Porsche Carrera GT
Koncepcyjny model Porsche Carrera GT o nazwie 980 zadebiutował w 2000 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Ogromne zainteresowanie tym pojazdem oraz zysk ze sprzedaży Porsche Cayenne spowodowały, że produkcja ruszyła cztery lata później.
Model Porsche Carrera GT wytwarzano w latach 2004-2006 w niemieckich zakładach zlokalizowanych w Lipsku. Auto ma centralnie umieszczony silnik i jest następcą modelu Porsche 911 GT1, który pojawił się na rynku w 1995 roku, a jego wytwarzanie zostało zakończone w 1999 roku. Na początku planowano budowę 1500 egzemplarzy. Ostatecznie plasowane w segmencie G Porsche Carrera GT powstało w zaledwie 1111 egzemplarzach, które w większości trafiły do klientów za oceanem.
Cechami charakterystycznymi Carrery GT są ogromne wloty powietrza, które zapewniają efektowne chłodzenie silnika, oraz tylny spojler, wyłaniający się po przekroczeniu prędkości 100 km/h. Imponująco prezentują się również ceramiczne tarcze hamulcowe, które kryją się pod 19-calowymi kołami z przodu i 20-calowymi z tyłu. Podstawowa gama kolorów nadwozia obejmuje barwy o nazwie Guards Red, Fayence Yellow, Basalt Black, GT Silver i Seal Grey. Kupujący mogli także zdecydować się na niestandardowy kolor.
Wewnątrz znajduje się najwyższej jakości skórzana tapicerka. Jako opcję producent oferował m.in. system audio Bose oraz nawigację satelitarną.
Koncepcyjny model 980 miał silnik V10 o pojemności 5,5 l i mocy 567 KM. Pozwalało to uzyskać setkę po 3,8 s i prędkość maksymalną 324 km/h. Pod maską produkcyjnej wersji zamontowano zmodyfikowany wariant o pojemności 5,7 l i mocy 612 KM przy 8000 obr./min, wytwarzający maksymalny moment obrotowy 590 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 3,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 324 km/h. Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 98 mm x 76,0 mm.
Porsche Carrera GT pokonuje dystans 1/4 mili w 11,1 s, z końcową prędkością wynoszącą 214,7 km/h. Ceramiczne tarcze hamulcowe pozwalają wyhamować pojazd jadący z prędkością 100 km/h po 31 m.
Szukający mocniejszych wrażeń powinni zainteresować się pakietami oferowanymi przez liczne firmy tuningowe. Zwiększają one moc 5,7 l motoru V10 nawet o kilkadziesiąt koni. Przykładowo, inżynierowie pracujący w firmie tuningowej Gemballa dzięki przeprogramowaniu jednostki sterującej pracą silnika ECU wycisnęli dodatkowe 60 KM i 20 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Często oferowane są również modernizacje stylistyczne, obejmujące większe wloty powietrza oraz kilka elementów aerodynamicznych. Jedyną wadą takich przeróbek jest ich cena, która oscyluje w granicach ok. 200 000 euro.
Do głównych konkurentów Porsche Carrery GT zaliczamy Astona Martina V12 Vanquish S, Ferrari Enzo, Lamborghini Murcielago, Mercedesa SLS McLarena, Pagani Zondę oraz Saleena S7, produkowanego w Stanach Zjednoczonych w latach 2000-2006.
Mierzące 4610 mm długości, 1920 mm szerokości oraz 1160 mm wysokości Porsche Carrera GT to dwuosobowy roadster, którego masa wynosi 1380 kg. Następcą Porsche Carrery GT jest Porsche 918. Ma ono napęd hybrydowy, składający się z jednostki benzynowej połączonej z dwoma silnikami elektrycznymi.
Plusy:
- potężna jednostka napędowa
- rewelacyjne osiągi i właściwości jezdne
- ergonomia
Minusy:
- spalanie jednostki napędowej
- mało miejsca wewnątrz
- nieco twarde plastiki