygospodarowaniu sporej przestrzeni pasażerskiej pomagają rozstawione niemal w narożnikach karoserii koła.
Projekt kabiny Citigo jest raczej skromny. W pogoni za obniżaniem kosztów Volkswagen postanowił pozostawić część wewnętrznych blach drzwi gołymi, a na desce rozdzielczej zastosować dość twarde plastiki. Nie oznacza to jednak, że wnętrze auta wygląda źle lub, co gorsza, że coś w nim skrzypi i trzeszczy. Poziom spasowania wszystkich elementów jest bardzo dobry. Za dopłatą w wyposażeniu pojazdu klient otrzyma szyberdach, który potęguje wrażenie przestronności.
Citigo sprzedawane jest w Polsce z czterema poziomami wyposażenia. Za 3-drzwiową wersję Easy trzeba zapłacić zaledwie 29 000 zł (stan na 30.10.2012 r.). W zamian nabywca otrzymuje w wyposażeniu seryjnym dwie czołowe i dwie boczne poduszki powietrze, układy ESP i ABS oraz immobiliser. Lista nie jest co prawda długa, ale te dodatki wystarczają do jazdy. W autach z lepszymi poziomami wyposażenia, seryjnie lub za dopłatą, dostępne są: pakiet sportowy z większymi felgami, pakiet na bezdroża, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane przednie szyby, czujniki parkowania z tyłu, manualna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele itd.
Czeskie auto ma całkiem spory bagażnik o pojemności ponad 230 l. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy jego pojemność rośnie do 700 l. Co ważne, kanapa jest składana nawet w odmianie Easy.
Škoda Citigo jest na razie oferowana tylko z jedną jednostką napędową - 1-litrowym rzędowym silnikiem o trzech cylindrach. Ten benzynowy motor z wielopunktowym wtryskiem paliwa jest dostępny w dwóch wersjach mocy. W słabszej rozwija 60 KM mocy i 95 Nm momentu obrotowego, a w mocniejszej 75 KM mocy (maksymalny moment obrotowy pozostaje bez zmian). Nawet 60-konna jednostka jest w stanie rozpędzić Škodę do 160 km/h - to prędkość zdecydowanie wystarczająca. Osoby oszczędne mogą liczyć na montaż fabrycznej instalacji gazowej LPG. Niestety, trzeba za nią zapłacić około 3500 zł.
Choć auto ma niewielkie rozmiary i nie waży dużo (około 850 kg), spalanie paliwa podczas typowo miejskiej jazdy przez 60-konny silnik nieco rozczarowuje. Producent deklaruje, że zużycie na 100 km powinno wynosić 5,9 l. Jeśli nawet wziąć pod uwagę, że badanie odbywa się w warunkach wyidealizowanych, trudnych do osiągnięcia w normalnej jeździe, to testowe spalanie (test Autokult) wynoszące aż 8 l/100 km jest wynikiem słabym.
Škoda Citigo jest już od jakiegoś czasu dostępna w polskich salonach. Za najdroższą wersję z pięciorgiem drzwi trzeba zapłacić 40 590 zł. Wspomniana wcześniej odmiana Easy jest oferowana tylko jako 3-drzwiowa z 60-konnym motorem.