Rolls-Royce Ghost
Ghost to model luksusowego sedana produkowanego przez brytyjską firmę Rolls-Royce Motor Cars w Goodwood (Wielka Brytania) od 2010 roku. Zaprojektowany przez Iana Camerona i Charlesa Coldhama samochód został przedstawiony w wersji produkcyjnej na targach samochodowych we Frankfurcie w 2009 roku. Pierwszy pojazd koncepcyjny o nazwie 200EX pokazano światu w tym samym roku, kilka miesięcy wcześniej w Genewie. Konstrukcja Ghosta opiera się na platformie F01, użytej również w BMW serii 7. Samochód ten miał z założenia się stać dla potencjalnych nabywców tańszą alternatywą kosztownego i bardzo luksusowego modelu Phantom.
Z zewnątrz nie widać pokrewieństwa z mniej prestiżowym BMW. Na przednim pasie króluje duży, chromowany grill, zwieńczony statuetką Spirit of Ecstasy. W kwadratowych zagłębieniach po atrapy chłodnicy umieszczono prostokątne światła. Z boku Ghosta uwagę przyciągają jedynie subtelne przetłoczenie w dolnej części drzwi oraz klamki usytuowane w sposób wskazujący, że podobnie jak w Phantomie tylna para otwiera się w inną stronę niż w standardowych rozwiązaniach. Tył jest wysoki, ale jego krawędzie zostały zaokrąglone, dzięki czemu wygląda zgrabnie. Całe nadwozie nie sprawia tak monumentalnego wrażenia jak bardziej luksusowy flagowy okręt marki.
Wewnątrz królują wysokiej jakości drewno i skóra. Deska rozdzielcza oraz panele boczne są bardzo proste i utrzymane w charakterze marki. Centralnie umieszczono duży wyświetlacz dotykowy. Po jego prawej stronie znajdują się analogowy zegarek w klasycznym stylu, opatrzony podpisem Ghost oraz logo marki – podwójnym R. Podobnie jak w Phantomie w mniejszym Rollsie nie umieszczono obrotomierza. Został on zastąpiony analogowym wskaźnikiem zapasu mocy.
Mimo że Ghost jest mniej luksusowym autem niż Phantom, dostał bardzo bogate wyposażenie. Na pokład tego modelu trafiają: 8 poduszek powietrznych, czterostrefowa klimatyzacja, nawigacja satelitarna z obsługą głosową, podgrzewane przednie i tylne fotele, złącza USB, AUX-IN oraz iPod, kompas, uniwersalny pilot zdalnego sterowania drzwiami garażowymi lub bramą, elektrycznie zamykane tylne drzwi. Wśród wyposażenia opcjonalnego znajdują się: wentylowane fotele, masaż w tylnej kanapie, lodówka, zasłony w tylnych oknach, wełniane dywaniki i wiele innych. Ghost może zostać zamówiony w niemal dowolnym kolorze nadwozia i wykończenia wnętrza. Każdy egzemplarz powstaje na indywidualne zamówienie klienta. Do wszystkich Ghostów trafił system iDrive pochodzący od BMW. Interfejs służy zarządzaniu samochodem oraz multimediami.
Pod maską Ghosta znajduje się 6,6-litrowy motor twinturbo V12, czyli zmodyfikowany 6-litrowy motor produkowany przez BMW pod oznaczeniem N74. Ma on między innymi bezpośredni wtrysk paliwa i system zmiennych faz rozrządu. Generuje 571 KM i 780 Nm. Moc przekazywana jest na koła przez 8-stopniową skrzynię biegów. Mimo masy własnej auta wynoszącej 2470 kg potężny motor pozwala na rozpędzenie Ghosta do 100 km/h w zaledwie 4,7 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 249 km/h.
Rolls-Royce Ghost jest produkowany do tej pory, pozostając najtańszym modelem prestiżowego brytyjskiego producenta. Jego cena wynosi w przybliżeniu 200 000 euro. To dużo, ale jazda samochodem z Spirit of Ecstasy na masce to luksus, który powinien zrekompensować niemały wydatek. Dzięki przynależności marki Rolls Royce do koncernu BMW, mimo braku oficjalnego salonu, Ghosta (oraz pozostałe oferowane modele) można kupić w Polsce za pośrednictwem dilera niemieckiego producenta.