Pominięcie biegu podczas jazdy. Możliwe, ale jest warunek
Choć skrzynie manualne dają możliwość wyboru konkretnego przełożenia w prawie każdej sytuacji, co umożliwia pominięcie niektórych biegów, istnieje pytanie o wpływ tej praktyki na stan napędu.
Mimo rosnącego zainteresowania skrzyniami automatycznymi, skrzynie manualne nadal dominują na polskich drogach. Wielu kierowców bez większego zastanowienia wykonuje zmiany biegów, nie zawsze jednak zdając sobie sprawę z możliwych przy tym błędów. Ominięcie biegów nie jest błędem, jeżeli robi się to odpowiedzialnie. Warto jednak znać różnice wynikające z tego, w którą stronę zmieniamy przełożenia.
Pomijanie biegów podczas zmiany na wyższe biegi
Często stosowana przez kierowców praktyka polega na przełączaniu na wyższe przełożenie, z pominięciem niektórych biegów. Zalecają to nawet instruktorzy ecodrivingu, argumentując to niższym zużyciem paliwa przy wyższych biegach. Istotne jest, by po zmianie biegu prędkość obrotowa silnika nie była zbyt niska. Inaczej mogłoby to obciążać napęd i silnik. Na przykład, przyspieszając z drugiego biegu do prędkości 60 km/h i zmieniając przełożenie bezpośrednio na czwarty bieg, należy upewnić się, że obroty silnika nie spadają poniżej optymalnego zakresu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pominięcie przełożenia podczas redukcji biegów
Pomijanie biegów jest możliwe również podczas redukcji, np. przy przygotowaniu do wyprzedzania. Jednak gwałtowna zmiana na znacznie niższy bieg może być obciążająca dla układu napędowego. Z tego powodu doświadczeni kierowcy stosują technikę zwiększania obrotów przed zmianą biegu, aby uniknąć szokowego obciążenia.
Kluczowym aspektem jest utrzymywanie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika. Zmiany przełożeń na wyższe są generalnie bezpieczniejsze i bardziej powszechne, natomiast szybka redukcja wymaga większej umiejętności i może być ryzykowna, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.
Czy można pominąć bieg w manualnej skrzyni biegów?
Zasadniczo, skakanie po biegach w manualnej skrzyni jest dopuszczalne, pod warunkiem monitorowania i utrzymania właściwych obrotów silnika, choć wymaga to doświadczenia i precyzji, zwłaszcza przy redukcji.