Są na świecie rzeczy, o których się filozofom nie śniło – A.R.T G 400 CDI LWB Sterling (2010)
Mercedes-Benz G jest produkowany od ponad 30 lat. W tym tekście przeczytacie, co trzeba zrobić, żeby z superterenówki zrobić… No właśnie, nie umiem tego nawet nazwać.
13.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przedstawiony Mercedes jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o objętości 4,0 l. Potężna turbodoładowana jednostka z wtryskiem zasobnikowym (common rail) w seryjnym wozie wytwarza moc 250 KM przy 4000 obr./min. Moment obrotowy to aż 560 Nm w przedziale od 1700 do 2600 obr./min. Ważący około 2,6 tony Mercedes (wersja 5-drzwiowa) rozpędza się do 180 km/h, a pierwsze 100 km/h osiąga po 10,30 s.
Firma A.R.T zwiększyła nieco parametry silnika poprzez „zawirusowanie” ECU oraz zmianę układu wydechowego na sportowy. Wynik to 292 KM i 642 Nm. Choć osiągi dla Mercedesa G nie są najistotniejszą sprawą, to przyjemne jest uczucie, że pod prawą nogą jest więcej koni.
Mniej przyjemną sprawą jest oglądanie tego egzemplarza. O nadwoziu tego G można by pisać długo i niekoniecznie dobrze… Oto skrócona lista zmian: nowa osłona chłodnicy, zmieniony przedni zderzakospojler (teraz z diodami LED), szersze nakładki na błotniki, szeroka listwa progowa, nowy tylny zderzak z diodami LED oraz spojler dachowy z diodami LED. Wszystko z diodami.
Aha, byłbym zapomniał. Trzeba jeszcze wspomnieć o kołach z 22-calowymi felgami i oponami 315/30, a także o trzech końcówkach „wydechu” wystających radośnie z progu. Cały samochód pomalowano dwubarwnie.
Wnętrze zostało wyłożone skórą nappa oraz włóknami węglowymi. Brzmi zachęcająco? Pewnie tak, rzecz w tym, że dobór kolorów był chyba niezbyt dokładnie przemyślany. O ile szara skóra to norma w świecie motoryzacji, to zielona już nie. Zielona (British Racing Green) skóra razem z kompozytem węglowym w tym samym kolorze wyglądają tak, jakby temu Mercedesowi przydarzyła się przykra historia z lądowaniem w stawie, w którym jest rzęsa woda.
Na plus zaliczyć trzeba elektryczną regulację tylnych siedzeń z konsoli środkowej oraz system multimedialny z ekranami w zagłówkach. Również na plus zaliczyłbym podświetlenie szklanek stawianych na środkowej konsoli, ale jest ono… no właśnie, zielone.
Gdybym chciał jednym zdaniem podsumować A.R.T G 400 CDI LWB, to skwitowałbym go znanym tekstem: „Są na świecie rzeczy, o których się filozofom nie śniło”. Na szczęście okazy stworzone przez „tunera” A.R.T nie są zbyt często spotykane na ulicach europejskich miast, bo głównymi odbiorcami są szejkowie z krajów Bliskiego Wschodu.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 292 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 73,07 KM/l (seryjny – 62,56 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 642 Nm
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 315 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 272 mm
- Koła przednie: 22”
- Koła tylne: 22”
- Opony przednie: 315/30 R 22
- Opony tylne: 315/30 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2585 kg
- Stosunek masy do mocy: 8,85 kg/KM (seryjne – 10,34 kg/KM)
- Długość: 4662 mm
- Szerokość: 1760 mm
- Rozstaw osi: 2850 mm
Źródło: automobilesreview